33.

856 75 27
                                    

~Olli~

"Eihän Joonas muuten oo allerginen millekään?" äitini kysyy yhtäkkiä. "Ei", vastaan ytimekkäästi. Äitini nyökkää ja jatkaa ruoan tekemistä. En tiedä kumpi stressaa enemmän, äitini vai Joonas. 

Olin puhunut Joonaksen kanssa tänään videopuhelua samalla, kun hän oli siivonnut huonettaan. En kyllä tajua vieläkään, mitä siivottavaa siinä oli. Ehkä hän vain halusi jotain muuta ajateltavaa. Kuka tietää. Hän oli lopettanut puhelun siinä vaiheessa, kun hän oli alkanut laittautua eli noin tunti sitten. Hän todella haluaa tehdä vaikutuksen äitiini, vaikkei siihen varsinaisesti edes syytä ole. 

No Joonas on stressaantunut, mutta samoin on äitini. Hän on koko päivän kysellyt kaikkea mahdollista, häärinyt ympäriinsä, laittanut ruokaa ja samalla meikannut hennosti ja laittautunut muutenkin tässä samalla. En kyllä tajua, mitä järkeä on tehdä ruokaa ja laittautua samalla, kun siinä ruoan laitossa voi sotkeentua. Koitin sanoa asiasta ja muutenkin, että hänen kannattaisi rauhoittua, mutta kehotukseni kaikuivat kuuroille korville. Olin kehottanut myös Joonasta rentoutumaan, mutta sain vain saman reaktion. Eli en saanut reaktiota! Kumpikin vain jatkoivat häärimistä.. 

Ovikello soi. Äitini hätkähtää. "Just sopivasti. Tää on valmista nyt", hän sanoo. Nyökkään. Minä olin saanut kattaa pöydän. Toivottavasti Joonas ei jännity enemmän, kun kaikki tuntuu niin viralliselta. Miksemme vain voineet kutsua häntä viettämään leffailtaa? Poppareita, jäätelöä ja hyvä elokuva. Kuulostaa paljon rennommalta. 

Menen eteiseen ja avaan ulko-oven. Suuni loksahtaa auki, kun näen Joonaksen. On laitonta näyttää noin hyvältä! Joonas naurahtaa hieman. "Sulta valuu kuola", Joonas sanoo. Suljen suuni äkkiä ja pyyhin varulta suupieleni, jos Joonas olisikin puhunut totta. Päästän poikaystäväni sisään ja vedän oven kiinni. Pussaan Joonasta huulille ja annan hänen sitten riisua ulkovaatteensa. 

Joonas saa riisuttua ulkovaatteensa samalla, kun äitini ilmestyy näkökenttään. Kumpikin ovat selvästi hermostuneita. Äitini pyyhkii käsiään housuihinsa ja hymyilee. Joonaskin hymyilee ujosti. "Tosiaan. Äiti tässä on Joonas, Joonas tässä on mun äiti", esittelen. He kättelevät toisiaan. "Mun nimi on siis Aino", äitini kertoo. Joonas nyökkää ja hymyilee vähän rohkeammin. 

_ _ _ 

Istumme tällä hetkellä olohuoneessa. Olimme saaneet syötyä joku aika sitten ja olimme siirtyneet istumaan olohuoneeseen. Tunnelma oli rentoutunut, kun äitini ja Joonas olivat tutustuneet vähän. Äitini oli pyytänyt myös Joonakselta anteeksi, että oli antanut huonon kuvan itsestään. Joonas oli vain pudistellut päätään ja sanonut sen olevan mennyttä. Sen jälkeen äitini oli kysellyt Joonakselta vähän kaikenlaista ja Joonas oli vastaillut parhaansa mukaan. 

Nyt keskustelu on kääntynyt koskemaan minua. Äitini oli käynyt hakemassa valokuva-albumin minusta vauvana, jota hän näyttää parhaillaan Joonakselle. Noloa.. Sieltä löytyy muunmuassa kuvia minun kylpyhetkistä ja kun minä nukun. Sekä kun minä leikin ja kiukuttelu kuviakin löytyy.. Ja sitten on kuvia, joissa olen esimerkiksi mummini sylissä. 

Joonas katsoo hymyillen kuvia samalla, kun äitini selittää jotain. "Tässä Olli oli just tiputtanu pöydältä jauhopussin lattialle. Kukaan ei vieläkään tiedä, mitä se oikein touhus", äitini kertoo ja näyttää Joonakselle kuvaa, jossa minä näytän erittäin syylliseltä. "Ja tässä raukka oli kolauttanu päänsä kottikärryihin. Ollilla oli hirvee kuhmu keskellä otsaa ja molemmat silmät oli mustana", äitini jatkaa kertomista ja näyttää nyt kuvaa, jossa minä näytän katutappelusta tulleelta. 

"Siinä oli kyllä hirveä huuto", äitini sanoo. "Olli oli tosi vilkas lapsi. Koko ajan sattu ja tapahtu", äitini sanoo naurahtaen. Joonaskin naurahtaa pienesti. Hän katsoo kuvia ja vilkaisee sitten minua hymyillen. 

~~~
Sanoja 510
Paljastus toi kottikärry juttu on käynyt minulle, kun olin pieni lapsi. Veljeni jättivät minut vahtimatta ja minä menin ja kolautun naamani kotti kärryihin :D
Mitä tästä opimme. Älkää jättäkö lapsia vahtimatta ja älkää luottako veljiinne. No ei xd. Kyl niihin joskus kannattaa luottaa. Paitsi mun yhteen veljeen en kyllä vois luottaa yhtään vähempää 

Ja anteeks en oo julkassu nyt muutaman päivään mitään. Mua on vaan väsyttäny tosi paljon ja wattpad meinaa vittuilla kaiken lisäks nii ei ole ollut motivaatiota teille uutta luettavaa antaa :/

OlnasWhere stories live. Discover now