PADA petang hujung minggu itu Linda mengajak Adeena keluar bersama. Sebagai tanda meraikan bride-to-be katanya.
Adeena? Turutkan je lah.
Ingatkan berdua je rupanya si langau Adli pun ada juga. Kebetulan sebelum tu keluar dengan Fatin so diheret Fatin join mereka sekali. The more the merrier orang katakan?
So here we are! Celebrating bride-to-be.
"DEENA?"
"Hmmm.."
"Kau start cuti bila?" Soal Linda.
"Selasa ni kak Lin." Balas Adeena.
"Kak Lin ni susah-susah je meraikan saya. Segan la kak Lin." Sambung Adeena lagi.
"Alah sekali sekala. Bukan selalu. Kau kahwin sekali seumur hidup je tau. Lagipun majlis Deena nanti kak Lin tak tahu dapat datang ke tak."
"Alaa kenapa pulak kak Lin." Soal Adeena sedih.
"Suami akak tak tahu lagi dapat cuti ke tak."
Adeena menggangguk faham. Iya lah suami kak Lin kerja syif. Hujung minggu pun bila time kerja kena kerja. "Tak apalah kak Lin nanti majlis belah Haris kak Lin datang la kalau tak dapat datang belah saya." Pujuk Adeena.
"Kau Ad? Datang tak?" Soal Adeena beralih kepada Adli pula.
"Gila kau tak datang. Partner gosip aku kahwin kut."
"Haaaa!!!" Jerit Adeena tiba-tiba.
"Opocot haaaa kau?..."
"..... Eh.. Eh.. "
Linda menjeling Adeena yang terkekeh ketawakannya.
"Yang kau jerit tu apahal?" Soal Linda geram.
"Tak ada la kak. Tiba-tiba dapat idea. Tak sangka lak akak terkejut sampai melatah. Hahahaha!" Balas Adeena masih lagi datang ketawanya.
"Idea apa?"
"Akak datang la majlis saya dekat Perak nanti dengan Adli." Balas Adeena teruja.
"Bukan akak taknak datang dengan Ad tapi nanti anak akak nak tinggal mana? Kalau sorang boleh la akak bawak sekali. Ini nak angkut empat ketul tu tak larat la akak. Sorry la Na!" Mohon Linda. Dia bukan saja-saja taknak pergi tapi banyak sangat halangan kalau suaminya tak cuti.
"Ouh iya la kan? Lupa pulak saya. Tak apa la kak. Tapi nanti janji tau belah Haris akak datang." Tuntut Adeena.
"Iya kak Lin janji. Dah la takmau sedih-sedih. Kita datang nak meraikan kau."
"Entah kau ni. Chill la. Eh! Mona kau jemput tak Na?" Pintas Adli.
"Jemput la. Aku ni tak pilih kasih. Semua dalam jabatan kita tu aku jemput."
"Hmmm.. menangis tepi bucu katil la minah tu. Encik Haris pujaan hati melepas kat tangan kau." Ujar Adli lagi.
"Oh Haris! Apa yang kau pandang pada Adeena? Kenapa kau lebih memilih Adeena? Apa kurangnya aku? Aku ini lebih cantik, lebih menggoda, lebih menarik dari Adeena tapi mengapa Adeena yang kau inginkan? Mengapa?" Sambung Adli berdrama pakej dengan memek muka dan tangan memain peranan.
Over je lelaki ni sorang. Kalah Adeena dengan kak Lin.
"Itu la tu. Perasan je lebih minah tu. Orang taknak pun tetap terhegeh-hegeh. Tapi hati-hati tau Deena. Kadang orang bila dah suka ni macam-macam cara dia boleh buat. Nak-nak pulak dia tu setiausaha encik Haris. Pastikan lepas kahwin kau ikat encik Haris tu kuat-kuat." Pesan Linda.
"Hahaha.. nak ikat macam mana kak? Encik Haris tu ada kaki boleh jalan nak pi mana pun dia nak." Balas Adeena.
"Eh! Bukan tu maksud akak."
"Habis tu?" Soal Adeena blur.
"Maksud kak Lin lepas nikah nanti kau goda la encik Haris tu habis-habisan." Pintas Adli. Itu pun minah ni tak boleh nak pikir. Naif betul.
"Perlu ke?"
Linda menampar bahu Adeena perlahan. "Meh sini akak nak bagi tips rumah tangga." Masing-masing merapatkan diri ke meja ingin mendengar tips daripada kak Lin.
"Orang laki ni kita kena pandai jaga dia tau. Duduk kat rumah pastikan diri kita ni cantik. Kena bersiap. Jangan keluar je bukan main cantik tapi dekat rumah macam mak lampir. Pastu perut laki kena ikat. Masak makanan yang dia suka. Tak reti masak boleh belajar. Jangan biasakan makan luar. Ajar lidah dia dengan air tangan kita. Bab atas katil pandai-pandai kau goda dia. Jangan jadi kayu pulak tapi jangan jugak terlalu daring. Betul tak Ad?"
Adli menggangkuk bersetuju. "Aku sebagai lelaki tulen ni setuju dengan kak Lin." Balas Adli.
Adeena menjeling Adli tajam. Laju je dia bab ni. "Segan la kak nak goda-goda ni."
"Alah nanti dah jadi suami isteri tak ada dah segan-segan tu. Seminggu pertama mungkin la ada segan lagi. Lepas pada tu? Kentut pun tak tengok kiri kanan dah." Ujar Linda melawak.
Gamat sekekita tempat mereka berkumpul dengan gelak Adli bercampur kak Lin. Mujur Fatin dah angkat kaki balik tadi. Ada hal katanya. Kalau tidak? Terbukalah aib masing-masing. Kalau dah ketawa memang tak ingat dunia dah diorang ni.
Kemudian panjang lebar Linda memberi tips rumah tangga kepada Adeena. Macam mana nak goda Haris, macam mana nak layan langau macam Mona. Habis semua tips Linda keluarkan. Harap bermanfaat la untuk Adeena nanti.
Sepetang mereka menghabiskan masa bersama. Lepas ni susah dah nak melepak dengan bakal mrs Haris tu. Almaklum la nanti dah kena ikat kaki dengan encik Haris.
Hmmm!
****
13/02/2022
Jgn lupa support cerita ni by vote n comment ya. Thank you!
Love u you all.. muaaahh!!!
YOU ARE READING
Demi kamu
RomanceOrang kata bila lelaki dan perempuan berkawan baik pasti salah seorang akan menaruh hati kan? Begitulah juga dengan situasi Nur Adeena dan Zaim Amsyar. Adeena memendam perasaan cintanya terhadap Zaim seorang diri apabila terang-terang Zaim menghad...