ZAIM memujuk Sofeaa untuk duduk dirumah uminya sementara dia pergi kerja. Hari ini Sofeaa tidak sihat jadi terpaksa dia tidak menghantar Sofeaa ke sekolah.
"Sayang duduk dengan tokmi eh? Daddy nak pergi kerja."
Makin ketat pelukan Sofeaa dileher Zaim apabila Zaim berkata sebegitu.
"Takmau lah macam ni. Daddy dah lewat ni."
"Nak daddy!"
"Iya daddy ada tapi pagi ni daddy pergi kerja dulu nanti petang daddy balik la. Feaa duduk dengan tokmi dulu boleh?" Mati kutu Zaim ingin memujuk Sofeaa. Sofeaa jarang jatuh sakit tapi kalau sekali dah jatuh sakit macam ni lah gayanya. Asyik nak berkepit je dengan dia.
"Meh sini dengan tokmi eh? Daddy dah lewat nak pergi kerja tu. Tokmi ada masak sedap. Kita pergi makan jom." Puan Zarina pula cuba untuk memujuk Sofeaa. Ditarik perlahan tangan Sofeaa yang erat melingkar di leher Zaim.
Meronta-ronta Sofeaa ingin mengelak daripada diambil Puan Zarina. Pecah tangisannya. Nyaring satu rumah dengar.
"Okay okay takmau nangis. Tak cantik lah princess daddy nangis macam ni. Nak jadi princess kena cantik-cantik. Tak boleh nangis." Pujuk Zaim. Payah bila tuan puteri ni start melalak. Tak boleh biar lama nanti susah nak berhenti.
"Eh! Eh! Budak kecik ni ada kat sini? Kenapa menangis tu? Eeeee.. tak malu nangis anak buah maksu ni." Mia yang baru turun daripada tingkat atas menegur Sofeaa.
"Kenapa along?" Zaim pula disoal. Jarang nampak kelibat Zaim dekat rumah ini pagi-pagi pada hari bekerja macam ni.
"Budak ni tak sihat. Ingat nak suruh umi tolong tengokkan kejap."
"Kak Deena mana?"
"Hah kenapa tak bawak Deena sekali datang sini along?" Sampuk Puan Zarina.
"Biar dia rehat kat rumah lah. Bawak sekali kan budak ni asyik nak menempel je nanti."
"Alah duduk sini boleh umi tengok-tengok kan. Mia pun ada. Bawak je lah nanti."
"Hmmm.. " hanya sepatah balasan daripada Zaim.
Akhirnya lewat juga Zaim bergerak ke tempat kerja. Terpaksa apabila Puan Zarina dan juga Mia juga tidak berhasil memujuk Sofeaa.
"Tidur dah?" Soal Puan Zarina apabila hanya kelibat Mia yang muncul di dapur.
"Haah. Jenuh jugak nak boleh ke tidurnya. Penat!" Keluh Mia perlahan.
Penat ya rakan-rakan sekalian nak jaga budak ni. Dia respect lah dekat orang yang ada anak berderet ni."Adik rasa kan along dengan kak Deena tu ada masalah ke?" Soal Puan Zarina tiba-tiba.
"Masalah apa?"
"Manalah umi tahu. Sebab tu umi tanya. Umi syak diorang ni gaduh kut."
"Ish umi ni. Kenapa tiba-tiba pulak umi syak along dengan kak Deena gaduh?" Sepotong hirisan timun batang selamat masuk ke dalam mulut Mia. Tak ada apa nak dimakan. Timun batang pun boleh.
"Ye lah sejak Sofeaa duduk dengan diorang mana pernah along hantar Sofeaa kat sini suruh umi jagakan walaupun sakit."
"Kan along dah cakap tadi. Nak suruh kak Deena rehat. Kalau ada Feaa tu manalah boleh rehat kak Deena tu." Balas Mia bersahaja. Umi ni macam-macam lah syaknya.
"Tapi sebelum ni pun Deena tu mesti ikut sekali datang sini. Kalau nak rehat sini pun boleh rehat." Sangkal Puan Zarina.
"Alah umi ni tak payah lah syak yang bukan-bukan. Doa je lah yang baik-baik." Umi ni selalu macam tu. Nampak pelik sikit dimata dia mula lah nak syak bukan-bukan.
YOU ARE READING
Demi kamu
RomanceOrang kata bila lelaki dan perempuan berkawan baik pasti salah seorang akan menaruh hati kan? Begitulah juga dengan situasi Nur Adeena dan Zaim Amsyar. Adeena memendam perasaan cintanya terhadap Zaim seorang diri apabila terang-terang Zaim menghad...