BAB 4

367 13 0
                                    

"Syah pergi tidor dah nak pukul 10:30 ni, esok nak gi sekolahkan"en ahmad menegur syah yang sedang tonton television cerita masam masam manis lakonan P.Ramlee.

"Kejap dah nak habis dah ni"balas syah.

"ok, nanti dah habis terus tidor" haji ahmad memberitahu anaknya,

"Ok boss, selamat malam"ucap syah sambil salam ibu dan ayahnya

"Selamat malam"hajah roziah membalas salam syah lalu mencium pipi syah manakala haji ahmad mengusap kepala syah.

*********************************************************************************************

Keesokkan hari

"Selamat pagi,rindu gila dengan korang!!"ucap syah pada dua kawan baiknya yang berbual di tempat duduk.

"Selamat pagi syah rindu kau gak!!"balas dijah dan fifah serentak.

Mereka berbual sambil menunggu cikgu matapelajaran pertama masuk.

"Assalammualaikum kelas" ucap cikgu matapelajaran pertama iaitu cikgu azrin, beliau juga merupakan guru kelas 5 sn 2.

"Waalaikummusalam cikgu azrin"balas pelajar 5 sn 2.

"Macam mana cuti kamu semua?"soal cikgu azrin 

"Besttt cikgu!!" balas pelajar 5 sn 2.

"Ok simpan dulu cerita kamu semua nanti waktu rehat ceritalah puas-puas. Ok kelas"ucap cikgu azrin sambil mengarahkan membuka buku subjek lukisan kejuruteraan.

************************************************************************

Waktu rehat

Tiga sekawan itu mengambil tempat dipondok yang berdekatan dengan kantin. sambil melepaskan rindu mereka bercerita tentang cuti masing-masing.

"Korang petang ni datang umah aku jom"ajak syah.

"Buat ape?"soal dijah pada syah.

"Main masak-masak"balas syah dengan muka selamba minum air.

"Main masak-masak!!! ko biar betul tahun ni SPM tahu tak?? sempat lagi kau nak main masak-masak demam ke apa ni??"Soal dijah dengan perasaan pelik sambil merasa dah syah.

"hishhhh apa ni?"syah menolak tangan dijah yang berada didahinya.

"Tak panas pun"soal dijah.

"Memanglah tak panas bila masa aku cakap aku demam?"soal syah.

"Tadi"jawab dijah

Dijah yang perasan sengih syah tahu yang dia telah kena dengan perangai syah yang loyar buruk je memanjang.

"Ko nikan!!!!"cemberut dijah bila tahu yang ditelah terkena.

Afifah yang perasan dijah kena dengan syah hanya mampu sengih je sebab dia dah tahu syah kenakan dijah sebab dia dah berkawan dengan syah sejak kecik lagi.

"Eeee kau ni cakaplah betul-betul"marah dijah kerana geram dengan syah.

"Yalah aku cakap ni"syah mula bercakap tujuan dia mengajak mereka ke rumahnya.

dijah juga fifah mula fokus tentang apa yang ingin dikatakan oleh syah.

"Aku ajak korang pergi rumah aku untuk...."syah berhenti cakap untuk tengok muka kawannya yang ingin tahu apa tujuan tersebut.

"Untuk.."syah berhenti sekali lagi.

"Cakaplah untuk apa?"afifah juga dijah bertanya dengan nada tidak sabar.

"Untuk teman aku cari bantal kucing aku"ucap syah senafas.

afifah dan dijah tercengang, "APAAAAA!!!" jerit dua gadis tu bila telah dikenakan oleh syah.

Syah ketawa berdekah sebab dapat kenakan kawan baiknya dan berhenti bila rasa pipinya tersaa sakit dicubit oleh kawannya.

"Auhhhh!!! sakitlah apa ni"syah tepis tangan fifah juga dijah yang sesedap rasa cubit pipinya.

"Padam muka kau, suka sangat buat orang gemuruh ingat apalah yang nak kau cakap tadi"marah afifah sabab dia pun turut terkena denga syah.

Walaupun afifah sudah kenal lama denga syah kadangkala dia juga terkena dengan sikap syah yang masuk air.

"ni asal senyap ni??merajuk dengan aku ke??"soal syah pada dijah yang senyap dari tadi.

"hmmmmm"balas dijah.

"Alaaaa sorrylah aku tak buat lagi nanti"syah mohon maaf pada dijah  sambil cuit-cuit lengan dijah.

"ehhhh ko ni sabar je aku dengan sikap masuk air ko ni"balas dijah sambil cubit lengan syah berkali-kali.

"Sorry dijah sorry"balas syah sambil cuba elak cubitan dijah yang bertalu-talu.

"Yelahhh"balas dijah lalu berhenti cubitannya pada syah.

"Jadi?"soal syah.

"Kitaorang on je"balas dijah dengan fifah serentak.

"Ok cantik"balas syah dengan gembira.

"Tapi sebelum tu, aku ada dengar esok ada budak baru masuk kelas kita"sampuk afifah secara tiba-tiba.

Syah dan dijah yang tengah gembira bercerita terdiam seketika.

"Betul ke??laki ke pompuan?" soal dijah.

"Entah aku pun tak tahu"balas fifah. 

MINE LITTLE HEROWhere stories live. Discover now