DC | 55 - LAMARAN

1.9K 116 72
                                    

"MIZAN, surat apa tu ?", tegur Zarith yang kebetulan lalu di hadapan bilik Mizan.

Mizan menoleh, tangannya cepat menyembunyikan surat yang disebut oleh Zarith tadi.

Adelia yang berada di tangga berasa tertarik untuk menyertai mereka. Namun langkahnya terhenti apabila merasakan ada sesuatu yang aneh dari Mizan. Dia membuat keputusan untuk hanya mendengar perbualan mereka di sebalik dinding.

"Aku nampak la kau baca sesuatu. Surat apa tadi tu ?", ujar Zarith seraya melangkah masuk dan duduk di atas kerusi berhadapan dengan Mizan.

Mizan memandang wajah abangnya dan berasa serba salah untuk jujur.

"Tak payah tenung tenung...cakap je la...", cebik Zarith.

Surat yang disorokkan di bawah bantal dikeluarkan semula lalu dihulur kepada Zarith. Dengan wajah yang sangsi, Zarith membaca isi surat itu dengan penuh teliti.

"Amsterdam ?", soal Zarith tiba-tiba. Keluhan ringan dari Mizan dapat didengar.

"Hm entahla bang"

"Kenapa jauh sangat ?"

"Sebab kos yang aku pilih takde dekat Malaysia. Bukan takde langsung, cuma semuanya dah penuh", jawab Mizan hampa.

"Habis tu kau nak pergi ke ?"

"Itu lah yang aku tengah fikir sekarang. Kalau aku pergi, siapa nak jaga mama ? Dan kalau aku tolak tawaran ni, aku nak kerja apa lepas ni ? Aku macam tak tahu nak pilih yang mana satu", luah Mizan.

"Tawaran kerja di Amsterdam ? Wah jauh nau", bisik Adelia perlahan.

"Macam ni la... mama biar aku je yang jaga. Kau, pergi usahakan masa depan kau okey ?", cadang Zarith melegakan sedikit hati Mizan.

"Kau jaga mama ? Takpe ke ? Tak menyusahkan ?", soal Mizan tidak yakin dengan abangnya.

"Menyusahkan apa benda kau ni haih...dia pun mama aku la. Dah jadi tanggungjawab seorang anak kan untuk jaga mak", ujar Zarith. Mizan menghembus nafas lega. Akhirnya bebannya berkurang sedikit dengan adanya Zarith.

"Dah kau takyah risau. Aku ada untuk jaga mama. Kau bersiap sedia la untuk terbang ke sana nanti", Zarith menepuk bahu Mizan sebelum berlalu keluar dari bilik itu. Adelia juga cepat-cepat lari turun ke bawah dari terkantoi.

"Del ! Oo Del !", panggil Zarith sambil menuruni anak tangga. Dia melihat Adelia sedang duduk di atas sofa di ruang tamu lantas dia menghampiri wanita itu.

"Del"

"Ye ?", jawab Del seraya memasukkan kekacang ke dalam mulut.

"Kau nak tidur mana malam ni ?", soal Zarith sambil menarik plastik kacang dan menyuap kacang ke dalam mulut.

"Tidur mana ?"

"Maksud aku tidur sini atau tidur rumah kita ?", terang Zarith.

"Tidur sini je la", jawab Adelia.

"Oh ok. Kalau macam tu aku balik dulu la", Zarith bangun dan berjalan ke arah pintu. Adelia hairan lalu terus menyoal lelaki itu.

"Balik ke mana ?"

"Balik rumah kita la"

"Kenapa tak tidur sini je ?"

Zarith diam. Betul juga, kenapa dia nak balik ke sana pula malam malam macam ni sedangkan rumah ini banyak bilik kosong. Dia mengunci semula pintu rumah dan berjalan naik ke tingkat atas.

Adelia sekadar memerhati pergerakan Zarith sebelum kembali menonton televisyen. Namun ingatannya tiba-tiba terhenti pada kata-kata Mizan yang gelisah untuk meninggalkan mamanya.

[ C ] DENDAM CINTA ✓Where stories live. Discover now