BAB 36

8.3K 262 11
                                    

Kelihatan sosok wanita tua dengan keadaan struktur tubuhnya yang membongkok dengan memakai jubah hitam kelihatan seperti ahli sihir.

What?! Ahli sihir? Betulke ni? Haih!! Itu semua tak wujudlah tak payah nak fikir panjang sangat.

Wanita tua itu tersenyum ke arahku dan aku turut membalas senyuman itu dengan kekoknya.

"Cucu masuklah dulu.." Pelawanya

Aku tanpa berfikir ragu-ragu terus melangkah masuk ke dalam rumah usangnya.

Di dalam rumahnya terdapat perabot yang agak lama dan juga patung yang menakutkan seperti serigala dan binatang buas yang lain. Terdapat juga cecair yang aneh di dalam botol yang kecil disusun rapi di sebuah rak.

Rumahnya tidak betah seperti rumah ahli sihir

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Rumahnya tidak betah seperti rumah ahli sihir. Boleh ke situ pula fikirnya. Haiss!!

Terdapat juga tempayan yang diisi cecair berwarna hijau berserta wap air yang meluap

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Terdapat juga tempayan yang diisi cecair berwarna hijau berserta wap air yang meluap.

"Nenek..ni air apa?" Soalku

Aku memanggilnya nenek kerana dia kelihatan seperti tua.

"Panggil saja nenek ni,nenek Narsisa" Ujarnya.

"Ohhh....." Kataku

"Kalau cucu nak tahu, sebenarnya ni adalah air sihir yang boleh menyembuhkan penyakit seseorang" Katanya

Air sihir? Seriously?

"Ya ini memang air sihir. Kalau cucu tak percaya, cucu boleh cuba untuk rasa air ini." Katanya.

"Ya ke? Kalau saya minum pun bukannya saya sakit apa-apa pun." Kataku

"Cucu ada bekas parut ke pada badan cucu." Katanya

"Ada juga rasanya kot" Kataku sambil menggeledah seluruh badanku. Aku ternampak kesan parutku pada lenganku. Ini adalah disebabkan perbuatan Dave yang sering kali menekan lenganku di bahagian kiri setiap kali melakukan persetubuhan.

"Apa kata cucu minum ni." Katanya lalu menuangkan sesudip air hijau dari tempayan ke dalam gelas kecil. Lalu dihulurkan kepadaku.

Aku mengambil gelas tersebut dan masih mempunyai sedikit sisa kepercayaan terhadap keberkesanan air penyembuhlah katanya.

Aku minum sedikit demi sedikit dan merasakan sedikit pening setelah meminum air ini. Aku melihat pada lenganku dan mendapati parut tersebut telah hilang. Wau!! Miracle!!

Aku seolah-olah tidak percaya dengan situasi ini.

"Macamana nenek buat air ni?" Soalku

"Menggunakan jampi sihir." Katanya

Memang sah dia ni ahli sihir

"Sapa nenek ni sebenarnya?" Soalku

"Nenek adalah pengamal ilmu sihir dan juga 
pengamal perubatan." Katanya

"Ohhh...tapi benda ni memang wujudlah kan kat dunia ni?" Kataku dengan agak kekok.

"Kalau cucu percaya,percayalah. Benda ni bergantung kepada kepercayaan seseorang." Katanya.

"Cucu ni pula siapa? Boleh nenek nak kenal sikit dan apa tujuan kemari cucu ini?" Soalnya

"Nama cucu adalah Lana Lynne dan telah berkahwin." Kataku.

"Ohh sudah kahwin rupanya." Katanya sambil menganggukkan kepala.

Aku memandang sekeliling dan terdapat gambar seseorang yang sangat kukenali. Orang itu adalah budak lelaki misteri!!!

"Nek..boleh cucu tahu sapa kat dalam gambar tu." Kataku sambil menunding jari ke arah gambar tersebut.

"Ohhh...itu adalah cucu nenek bernama Johsep. Tapi malangnya dia telah meninggal dunia semenjak 3 tahun yang lalu.." Katanya

Meninggal dunia? Jadi maknanya budak misteri yang selalu dengan aku tu rupanya hantu!! Aku mula menggigil ketakutan apabila mengenangkan situasi dimana aku bertemu dengannya.

"Ma..macamana dia meninggal dunia" Kataku dengan nada berketar-ketar.

"Dia dibunuh..." Katanya

Dibunuh?

"Siapa bunuh dia?" Soalku.

"Buat masa ni nenek belum jumpa lagi siapa pembunuhnya. Tapi nenek dah guna pelbagai jampi supaya dapat mengesan siapakah gerangan yang zalim itu. Tapi malangnya, rancangan nenek itu adalah sia-sia dan gagal untuk menjejaki orang itu." Katanya.

Tiba-tiba kedengaran suara yang sedang memanggil namaku dari jauh. Aku lantas berlalu ke luar rumah.

"Nek, buat masa ni cucu kena pergi dulu dan kalau ada masa nanti cucu pergi lagi kat sini ye." Kataku lalu meninggalkan tempat itu sepantas yang mungkin.

*****

Aku mencari suara itu di sekeliling pokok tebal dan kelihatan susuk tubuh berdiri tegap dihadapanku....

Dave

Dave

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.


𝑺𝑬𝑹𝑰𝑬𝑺 1: 𝑫𝑰𝑨 𝑳𝑬𝑳𝑨𝑲𝑰 𝑷𝑺𝑰𝑲𝑶🚫(𝙲𝙾𝙼𝙿𝙻𝙴𝚃𝙴)Where stories live. Discover now