BAB 2

2.3K 56 0
                                    

"Didi!"

Aku yang sedang minum di kafe menoleh ke arah suara sumbang yang aku dengar.

"Eh, beruk!" Teruja aku melihat 'seseorang' di depan mata aku sekarang.

"Kau! Aku panggil didi je eh, kau sampai beruk pahal?" protesnya.

"Iyalah, sorry okay? Apa khabar Erin Amilia? Sihat? Ada sakit kat mana-mana tak? Hati sakit tak?" Aku mengusik Erin.

Memang masamlah muka member tu.

Aku dah berkawan dengan Erin sejak darjah 4 lagi. Tu pun sebab Erin orang pertama yang tegur aku waktu aku mula-mula pindah sekolah dulu. Dan tadaa! Rapat memang tak boleh bincang! Cuma akhir-akhir ni, kitaorang susah nak jumpa dengan Erin yang sibuk membuat persiapan untuk sambung belajar.

Untung lah! Aku ni kena paksa bertunang! Wuarghh!

"Woi Riya kau pahal? Kejap senyum, kejap berkerut seribu dahi kau." Pelik Erin bertanya.

"Tak ada papelah, aku rindu kau do." Jujurku.

"Aku pun rindu kau jugak. Tapi kau tak payah nak tukar topik. Kau ada something nak cakap kan? Cakaplah apa dia." Dan itulah Erin. Nujum Pak Belalang. Erin tahu je bila aku cuba nak sembunyikan sesuatu.

"Emm, papa dengan mama..." Belum sempat aku sambung ayat, Erin dah potong aku.

"Ha kenapa? Kenapa? Uncle dengan Auntie okay je kan?" Kalut Erin tanya aku.

"Ish, kau ni! Aku tak habis cerita lagi, kau dah potong! Papa dengan mama aku okay je lah. Aku yang tak berapa okay sekarang ni." Wajah aku muram.

"Kenapa ni? Apa masalahnya ni?" Lembut suara Erin tanya aku.

"Papa dengan mama nak tunangkan aku dengan anak kawan papa." Senada aku menjawab.

Erin terdiam. Bunyi suara orang disekeliling aku dan Erin terasa sangat riuh. Masing-masing auto bisu.

"Cuba... cuba kau ulang balik? Aku nak pastikan yang aku tak salah dengar."

"Papa dengan mama nak tunangkan aku dengan anak kawan papa." Sejak bila Erin ni jadi pekak?

"Weh, seriuslah? Pastu? Apa jadi? Bila kau nak bertunang ni?" Teruja suara Erin.

Ingatkan dapatlah Erin hilangkan rasa bengang aku ni. Rupanya makin bertambah lagi adalah! Ada ke patut dia tanya macam tu. Panas pulak hati aku ni!

"Woi Erin, aku ni kena paksa bertunang tau? Yang kau happy sangat apasal?" Tak puas hati betul aku dengan Erin ni.

"Weh mestilah aku happy! Kawan aku nak bertunang kot! Tak lama lagi kahwin, pastu nanti kau ada anak, anak kau panggil kau aunty Erin! Tak sabarnya aku!"

Tolonglah sekali ni je. Izinkan aku sumbat cawan ni dalam esofagus Erin ni.

"Kau ni! Jauh sangat kau melayang tu! Aku tengah susah hati kau tau tak?" bentakku.

"Apa yang susah hatinya? Tunang je dulu kan?" Selamba badak je Erin jawab.

"Pastu tunang tak payah kahwin dah la?" sindirku.

"Atleast bukan sekarang kau kena kahwin kan?" Susah betul cakap dengan budak pandai ni! Asyik dia je nak menang.

"Erin, aku tak tau pun siapa bakal tunang aku tu. Nama pun baru tau semalam. Muka tah macam mana, umur berapa, kerja apa, semua aku tak tau. Aku tak nak korbankan masa depan aku tau." Perlahan suara aku menyuarakan isi hati aku.

"Aku bukan apa tau Riya. Tapi aku pun tak boleh buat apa- apa. Aku cuma boleh sokong dan doakan kau bahagia je la dengan dia. Tak kenal maka tak cinta kan? Mana tau lepas kau jumpa dia, terus tangkap cinta? Tak cuba, tak tau." Riya nasihatkan aku.

"Kau yakin ke aku akan bahagia dengan dia?" soalku.

Erin tersenyum.

"Kau dengar sini Riya. Tak semestinya kalau kau tak kenal dia, kau tak tau dia macam mana, tak bercinta sebelum kahwin, kau takkan bahagia. Kadang-kadang bercinta lepas kahwin tu lagi bahagia tau."

Betul jugak cakap Erin. Tak semestinya aku tak akan bahagia kan? Kalau aku menolak, maknanya mungkin aku dah lepaskan jodoh yang Allah dah pilih untuk aku. Tapi kalau aku terima?

Ah, malaslah aku nak fikir. Biarlah masa yang tentukan.

Perlahan-lahan aku menarik senyuman.

WHEN HE FELL HARDERWhere stories live. Discover now