Teruntuk kamu yg masih setia bersama Demi kamu ❤️
"Kamu balik naik apa Im?" Soal mak Yam ketika mereka sedang makan malam pada malam itu.
Hairan pula bila dia keluar ke depan untuk siram bunga-bunganya petang tadi tak ada pula nampak kereta menantunya yang satu itu terparking dimana-mana.
"Ouh! Saya balik dengan train tadi bu."
"Train? Habistu macam mana sampai ke rumah ni?"
"Dari stesen ambil grab sampai rumah." Balas Zaim lagi.
"Lailahailallah.. kenapa tak cakap? Kalau tak boleh abah pergi ambil. Tak pun adik ni pun bukan buat apa pun." Marah mak Yam.
"Tak apa ibu. Saya tak nak susahkan sesiapa."
"Tak ada susah pun aih. Jimat pun jimat. Bukan tak ada sapa kata rumah ni." Bebel mak Yam.
Adeena hanya memasang telinga mendengar perbualan ibu dengan suaminya itu. Dia dari petang sampai ke malam ini masih lagi memegang konsep berdiam seribu bahasa. Zaim cuba bercakap dengan dia pun dia buat tak tahu je.
Tak tahu lah kenapa dia nak merajuk sangat. Sedangkan Zaim tak ada buat salah besar pun tapi nak buat macam perasaan nak merajuk tu membuat-buat gitu.
Hmmm.. entah mungkin perasaan insecure dia terhadap Nida tu terlalu tinggi kut sampai banyak sangat andaian yang berlegar-legar dalam kepada dia sejak dua menjak ini.
"Tambah lagi dik." Pelawa mak Yam.
"Taknak dah. Kenyang." Balas Adeena lalu bangun mengangkat pinggannya ke singki.
Siap membasuh pinggan langkah kaki diatur menuju ke biliknya.
Menggeleng mak Yam melihat perangai anaknya itu. Selalunya banyak sangat mulut. Dimana dia dengan suaminya ada disitu lah Adeena duduk. Kalau makan selagi semua tak siap selagi itulah dia duk bertenggek di meja makan berceloteh itu ini. Alih-alih petang tadi diam seribu bahasa. Macam tu nak suruh orang percaya tak gaduh dengan laki?
Meh cuba bagitahu sini siapa yang percaya. Siapa yang percaya tu mak Yam nak bagi duit sepuluh sen.
* * * *
Selesai solat isyak Zaim merapati Adeena yang sudah berselubung dengan selimut dari kepala hingga ke kaki. Ditarik perlahan selimut yang menutup muka yang cantik itu namun Adeena menarik kembali selimut menutup mukanya. Maka terjadilah adegan kau tarik aku tarik hingga akhirnya Zaim mengalah jua.
"Tak lemas ke yang?"
Diam.
"Cuba buka sikit, abang nak tengok muka sayang yang cantik lagi manis jelita ni."
Diam.
"Yang! Bukak la. Abang rindu la."
Diam.
Zaim mengeluh perlahan. "Sampai bila sayang taknak cakap dengan abang ni?"
Diam.
Dicuit-cuit peha Adeena tapi tetap Adeena diam tak memberi respon.
"Yang!" Rengek Zaim. Mati kutu dia nak pujuk Adeena. Serasanya ini kali pertama Adeena merajuk sampai tak bercakap dengan dia.
Akhirnya dia turut berdiam diri memerhati Adeena yang berada disebalik selimut itu. Kita tengok sampai bila Adeena nak berselubung macam ni.
YOU ARE READING
Demi kamu
RomanceOrang kata bila lelaki dan perempuan berkawan baik pasti salah seorang akan menaruh hati kan? Begitulah juga dengan situasi Nur Adeena dan Zaim Amsyar. Adeena memendam perasaan cintanya terhadap Zaim seorang diri apabila terang-terang Zaim menghad...