BAB 14

346 9 0
                                    

Syah tersedar lamunannya apabila terasa tepukan dibahunya.

"ohhh aqi bila balik?soal syah

"baru je ni"balas aqila bila dia terpaksa ke butik sebab stok baju baru sampai dan ingin dia berada di situ untuk memeriksa semua order telah sampai.

"pukul bape ko masuk pejabat esok"soal aqila sambil duduk diatas katil syah.

"cam biasalah kol 8..kau jaga adamkan esok"jawap syah sambil memandang aqila.

"yee aku jaga adam esok sebab esok aku kerja dari rumah je" balas aqila sambil menepuk-nepuk peha adam

"thank you tau sanggup tolong aku jaga adam"ucap syah sambil mengengam tangan aqila.

Aqila yang dengar hanya senyum sebab dia sudah menganggap syah sebagai keluaranya kerana mereka selalu ada untuk satu sama lain.

"sama-sama" balas aqila sambil berlalu untuk bersiap kerna mereka rancang ingin makan tengahari di Restoran Hajah Aisyah hari ni.

Syah yang berada didalam bilik mendukung adam yang baru terjaga ke bilik air untuk memandikannya.

"jom kita mandi nanti lambat mama aqi membebel pulak kan"ucap syah sambil mencuit hidung adam yang sudah tersengih mendengar bebelan mamanya.

Setengah jam kemudia

Syah dan adam turun menuju ke tempat aqila yang kelihatan marah kerana menuggu syah siap.

"haii"ucap syah selamba.

"apa hai hai"marah aqila sambil bercekak pingang.

Sengih syah bila tengok kemarahan aqila yang betul-betul tengah geram dengannya.

"sorry~"syah mintak maaf akan kesalahannya.

Aqila tak mengiraukan syah yang meminta maaf.

"sorrylahh aku tak sengaja tadi adam meragam"ucap syah sambil buat muka sedih dan aqila yang memandang syah dan adam silih ganti akhirnya mengaku kalah.

"okay okay aku maafkan kau. Kau bawak hari ni"ujah aqila smbil mengambil adam yang leka bermain dengan patung kesayangannya.

Syah menganguk dan membiarkan aqila mengambil adam dari dukungannya kerana adam sudah biasa dengan aqila mendukungnya.

"jomm"ucap syah pada aqila yang sedang mengacah adam.

Syah menekan punat kunci kereta dan mereka masuk ke dalam kereta. Setelah enjin kereta panas dan mengunci pagar syah mula bergerak menyusuri jalan raya Kuala Lumpur yang sesak.

"balik kau bawak kereta pulak"ujah syah bila mereka sudah berada dihadapan Restoran Hajah Aisyah.

"okay je no hal"balas aqila lalu menuju ke dalam restoran untuk mencari tempat duduk.

Syah memandang ke kiri kanan mencari meja kosong walaupun hari minggu restoran ini tetap penuh.

"a'ahh tu ada meja kosong" syah menarik tangan aqila menuju ke meja yang disangkanya kosong.

Pov Rian

Trit...trit...trit...

Telefon kepunyaan rian bebunyi menandakan ada panggilan masuk.

"helo"serak suara rian menjawap kerana baru bangub tidur.

"oiii kau tak bangun lagi  ke dah nak masuk tengah hari kau tak bangun lagi" pelik shahru bila dengar suara Rian yang serak kerana kawannga selalu bangun awal.

"alahhh aku tertidor lepas subuh tadi penat sangat"Rian bela dirinya dari terus mendengar bebelan kawan baiknya.

A'ahh ni nape call aku ni?"soal Rian sambil mengosok matanya bila bangun dari tidur.

Shahru hanya mampu mengeleng kepalanya saja dengar perangai Rian yang cepat tukar topik bila mendengar kawannya ingin membebel.

"tak de apa nak ajak ko gi makan kat restoran hajah aisyah aku lapar~"ucap shahru sambil membuat suara sedih.

"hmmmm yelahhh"balas Rian sambil bangun dan mengambil tuala di penyedai dan sangkutnya di bahunya.

"okay jumpa aku kat restoran Hajah Aisyah dalam pukul 12.50"shahru matikan telefonnya selepas memberi salam pada Rian

"waalaikummusalam" tak sempat-sempat,  bebel Rian bila Shahru terus mematikan panggilan sebelum sempat dia membalas salam.

Tepat pukul 1.00 Rian dan Shahru berada didalam restoran Hajah Aisyah dan duduk dimeja yang agak tersorok.

Rian dan Shahru bersalam dan duduk di meja, seorang pelayan mencatat minuman yang dipesan oleh mereka setelah selesai mencatat pesanan pelayan tersebut berlalu.

"Aku pergi amik makanan dulu"ujah Shahru dan berlalu kearah tempat lauk ditempatkan.

"ehhh aku pun"Rian juga menuju kearah Shahru yang sedang menuju tempat mengambil nasi.

"lahhh asal kau pun datang sini?"soal Shahru pada Rian yang berada disebelahnya.

"lahhh nak amik makanlah"ujah Rian sambil bergerak kearah lauk ayan masak merah dan menyeduk ke dalam pinggannya.

Shahru yang dengar balasan Rian tercengang dengar sikap selamba Rian meninggalkan meja mereka.

"kalau kau kat sini sapa yang jaga meja?nanti ada orang lain duduk cam mana?"ucap shahru sambil mengambil lauknya.

"chill bro tak ada orang amik meja kita"balas Rian sambil memilik lauknya yang lain.

Shahru cuba tenang dan fikir yang orang takkan ambil meja mereka tapi fikiran Shahru telah lari dari yang sebenar.

Bila Shahru dan Rian memilih lauk, syah, aqila dan adam masuk ke restoran Hajah Aisyah untuk makan tengah hari bila syah sedang mencari tempat kosong syah perasab ada meja kosong yang agak tersorok lalu menuju kearah meja yang dianggap kosong.



MINE LITTLE HEROWhere stories live. Discover now