𝐌𝐚𝐬𝐚 𝐩𝐞𝐫𝐣𝐚𝐥𝐚𝐧𝐚𝐧 𝐭𝐢𝐝𝐚𝐤 𝐬𝐞𝐥𝐚𝐦𝐚𝐧𝐲𝐚 𝐩𝐚𝐧𝐣𝐚𝐧𝐠, 𝐬𝐚𝐚𝐭 𝐭𝐞𝐫𝐛𝐚𝐧𝐠..
𝐓𝐢𝐛𝐚-𝐭𝐢𝐛𝐚 𝐚𝐝𝐚 𝐲𝐚𝐧𝐠 𝐦𝐞𝐧𝐲𝐞𝐫𝐚𝐧𝐠 𝐬𝐞𝐜𝐚𝐫𝐚 𝐭𝐞𝐫𝐤𝐞𝐣𝐮𝐭 𝐝𝐚𝐫𝐢 𝐝𝐚𝐫𝐚𝐭𝐚𝐧 𝐩𝐚𝐝𝐚 𝐬𝐞𝐤𝐮𝐦𝐩𝐮𝐥𝐚𝐧 𝐛𝐮𝐫𝐮𝐧𝐠 𝐛𝐞𝐬𝐚𝐫 𝐢𝐭𝐮, 𝐎𝐩𝐫𝐚𝐡 𝐝𝐚𝐧 𝐬𝐞𝐤𝐚𝐰𝐚𝐧 𝐛𝐮𝐫𝐮𝐧𝐠 𝐲𝐚𝐧𝐠 𝐭𝐢𝐧𝐠𝐠𝐚𝐥 𝐭𝐞𝐫𝐛𝐚𝐧𝐠 𝐝𝐞𝐧𝐠𝐚𝐧 𝐤𝐞𝐥𝐚𝐣𝐮𝐚𝐧 𝐭𝐢𝐧𝐠𝐠𝐢 𝐤𝐞 𝐭𝐞𝐦𝐩𝐚𝐭 𝐬𝐞𝐥𝐚𝐦𝐚𝐭 𝐬𝐚𝐦𝐛𝐢𝐥 𝐦𝐞𝐥𝐢𝐧𝐝𝐮𝐧𝐠𝐢 𝐒𝐨𝐩𝐡𝐢𝐚.
𝐒𝐚𝐦𝐩𝐚𝐢 𝐤𝐞 𝐤𝐚𝐰𝐚𝐬𝐚𝐧 𝐬𝐞𝐥𝐚𝐦𝐚𝐭 𝐎𝐩𝐫𝐚𝐡 𝐦𝐞𝐦𝐢𝐧𝐭𝐚 𝐦𝐚𝐚𝐟 𝐩𝐚𝐝𝐚 𝐒𝐨𝐩𝐡𝐢𝐚 𝐤𝐞𝐫𝐚𝐧𝐚 𝐭𝐢𝐝𝐚𝐤 𝐬𝐞𝐝𝐚𝐫 𝐚𝐤𝐚𝐧 𝐚𝐝𝐚 𝐲𝐚𝐧𝐠 𝐦𝐞𝐧𝐲𝐞𝐫𝐚𝐧𝐠 𝐤𝐞𝐭𝐢𝐤𝐚 𝐦𝐞𝐫𝐞𝐤𝐚 𝐬𝐞𝐝𝐚𝐧𝐠 𝐦𝐞𝐦𝐛𝐚𝐰𝐚 𝐒𝐨𝐩𝐡𝐢𝐚 𝐤𝐞 𝐤𝐚𝐰𝐚𝐬𝐚𝐧 𝐬𝐞𝐥𝐚𝐦𝐚𝐭 𝐬𝐚𝐫𝐚𝐧𝐠 𝐛𝐮𝐫𝐮𝐧𝐠-𝐛𝐮𝐫𝐮𝐧𝐠 𝐢𝐭𝐮.
