SM ||| 13 H•S

623 20 1
                                    

Aisyah tersedar dari tidur.Aku mengerling ke sebelah, dia melihat wajah Zafran yang lena di buai mimpi. Aisyah perlahan-lahan duduk, namun apakan daya kepalanya begitu pening. Membuatkan Aisyah mengeluh kesakitan.

Zafran yang mendengar keluhannya ,tersedar dari tidurnya.

"Sayang dah bangun. Bila sayang bangun?" Soal Zafran dalam keadaan mamai.
"Baru je." Balas Aisyah, dia memicit kepalanya yang pening.

Aduhmak! Pening sangat ni.

Zafran terus menarik isterinya agar bersandar di dadanya, kemudian di picitnya kepala Aisyah.

Aisyay hanya diam.

Zafran memecahkan kesunyian.

"Esok pagi kita pulang." Kata Zafran dengan nada biasa.
Aisyah yang mendengar hanya mengangguk.
"Sayang dah makan?" Soal Zafran lagi.
Aisyah menggeleng lagi.
"Kenapa tak makan?"
"Tak de selera." Balas Aisyah dengan ringkas.
"Jom pergi makan."
Aisyah menggeleng.
"Isi perut tu, nanti masuk angin macam mana?" Soalnya dengan dingin.

Aisyah hanya diam.

"Kita makan ok?" Soalnya lagi.
Isterinya hanya menggeleng.
Zafran yang melihat Aisyah menggeleng, di cepung tubuh isterinya dan di bawanya Aisyah turun ke tingkat bawah untuk makan.

Apabila sampai di tingkat bawah. Zafran meletakkan Aisuah di sofa agar berbaring.

"Sayang tunggu sini, biar abang masak bubur. Duduk sini faham?" Arah Zafran dengan lembut namun kedengaran seperti tegas.

Aisyah hanya mengangguk.

Selama 25 minit Zafran di dapur.

Tiba-tiba, ada suara yang menjerit begitu kuat memberi salam. Sudah lah menjerit kuat-kuat, ketuk pintu pun, macam nak robohkan pintu tu.

"Assalamualaikum."
"Assalamualaikum."
"Assalamualaikum."
"Assalamualaikum."
Jerit Amran dan Zafri silih berganti.

Diaorang ni tak reti bagi salam sekali je ke?Kenapa harus berii salam berkali-kali?

"Waalaikummussalam." Jawab Aisyah.
Baru sahaja dia ingin berdiri.
Zafran terlebih dahulu menyuruh Aisyah agar duduk.
"Sit down." Arah Zafran.

Aisyah kembali duduk, takut dengan mukanya tu.

"Waalaikummussalam, woi anak pungut, boleh tak bagi salam tu sekali dua je? Ketuk pintu pun macam nak robohkan je pintu rumah aku ni. Kalau pintu ni tercabut kauorang nak ganti ke?" Marah Zafran.

Anak tapir ni,sekali bagi salam sudah lah,yang nak bagi salam sampai berkali-kali kenapa?

Amran tertawa.
"Tak pe lah. Kau kan kaya, boleh beli pintu baru." Usik Amran.

Tanpa di perlawa masuk, Amran terus sahaja masuk ke dalam rumah.

"Biadap! Aku ingatkan korang dah berambus pulang rumah korang. Korang bukan jalan-jalan makan angin ke dekat bandar?" Soal Zafran dan terus melangkah masuk ke dalam rumah.

"Ye jalan-jalan tadi, tapi saja nak singgah sini jap, nak tengok Aisyah. Aisyah masih pening-pening ke?" Soal Zafri.

Zafran hanya mengangguk.

"Zaf tak bawa Aisyah makan-makan angin?" Soal Amran dan ingin duduk di sebelah Aisyah.

"Eh kau! Nak duduk mana tu? Sini kau duduk!Suka-suka duduk sebelah isteri orang." Marah Zafran sambil menunding jari ke arah sofa berada di sebelah kiri.

Amran mencebik.
"Alah, baru nak bemanja sikit dengan Aisyah pun salah. Kedekut!" Balas Amran. Baru isteri dah kedekut. Ko tunggu aku ada isteri, aku bawa dia pi rumah kau, kitaorang beromen depan kau.

SUAMIKU MAFIAWhere stories live. Discover now