BAB 15

1.9K 49 0
                                    

Aku mencuci muka aku. Aku belek muka aku di cermin. Nampak sembab. Mata aku bengkak. Tapi takkan aku tak keluar?

"Kalau terserempak dengan Ziyad macam mana?"

"Dengan muka aku macam ni..."

"Ah, keluar je la. Harap-harap cepatlah semua balik. Aku dah penat giler dah ni."
bebelku sendirian.

Aku menuju keluar.

Nasib baiklah tetamu semua dah balik. Lega gue. Kemas-kemas tu esok je la!

Mata aku melilau mencari kelibat Puan Lily

Aha! Aku jumpa! Puan Lily tengah lepak dengan Datin Afidah. Terasa berbakti sebab dapat carikan umi kawan baru. Dahlah Dato' Zain manjang sibuk je. Kan bini dia dah kesepian dekat sini.

Iffa pulak awal-awal dah mintak diri sebab dah janji nak tidur rumah kawan dia. Kan kesepian kuasa dua tu.

Kau merepek apa ni Riya?

Aku melihat sekeliling lagi. Risau kalau-kalau Ziyad ada berdekatan. Aku menarik nafas lega apabila aku tak menampak kelibat Ziyad.

Aku melangkah ke arah mereka.

"Umi! Ibu!" Sapaku. Hek, Aku ada 3 mak. Kau ada? Umi, ibu dan semestinya arwah mama!

"Riya... Riya pergi mana tadi sayang? Tiba-tiba menghilang." Soal Puan Lily.

"Err... Ri-Riya ha Riya pergi tandas tadi. Perut tiba-tiba rasa tak sedap." Untuk kali entah keberapa, aku menipu.

Takkan aku nak cakap aku menghilang sebab bukak gelanggang MMA dengan Ziyad kat dalam tadi? Memang taklah!

"Riya makan apa tadi?" Giliran Datin Afidah pula bertanya.

Tolonglah, aku tak nak menipu dah.

"Erm makan macam biasa je. Mungkin sebab Riya lupa nak telan secukup rasa. Sebab tu perut Riya rasa tak sedap. Hehe." Gurauku.

Baiklah daripada aku menipu kan?

Kedua-dua mereka hanya tergelak.

Hai lah, rindu pulak aku dekat arwah mama.

"Umi nak balik dah ni Riya. Dah pukul 10:30 ni." Aku mengerling jam di tangan.

"Ala umi, tidur je lah sini. Abi pun tak de kat rumah kan? Kalau umi tidur sini, umi boleh borak-borak dengan ibu, dengan Riya, kan bu?" cadangku.

"Betul tu Fidah. Sementara Riya ni masih tak kahwin, boleh borak-borak. Nanti dah kahwin kang susah. Asyik melekat je nanti dengan laki dia." Sempat lagi Puan Lily mengusikku.

"Ibu ni..." Malu lah aku dibuatnya.

"Tidurlah sini umi please?" Muka aku comel kan.

"Okaylah. Umi tidur sini. Kejap ibu nak cakap dengan Yad."

Bila Datin Afidah nampak anak bujang dia tu, eh eh dipanggilnya pulak.

Ha, boleh giler kau. Dahlah baru lepas bertekak, ni nak kena berhadapan balik. Mati aku. Tolong hilangkan aku sekejap.

"Kenapa mi?" Fuh, nasib baik Ziyad tak ungkit apa-apa.

"Umi tidur sini malam ni..."

"Yad tidur lah sini sekali..." Terbatuk aku dibuatnya.

What? Umi! Riya ajak umi je. Janganlah ajak anak umi ni sekali. Raungku dalam hati.

"Kenapa Riya?" Puan Lily risau tengok aku macam lepas tercekik.

Ketiga-tiganya memandang aku. Malu pulak aku rasa.

"Oh, erm, te-tekak Riya gatal." Aku menggaru kepala. Dah menipu lagi.

WHEN HE FELL HARDERWhere stories live. Discover now