( 𝚃𝚑𝚒𝚜 𝚒𝚜 𝚖𝚢 𝚠𝚒𝚏𝚎, 𝚜𝚑𝚎 𝚊𝚕𝚜𝚘 𝚠𝚊𝚗𝚝𝚎𝚍 𝚏𝚘𝚕𝚕𝚘𝚠 𝚖𝚎 𝚊𝚗𝚍 𝚐𝚘𝚒𝚗𝚐 𝚠𝚊𝚛 𝚠𝚒𝚝𝚑 𝚖𝚎. 𝚖𝚘𝚜𝚝 𝚘𝚏 𝚞𝚜 𝚗𝚘𝚝 𝚑𝚊𝚟𝚒𝚗𝚐 𝚊𝚗𝚢 𝚋𝚊𝚋𝚒𝚎𝚜 𝚞𝚗𝚕𝚎𝚜𝚜 𝚘𝚞𝚛 𝚌𝚑𝚒𝚕𝚍, 𝚒 𝚑𝚘𝚙𝚎 𝙳𝚎𝚠𝚎𝚢 𝚝𝚊𝚔𝚎 𝚌𝚊𝚛𝚎 𝚘𝚞𝚛 𝚌𝚑𝚒𝚕𝚍 𝚞𝚗𝚝𝚒𝚕 𝚠𝚎 𝚠𝚒𝚗 𝚝𝚑𝚒𝚜 𝚠𝚊𝚛. ) Balas Oprah yang banyak berfikirkan.
𝐌𝐞𝐫𝐞𝐤𝐚 𝐣𝐮𝐠𝐚 𝐬𝐮𝐝𝐚𝐡 𝐛𝐞𝐫𝐟𝐢𝐤𝐢𝐫 𝐢𝐧𝐢 𝐲𝐚𝐧𝐠 𝐭𝐞𝐫𝐛𝐚𝐢𝐤 𝐮𝐧𝐭𝐮𝐤 𝐚𝐧𝐚𝐤-𝐚𝐧𝐚𝐤 𝐦𝐞𝐫𝐞𝐤𝐚 𝐝𝐚𝐧 𝐦𝐞𝐧𝐲𝐞𝐥𝐚𝐦𝐚𝐭𝐤𝐚𝐧 𝐬𝐞𝐛𝐞𝐥𝐮𝐦 𝐭𝐞𝐫𝐩𝐮𝐩𝐮𝐬𝐧𝐲𝐚 𝐤𝐮𝐦𝐩𝐮𝐥𝐚𝐧 𝐢𝐭𝐮.
( 𝙾𝚙𝚛𝚊𝚑, 𝚒𝚏 𝚒'𝚖 𝚐𝚘𝚒𝚗𝚐 𝚜𝚘𝚖𝚎𝚠𝚑𝚎𝚛𝚎 𝚊𝚛𝚘𝚞𝚗𝚍 𝚑𝚎𝚛𝚎. 𝚢𝚘𝚞 𝚖𝚞𝚜𝚝 𝚗𝚎𝚟𝚎𝚛 𝚝𝚘 𝚏𝚘𝚕𝚕𝚘𝚠 𝚖𝚎! 𝚒 𝚠𝚒𝚕𝚕 𝚝𝚑𝚒𝚗𝚔 𝚝𝚑𝚎 𝚋𝚎𝚜𝚝 𝚝𝚘 𝚏𝚒𝚗𝚍 𝚝𝚑𝚎𝚒𝚛 𝚌𝚘𝚗𝚝𝚛𝚘𝚕, 𝚋𝚎𝚌𝚊𝚞𝚜𝚎.. 