BAB 12

320 11 0
                                    

Jam sudah beranjak ke angka 3 petang dan lampu bilik pemedahan sudah ditutup bermaksud pemedahan telah selesai.

Seorang doktor keluar dari bilik pemedahan dan menuju kearah syah dan aqila yang telah berdiri.

Syah terus menuju kearah doktor tersebut dan bertanya, "macam mana doktor dengan keadaan aliya?"soal syah.

"Cik berdua ni ahli keluarga puan aliya ke?" soal doktor tersebut sambil memandang syah dan aqila.

"saya dan kawan saya bukan ahlu keluarganya kami kawan dia"jawap syah pada soalan doktor wanita tersebut.

"mana ahli keluarga beliau?"soal doktor.

"Kak aliya sebatang kara doktor. Macam mana keadaan kak aliya?"jawap syah sambil menyoal kembali keadaan aliya.

Doktor wanita tersebut mengangguk dan menjawab soalan syah.

"Maaf sya sudah berusaha sehabis baik tapi Tuhan lebih menyanyangi beliau"dengan tenang doktor muda itu berkata.

"Innalilahwainnalirojiun" ucap syah dalam hati dan memandang adam lalu memeluknya.

"ini ke maksud kak aliya yang dia tidak dapat menjaga anaknya lagi?" omel syah yang sudah terduduk dikerusi berhampirannya.

Walaupun syah baru mengenali aliya tapi syah sudah menganggap bahawa aliya sebagai kakaknya sendiri.

"Banyak-banyakkan bersabar"doktor menepuk-nepuk bahu syah.

"boleh saya masuk?"syah bertanya bila mula bertenang.

"boleh boleh, saya mintak diri dulu"syah menolak pintuk bilik pemedahan dan melihat tubuh yang tidak bernyawa lagi dan syah bergerak mendekati tubuh aliya lalu membuka selimut yang menutupi wajah arwah aliya.

Syah melihat wajah arwah yang bersih dan dapat melihat seakan senyuman diwajah aliya yang tidak bernyawa untuk kali terakhir.

"tenanglah kak aliya di sana, saya akan jaga amanah yang akak berikan pada syah dengan baik, saya janji"ucap syah sambil menahan sebak dan air matanya dari tumpah.

Syah mendekati arwah aliya dan menyium dahi arwah dengan lembut, syah meletakkan adam disebelah arwah ibunya buat kali terakhir.

Tiba-tiba adam menangis dan syah yang mendengar tangisan adam mendukungnya semula lalu menepuk-nepuk belakang badan agar berhenti menangis.

"mesti adam dapat rasa yang ibunya telah tiada"omel syah sambil menenagkan adam.

Setelah beberapa minit cuba menenagkan adam akhirnya tangisan adam berhenti kerana sudah tertidor didukungan syah.

Syah melihag adam yang sudah tidur dan melihat arwah aliya semula, setelah selesai syah menutup semula wajah arwah aliya dan berlalu keluar dari bilik tersebut.

Aqila yang menunggu syah diluar bilik terus menuju kearah syah lalu memeluknya.

"Sabarlah syah, Tuhan lebih menyanyangu arwah kak aliya"ucap aqila sambil mengosok belakang badan syah yang mengalirkan air matanya semula diluar bilik.

Syah mengangguk saja mendengar pujukan aqila, syah tahu aqila susah hati bila melihat dia menangis kerana syah seorang yang susah untuk menangis kerana seorang yang baru dikenalinya tapi dengan arwa aliya syah menjadi seorang yang hati lembut.

"Dah tak moh nangis lagi dah, jom balik sebab kejap lagi kita kena uruskan jenazah arwah kak aliya. Sian adam mesti dia penat jomm"ujah aqila sambil memimpin syah pulang dan syah mengikut aqila dengan perasaan sedih

Didalam perjalanan balik syah sudah pun tertidor dalam kereta sambil memeluk adam yang juga tidor.

"kesian kawan aku sorang ni" omel aqila sambil memandang syah.

MINE LITTLE HEROWhere stories live. Discover now