bab 38
Aku terduduk di sofa setelah tubuh Izriel hilang dari pandangan. Kenapa aku jadi selemah ini?
Lama aku memandang lantai.
"Memang betul aku cinta dia, aku sayang dia, tapi aku tak sanggup hidup dengan dia. Dulu aku menderita sendiri. Tak ada siapa di samping aku untuk mendengar keluhan aku."
"Aku sakit sendiri, aku pendam sendiri. Aku bawa diri ke dunia luar. Aku tenangkan diri sendiri. Dan akhirnya aku bangkit sendiri. Aku perempuan. Dia lelaki. Perasaan aku lagi renyuk dari dia. Perlu ke aku korbankan diri aku sendiri untuk bersama dengan orang yang pernah hancurkan hidup aku dulu?"
Terngiang-ngiyang kata-kata yang aku lontarkan tadi. Nafas diatur perlahan. Kata Izriel tadi, Akhdan masih ada di hospital ini.
Aku perlu bergegas keluar dari hospital ini sebelum terserempak dengan Akhdan. Aku keluar dari hidupnya.
"Auchh.!" Teriak aku apabila terrempuh bahu seseorang. Tanpa memandang wajahnya, aku terus mengatur langkah semula dengan tangan kiri masih mengusap lembut bahu kanan.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
"Apa yang kamu buat ni Irsa?" tengking mama kuat. Tangan aku sedikit menggeletar melihat wajah mama yang sudah merah menyala.
"Irsa terpaksa, ma." Ergetar suara aku.
"Terpaksa?" soalnya sinis.
" Mama tak duduk tempat Irsa. Mama takkan dapat rasa apa yang Irsa rasa." Ujar aku lagi.
"Kalau mama diberi peluang untuk duduk dekat tempat kamu pun, mama tolak mentah-mentah. Tak sanggup mama nak tanggung malu dengan apa yang mama buat. Dah tahu gambar tu bermaksud tak betul, yang kamu sebarkan juga cerita tu kenapa?" tengking mama lagi. Terjegil matanya menyoal aku.
Fuh! Semput aku dibuatnya. Kepala digaru perlahan.
Macam mana aku nak cerita ni. kalau aku cerita perjanjian aku dengan Akhdan ni, habis pengsan mak aku.
"Apa lagi yang terkebil-kebil tu?"jerkah mama lagi.
"Dah tu. Mama nak Irsa buat apa?"
"Minta maaflah!" dahi mama berkerut-kerut memandang aku.
Dihempas punggungnya terbenam ke dalam sofa.
"Lepas tu?"
Mama mengeluh lemah.
"Lepastu, kamu fikir lah tentang hubungan kamu dengan Akhdan. Cincin yang di bagi dekat kamu tu, kamu masih simpankan? Tandanya, kamu dah bina ikatan tetapi masih tidak kukuh." Leter mama panjang.
Aku mengeluh lagi.
"Tak nak lah mama. Irsa tak nak masuk campur lagi dengan keluarga dia."
"Aii. Mana pergi hati perut kamu? Kalau kamu nak tahu, Suami Aunty Maryam tulah yang bagi biasiswa dekat kamu. Dialah yang sara minum pakai kamu dekat Jepun dulu.
"Dan dia jugalah yang jaga kebajikan kamu dekat sana. Aunty Maryam yang selalu bagitahu mama tentang perkembangan kamu dekat sana. Macam ni ke cara Irsa balas budi orang? Mama tak pernah ajar Irsa jadi macam ni." keluh mama. Terpapar wajah kecil hatinya.
Aku merapatkan diri di sisinya.
"Mama, maafkan Irsa. Mama jangan sedih. Irsa sayang mama." Rayu aku lalu menggenggam tangan tuannya.
"Mama malu. Banyak budi yang mereka beri dekat keluarga kita. Sepanjang kamu dekat Jepun, Aunty Maryam dengan Carl lah yang selalu jenguk mama. Tanya khabar semua tu. Tapi, bila mama dengar buah mulut dari jiran tentang gambar palsu yang kamu sebarkan tu, malu mama. Segan mama dengan keluarga Carl."rintihnya lagi.
YOU ARE READING
ACID'S
Romance𝘗𝘢𝘯𝘤𝘢𝘳𝘢𝘯 𝘤𝘪𝘯𝘵𝘢 𝘥𝘢𝘳𝘪 𝘮𝘢𝘵𝘢 𝘩𝘪𝘵𝘢𝘮 ••••••••• Akhdan Carlos x Irsa Daneen "Dia ni gila!'' Suara aku bergetar mengungkap kata-kata itu. Puas hati aku. Setelah lama aku bersabar, tiba juga waktu yang paling sesuai. Wajah pelaja...