8

2.4K 102 12
                                    

"Deena? Kenapa Deena? Kawan you yang ramai-ramai tu mana? Takkan sorang pun tak boleh?" Tak boleh brain la Zaim dengan Nida ni. Kawan ramai tapi sorang pun tak boleh nak minta tolong.

"Bie, kawan I tu semua taknak naik pelamin. Takut nanti terjangkit kahwin awal macam I."

"Apa jenis kawan la macam tu. Kalau dah sampai jodoh kahwin la. Apa mentaliti sampai macam tu. Kolot." Kutuk Zaim.

"Tak pun adik-adik you ada kan? Takkan tak boleh jadi pengapit you." Sambung Zaim lagi. Dia tak tahu apa yang Nida fikir hingga menyuruhnya meminta tolong Adeena untuk jadi pengapit belah Nida.

"You!!! Adik-adik I tu kecik-kecik lagi. Taknak la I." Bentak Nida. Sesungguhnya dia ada agenda tersendiri kenapa dia ingin Adeena yang menjadi pengapitnya. Dia bukan tak ada kawan yang boleh jadi pengapit malah berderet yang setuju untuk jadi pengapit jika dia tanya tapi apakan daya demi untuk menyakitkan hati Adeena dia rela berkorban duduk sepelamin dengan Adeena nanti. Zaim nak atau taknak, dia nak juga Adeena yang jadi pengapitnya.

"Kalau adik I?" Soal Zaim lagi. Dia tak rasa Adeena akan setuju untuk jadi pengapit Nida jika dia minta tolong nanti pun.

Nida merengus perlahan. Apa lagi alasan nak beri ni? "Bie, adik you tu lebih kurang dengan adik I je. Kalau nak ambil adik you jadi pengapit baik I minta tolong adik I je."

"Dah tu takkan Deena? I tak rasa Deena akan setuju."

"Alaa you pujuk la bie. Dia kan kawan baik you. Takkan tak boleh nak tolong kut. Kita dah tahap terdesak ni bie. Takkan pengapit belah you je yang ada nanti. Rosak majlis."

"Ala mesti ada nanti yang boleh tolong. Ain kawan baik you tu takkan tak boleh? Kata kawan baik." Perli Zaim. Lagipun dia tak selesa untuk meminta tolong Adeena berkenaan hal ini.

"Ish! Ain tu I dah puas pujuk dah. Dia tetap jugak taknak. I dah buntu ni. You try la minta tolong Deena tu bie." Rengek Nida.

"Tengok dulu macam mana. Nanti I try cakap dengan dia." Balas Zaim akhirnya.

"Alaa taknak la tengok-tengok. Majlis kita lagi seminggu tau bie. Tak risau ke?"

"Habis tu?"

"Bie call la dia sekarang. Ajak dia jumpa." Sarang Nida.

"Sekarang?"

"Iya la bie. Kita jumpa dia sama-sama."

* * * *

ADEENA menarik kerusi lalu duduk dihadapan pasangan sejoli yang mesra bergurau senda itu. Kalau ikutkan hati malas dia ingin menapak ke sini tapi memikirkan kawan rela dalam paksa juga dia datang.

"Eh! Sampai dah?" Sapa Zaim apabila Adeena duduk dihadapannya.

"Ada apa nak jumpa aku?" Soal Adeena straight to the point.

"Alaa sebelum tu order la dulu pape. Kalau taknak makan, order la air segelas. Kesian kau jauh-jauh datang." Balas Zaim.

Nida membuat muka menyampah. Baik pula nak Zaim ni. Cakap straight lepas tu blah la. Nak order-order pulak.

"Tak pe la. Aku ada hal lepas ni. Ni pun rushing." Tolak Adeena.

"Alah kau ni dah tak sudi nak minum dengan kami ke apa?" Ujar Zaim lagi. Nida disebelah sudah panas muka. Apa lagi la Zaim ni. Orang taknak tu sudah-sudah la.

Demi kamuWhere stories live. Discover now