KHAS CHAPTER TENTANG DR GAHAZALI DAN EJEN ALIYA....
SELAMAT MEMBACA!
Dr Ghazali POV
Haih...akhirnya untuk kesekalian kalinya, dapat juga aku merehatkan diri dan fikiranku setelah perjalan kerja yang panjang. Menjatuhkan diriku di atas katil mebuatkan badanku terasa amat lega! Aku memejamkan mataku sebentar sebelum secara tiba-tiba kenangan buruk masa lalu aku dudlu kembali menerjah. Tanpaku sedar air mataku sudah pun mengalir laju di pipiku. Aku menghembuskan nafasku dengan berat sebelum bangun dan mendudukan diriku dipinggir kasur. Aku menggapai bingkai gambar yang kusembunyikan dalam laci mejaku perlahan. Sayu hatiku menatap gambar itu. Terasa sesak di dadaku. Aku memeluk erat gambar itu.
"Maaf sayang...Aku betul-betul minta maaf," lirihku dengan suara bergetar. Seketika kenangan itu terlintas di fikiranku bagaikan kaset lama.
Dr Ghazali POV end,
Flashback 18 tahun yang lalu...
"Sayang...Makanlah sayang. Jangan begini. Pertimbangkan kesihatanmu juga sayang," pujuk Ghazali. Dia sedang memujuk isterinya yang tengah bersandar layu di atas katil hospital itu. Aliya hanya menggelengkan kepalanya dengan matanya yang sudah pun berair. Ghazali yang melihat keadaan isterinya itu pun tersenyum sayu. Dia meletakkan mangkuk tadi dan mengenggam erat tangan isteri kesayangannya.
"Untill when? Untill when you'd be like this, sayang...Awak terlalu memaksa diri awak sayang," tanya Ghazali sayu. Aliya menangis sayu. Dia sendiri pun tak tahu sampai bila dia akan jadi macam ni. Hatinya sakit sangat. Sakit sangat.
"I don't know abang...hati saya ni sakit sangat. Sakit sangat bila teringat 'hal' tu bang," lirih Aliya. Ghazali memeluk erat badan isterinya. Dia tahu rasa sakit tu. Dia tahu sangat bagaimana rasanya pedih itu.
"Abang pun faham sayang..abang faham. 'Dia' juga sebahagian dari jiwa abang sayang," kata Ghazali dengan suara bergetar. Aliya membalas pelukan suaminya erat.
"Kenapa semua ni terjadi bang? Kenapa di saat kita nak bahagia, ada saja orang yang datang musnahkan semuanya," kata Aliya. Ghazali terheyuk.
"Abang pun tak tahu sayang..." kata Ghazali. Sungguh dia tak mengerti mengapa semua orang suka sangat menghancurkan kebahagiaan mereka berdua. Menghadapi kehilangan secara berturut ini sungguh membuatnya rasa seperti mahu mati sahaja.
"Tapi sayang...ini bukan boleh untuk kita jadikan sebab kita mengalah sayang. Kalau kita mengalah, sudah tentu mereka orang-orang itu pasti bersorak kegembiraan kerana mereka berjaya memporak-perandakan hidup kita sayang," pesan Ghazali. Dia sedih, namun dia kena kuat demi isterinya.
"Tapi bang...Saya rindukan A---," belum sempat Aliya menghabiskan ucapannya, Ghazali menyampuk.
"Abang tahu sayang...abang pun rindukan 'dia'. Tapi takdir kata kita takkan bersama. Kita tak boleh nak buat apa pun sayang...Kita kena kuat hadapi semua ni. Kita juga kena teruskan hidup betul kan?," pujuk Ghazali lembut. Dia tahu isterinya ini bagaimana. Kalau dipujuk dengan lembut dan baik, fikirannya yang bercelaru itu pasti akan kembali baik. Aliya terdiam di dalam pelukkan suaminya. Perkataan suaminya itu ada benarnya.
"Betul tu bang," kata Aliya pelan. Dia sudahpun mulai tenang. Menarik nafas dan menghembusnya perlahan. Dia memandang suaminya dan tersenyum kecil.
"Kita kena teruskan hidup. Pasti dia akan suka bila kita tidak meratapinya seperti ini lagi," kata Aliya tenang. Ghazali tersenyum senang. Dia mengelus lembut tangan isterinya sayang.
"Iya sayang...kita kena kuat. Nak rindukannya tiada masalah Cuma kita kena ingat satu hal ini.... Kerinduan itu adalah satu bisa yang merebak ke dalam badan untuk membunuh seseorang. Kasih sayang pula adalah penawar ampuh untuk luka yang ditorehkan oleh kerinduan. Jika kita saling mendukung antara satu sama lain, tiada kerinduan yang akan menyakiti kita lagi sayang," kata Ghazali tenang. Aliya tersenyum mendengar kata suaminya. Tangan mereka saling mengenggam untuk menyalurkan kekuatan masing-masing dengan senyum tenang.
End Flashback.
Dr Ghazali tersenyum sayu mengingat kenangan itu. Kenangan yang paling memberi kesan buruk kepadanya dan arwah isterinya dahulu. Kehilangan orang yang kita sayang sepenuh jiwa dan raga bukanlah satu hal yang mudah. Lagi-lagi dirinya yang kini.
"Haih...Aku kena kuat demi keluargaku yang masih ada. Maafkan ayah sayang...Maaf kerana tak dapat lindungi kamu dahulu. Sekarang tenanglah di sana bersama mama ye. Tunggu kami semua," kata Dr Ghazali sedih. Dia kembali menyembunyi gambar itu ke dalam laci biliknya. Ya memang anak kembarnya tidak mengetahui rahsia besarnya bersama arwah isteri. Dia bukannya tidak mahu beri tahu, Cuma dia masih belum bersedia untuk menceritakannya. Tambahan pula itu adalah kenangan yang paling buruk dalam hidupnya bersama arwah.
TBC
Chapter ini memang segaja Ryn tulis kerana SC( Special Chapter) ini ada kaitannya nanti dengan chapter yang akan datang. Dalam kata lain, SC ini macam prolog kecil bagi chapter yang akan datang.
NEXT CHAPTER - KEMBALINYA PHEONIX II
CONTINUE OR NOT?
THANKS FOR READING MY BOOK.
YOU ARE READING
MY OVERPROTECTIVE MAFIA FAMILY
Teen FictionAli bin Ghazali. Dia ialah seorang Ejen MATA yang sering dibuli dan dipandang rendah. Namun disebalik itu, dia merupakan insan kesayangan bagi seluruh ahli keluarganya. Dia memiliki sebuah keluarga yang merupakan dari susur galur THE DEMON ASSASINS...