42

2.4K 75 2
                                    

PANJANG sedepa muncung Adeena apabila dia dipaksa oleh mak Yam untuk ikut Zaim balik.

Dari masuk kereta sehinggalah sampai ke rumah mereka, Adeena masih lagi menunjukkan protes.

Sejak bila entah Zaim jadi menantu kesayangan mak Yam. Terus bagi green light bila Zaim kata nak bawa dia balik sekali. Masih terngiang-ngiang lagi ayat mak Yam tadi.

"Hah elok la tu kamu bawa balik bini kamu ni Im. Duduk sini pun bukan bagi faedah apa pun. Kerja asyik makan tidur makan tidur je."

Apa ingat dia ni tak kerja lain ke? Yang mak Yam tengok memang lah time dia tengah makan tidur makan tidur je. Time dia tengah kemas rumah, sidai kain, sapu lantai, masak ada mak Yam tengok? Tak ada.

Ini lah orang kata kera dihutan disusukan, anak dirumah kebuluran. Eh! Ada kena mengena ke?

Ah! Lantak pi lah. Yang penting dia tak puas hati mak Yam back up Zaim. Siapa anak siapa menantu sekarang ni?

Abah pula sokong je apa ibu cakap.

Ish! Semua tak sayang dia.

Tahu tak dia tak puas lagi nak makan masakan air tangan mak Yam. Banyak lagi masakan yang dia tak sempat request.

Ini semua salah Zaim.

"Taknak turun ke yang?" Soal Zaim apabila Adeena masih lagi tak berkutik duduk dalam kereta. Dia dah siap punggah barang dah. Adeena masih lagi diam disitu.

Aih protes cara baru ke apa ni?

Adeena memberi jelingan tajam kepada Zaim sebelum melangkah keluar masuk ke dalam rumah.

Malam ni dia taknak masak. Taknak makan. Pandai-pandai lah Zaim nak hidup. Huh!

* * * *

Pejam celik pejam celik tup tup dah sebulan berlalu sejak insiden Adeena merajuk dan protes dengan Zaim.

Masih merajuk ke?

Semestinya tidak. Tak larat nyah nak merajuk lama-lama rugi.

Sedar tak sedar kini kandungan dia dah nak masuk 7 bulan. Tak lama lagi keluarlah seketul Zaim junior.

"Abang! Busy tak?" Soal Adeena manja. Dilirik ke arah Zaim yang sedang bermain telefon bimbit di ruang tamu itu.

Nampak macam tak busy tapi tak salah kan kita buat-buat tanya.

"Nak apa?" Soal Zaim kembali. Kalau mak buyung bertanya soalan pakej manja-manja mengendeng sebelah dia ni ada lah tu sesuatu yang buyung ni nak.

"Nak llao llao."

"Apa yau?"

"llao llao "

"Apa tu?" Soal Zaim pelik. Apa ke benda pula bini dia mengidam ni?

"Alah llao llao la."

"Iya lah tapi yau yau tu apa?"

"Bukan yau yau la abang tapi llao llao."

"Tak kisah lah ya ya ke yu yu ke yo yo ke tapi yang abang nak tahu sekarang ni apa ke benda tu?"

"Lah abang tak tahu ke?"

"Kalau tahu tak ada la pulak nak bertanya yang."

"Hmmm lemmahh."

Giliran Zaim menjeling Adeena. Asyik dia je kena jeling dengan Adeena. Sekarang giliran dia jeling Adeena. Kecik besar kecik besar je dia pandang mak buyung tu sekarang ni.

Dia lemah kan kita wak. Tak beli baru tahu.

"Hehe! Alah llao llao tu aiskrim la abang." Ujar Adeena tersengih-sengih.

"Aiskrim? Dah berapa malam dah awak makan aiskrim je. No aiskrim dah." Bantah Zaim.

"Alah tak sama la bang. llao llao ni mana sama dengan aiskrim yang biasa-biasa tu?" Bela Adeena.

"Apa yang tak samanya? Dah nama pun aiskrim mesti yang manis-manis punya."

"Tak bang. llao llao ni lain. llao llao ni aiskrim yogurt. Dia tak manis pun bang. Sedap bang. Abang kena try. Nanti mesti abang nak selalu.

Jom lah bang. Dah terasa rasa aiskrim tu lalu dekat tekak. Ermm sedapnya." Terpejam-pejam mata Adeena menikmati aiskrim bayangannya itu.

"Kat mana jual aiskrim tu?"

Adeena tersenyum. Yes! Zaim dah termakan umpan dia.

"Ermm dekat mall ada bang. Alang-alang tu kan boleh kita cari barang baby sikit."

"Dah tahu dah awak tu. Tak ada nya llao llao semata-mata. llao llao tu umpan je kan? Barang apa lagi tak cukup? Baru je minggu lepas kita shopping barang baby yang. Dah penuh dah dalam bilik tu dengan barang-barang awak beli. Itu tak kira lagi yang awak beli online." Bebel Zaim.

"Alah masa saya tengah susun-susun barang baby tadi saya perasan yang kain bedung baby ada dua je. Mana cukup. Atleast kena la ada lima bang." Ujar Adeena beralasan.

"Atleast lima? Awak bukan pregnant kembar yang oi. Baby awak sorang je. Awak nak bedung berapa lapis baby tu nanti?"

"Tak boleh tak apa lah. Tak payah lah nak membebel." Balas Adeena sambil tarik muncung.

Taktik tak menjadi. Ini semua salah kain bedung. Patut sebut barang lain tadi.

Huhh!

Dia bukan nak shopping sangat pun tapi saja nak keluar jalan-jalan. Kalau ada yang berkenan beli lah.

Itu pun tak faham.

"Bukan tak boleh sayang tapi membazir lah. Benda dah ada kan."

Adeena diam. Dia nak protes.

"Okay lah okay lah. Pergi lah bersiap. Kejap lagi kita pergi." Ujar Zaim mengalah juga akhirnya.

"Betul ni?" Tanya Adeena teruja. Tak jadi nak protes.

"Hmmm.."

"Boleh beli apa yang sayang nak?"

"Hmmm.."

"Yeayyy.. saaayaaang abang. Muah!" Dicium pipi Zaim sekilas sebelum dia berlalu ke bilik untuk bersiap. Kena cepat nanti Zaim cancel plan.

Zaim geleng kepala. Macam tu lah emosi mak buyung. Dalam masa satu saat pun boleh berubah.











Tbc



070423








Demi kamuWhere stories live. Discover now