Tuan Arasy | 37

1.3K 60 5
                                    

"Letting go doesn't mean you forget about the person completely. It just means that you find a way of surviving without them."

Amanda memeluk tubuh sambil bersandar di kereta yang tersadai di bawah pokok di tepi jalan yang lenggang itu

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.


Amanda memeluk tubuh sambil bersandar di kereta yang tersadai di bawah pokok di tepi jalan yang lenggang itu. Pandangannya terhala pada Raisya yang duduk di atas tikar di pusara Adha. Sengaja dia meninggalkan Raisya keseorangan di situ. Dia mahu memberi ruang dan peluang untuk Raisya berbual berdua dengan Adha.

Mungkin dia tidak sepatutnya menggunakan perkataan 'berbual' kerana Adha sudah tiada. Tetapi dia memberi peluang kepada Raisya untuk meluahkan isi hatinya kepada lelaki yang dia sayangi. Dia tahu semenjak Adha dikebumikan, Raisya hanya datang melawat pusara arwah abangnya hanya sekali. Iaitu sewaktu majlis pengebumian Adha.

Dia tahu Raisya bukan berniat untuk melupakan Adha tetapi gadis itu masih takut untuk mengakui bahawa dia tak mampu merelakan si kekasih hati pergi dari dunia ini. Jika seseorang yang kita suka berjauhan kerana sebab yang tertentu, hati kita sudah porak peranda kerana merindui si dia. Tapi bagaimana pula dengan hati seseorang yang merindui insan yang sudah tiada?

Insan yang dia tahu dia langsung tidak dapat menemui dan meratap wajah insan istimewa itu walaupun dia menangis sambil mengeluarkan air mata darah sekali pun. Semua itu langsung tiada erti. Insan istimewa itu langsung tidak akan kembali. Bertapa peritnya perasaan yang dikandung Raisya saat ini.

Raisya memandang pusara batu itu dengan perasaan sebak yang mencengkam dada. Air matanya tanpa salam dan izin, terus meluncur laju. Turun membasahi pipi putih mulusnya. Tangannya mula dibawa menekup mulut sebelum satu esakan kecil mula terhasil. Hatinya mula menangis lagi. Meratapi insan yang sudah pergi.

Setelah esakan kecil itu mula reda setelah beberapa minit, jari Raisya mula naik ke pipi. Di sapu lembut semua air mata yang hampir kering di pipinya. Senyuman nipis cuba diukir di bibir munggilnya. Dia mencuba untuk melenyapkan semua perasaan sedih agar dia mampu meluahkan semua isi hatinya dengan mudah pada insan istimewanya itu.

"Raisy datang.."

Tiada balasan atau sahutan apabila dia bersuara. Sunyi dan sahdu sahaja keadaannya kini.

"Kali ni kali kedua Raisy datang melawat sayang."

Suasana di situ senyap lagi. Hanya kicauan burung yang menghiasi suasana di pusara itu. Tangan Raisya mula naik menyentuh batu nisan yang tertera nama Adha.

'Khairul Adha Bin Khalid'

"Sayang sihat? Maafkan Raisy.."

Air matanya menitis lagi. Laju sahaja air matanya mengalir tanpa sempat dibendung. Raisya juga bertindak untuk membiarkan air matanya mengalir. Biarkan air matanya membawa keluar segala kesedihan yang terbuku di hatinya.

"Raisy pengecut. Raisy takut. Raisy tak mampu terima kenyataan yang sayang dah tak ada. Isk.. Isk.. Raisy tak mampu terima. Raisy takut. Raisy takut sangat... Isk.. Isk.. Sangat-sangat.. Isk.. Isk.."

Tuan Arasy!Where stories live. Discover now