𝚒𝚝'𝚜 𝚠𝚊𝚜 𝚛𝚎𝚊𝚕𝚕𝚢 𝚒𝚖𝚙𝚘𝚜𝚜𝚒𝚋𝚕𝚎 𝚝𝚑𝚘𝚜𝚎 𝚙𝚘𝚠𝚎𝚛 𝚋𝚎𝚕𝚘𝚗𝚐𝚎𝚍 𝚏𝚛𝚘𝚖 𝙰𝚟𝚎𝚛𝚢, 𝚝𝚑𝚎 𝚍𝚛𝚊𝚐𝚘𝚗 𝚘𝚏 𝚏𝚘𝚛𝚋𝚒𝚍𝚍𝚎𝚗 𝚖𝚊𝚐𝚒𝚌! 𝚒 𝚖𝚞𝚜𝚝 𝚏𝚒𝚗𝚍 𝚘𝚞𝚝 𝚏𝚒𝚛𝚜𝚝, 𝚠𝚑𝚊𝚝 𝚢𝚘𝚞 𝚊𝚗𝚍 𝚢𝚘𝚞𝚛 𝚏𝚛𝚒𝚎𝚗𝚍𝚜 𝚊𝚕𝚜𝚘 𝚢𝚘𝚞𝚛 𝚠𝚒𝚏𝚎 𝚍𝚘𝚒𝚗𝚐. 𝚝𝚛𝚢 𝚙𝚛𝚘𝚝𝚎𝚌𝚝 𝚢𝚘𝚞𝚛 𝚙𝚕𝚊𝚌𝚎 𝚠𝚑𝚊𝚝𝚎𝚟𝚎𝚛 𝚑𝚊𝚙𝚙𝚎𝚗𝚒𝚗𝚐! 𝚒 𝚠𝚒𝚕𝚕 𝚝𝚛𝚢 𝚖𝚢 𝚋𝚎𝚜𝚝 𝚝𝚘 𝚑𝚎𝚕𝚙 𝚢𝚘𝚞 𝚊𝚕𝚕 𝚘𝚞𝚝 𝚝𝚑𝚒𝚜 𝚝𝚛𝚘𝚞𝚋𝚕𝚎, 𝚍𝚘𝚗'𝚝 𝚏𝚎𝚎𝚕 𝚐𝚞𝚒𝚕𝚝𝚢 𝚊𝚋𝚘𝚞𝚝 𝚊𝚗𝚢𝚝𝚑𝚒𝚗𝚐.. 𝚒 𝚠𝚒𝚕𝚕 𝚠𝚊𝚜𝚝𝚎𝚍 𝚝𝚘𝚘 𝚒𝚏 𝚒'𝚖 𝚝𝚛𝚢𝚒𝚗𝚐 𝚞𝚜𝚒𝚗𝚐 𝚖𝚢 𝚘𝚠𝚗 𝚙𝚘𝚠𝚎𝚛 𝚊𝚗𝚍 𝚗𝚘𝚝 𝚎𝚟𝚎𝚗 𝚝𝚎𝚜𝚝𝚒𝚗𝚐 𝚒𝚝! 𝚜𝚘, 𝙾𝚙𝚛𝚊𝚑.. 𝚕𝚎𝚊𝚍 𝚢𝚘𝚞𝚛 𝚜𝚙𝚎𝚌𝚒𝚎𝚜 𝚊𝚗𝚍 𝚙𝚛𝚘𝚝𝚎𝚌𝚝 𝚝𝚑𝚎𝚖 𝚒𝚏 𝚙𝚘𝚜𝚜𝚒𝚋𝚕𝚎. 𝚊𝚝𝚝𝚊𝚌𝚔 𝚝𝚑𝚎𝚖 𝚒𝚏 𝚊𝚗𝚢 𝚑𝚞𝚖𝚊𝚗 𝚝𝚛𝚢𝚒𝚗𝚐 𝚑𝚊𝚛𝚖 𝚢𝚘𝚞𝚛 𝚗𝚎𝚜𝚝, 𝚒 𝚠𝚒𝚕𝚕 𝚊𝚜𝚔𝚒𝚗𝚐 𝙳𝚎𝚠𝚎𝚢 𝚘𝚛 𝙰𝚟𝚎𝚛𝚢 𝚝𝚘 𝚑𝚎𝚕𝚙 𝚢𝚘𝚞 𝚑𝚎𝚛𝚎! )