SPECIAL CHAPTER : ZIFAD X ERIN

1.6K 36 0
                                    

"Oi pendek! Tunggu la kejap!" Erin langsung tidak mempedulikan panggilan Zifad itu. Suka hati je nak panggil orang pendek. Mak ayah dia bagi nama sedap Erina Amilia, sedap dia je nak panggil gelaran tu.

Mana ada dia pendek!

"Woi! Kau pekak ke?!" Beg tangan yang berjaya ditarik oleh Zifad menyebabkan langkah Erin terhenti.

"Kau nak apa?" Mendatar saja suara Erin. Hati dia tengah sakit ni jangan nak ditambah lagi. Memang menangis karang dia kat sini.

"Kau okay?" Soalan Zifad buatkan tawa Erin terletus. Makin lama makin kuat. Tanpa sedar, air matanya turut mengalir. Tawa berganti menjadi esakan. Terhenjut-henjut bahu Erin melepaskan tangisan. Zifad yang faham Erin memerlukan masa, hanya diam di sisi Erin. Tangan masih lagi tidak dilepaskan daripada beg tangan Erin.

Seminit berlalu. Erin tiada tanda-tanda untuk berhenti.

"Ikut aku." Tanpa menunggu balasan Erin, Zifad menarik beg tangan Erin supaya mengikut langkahnya. Tiba saja di bangku yang agak tersorok, Zifad menarik beg tangan Erin untuk duduk di bangku itu. Zifad setia menemani Erin di sisi sehinggalah Erin berhenti menangis. Namun bahu Erin masih terhenjut-henjut.

Zifad mengeluh perlahan.

"Yang kau menangis bagai nak bagi buta mata kau sebab laki tu buat apa? Dia bukannya suami kau sampai kau nak sedih macam ni." Zifad memulakan bicara. Terus saja Erin memandang wajah Zifad dengan pandangan yang tajam.

"Kau diamlah! Kau tak tau apa-apa! Lelaki semua sama je!" Nada suara Erin meninggi. Air matanya mengalir lagi. Wajah Zifad kekal tenang walaupun ditengking begitu oleh Erin. Perempuan punya otak tengah tak stabil ni, ada baiklah dia tak menengking balik.

"Okay listen here. Aku memang tak tau apa-apa yang jadi sekarang ni. But the thing is, aku tahu dia curang dengan kau. Tapi kenapa kau kena bazirkan air mata kau sebab lelaki tu?" Lembut Zifad bertanya.

"Kau tak faham..." Suara Erin serak akibat menangis tanpa henti.

"Jadi, cuba fahamkan aku."

Erin menarik nafas sedalam-dalamnya untuk menenangkan diri.

"Aku dah bercinta dengan dia for almost 3 years. 3 years! Dah plan nak bertunang tahun depan, tapi kalau dah jadi macam ni, semua tu mustahil!" Angan-angan untuk sehidup semati dengan kekasih hatinya musnah begitu saja.

"Apa kurangnya aku? Apa lebihnya perempuan tu? Dia kata dia sayang aku, dia takkan duakan aku, tapi apa yang aku nampak tadi? Dia curang dengan aku!" Erin meluahkan segalanya. Zifad mendengar setiap luahan Erin sebelum membuka mulutnya.

"Pendek..." Zifad terus berhenti apabila Erin memandangnya dengan pandangan yang tajam. Zifad faham akan maksud pandangan itu sebelum menyambung kembali.

"Erin, kau pernah dengar tak pasal jodoh?" Walaupun agak pelik dengan soalan Zifad, namun Erin tetap mengangguk.

"Jodoh tu kan, datang pada waktu yang tepat, tempat yang tepat, dengan orang yang Allah dah tentukan untuk kita. Jadi, apa yang aku nak cakap sebenarnya, mungkin lelaki tadi tu bukan jodoh yang tuhan tetapkan untuk kau. Kau sepatutnya bersyukur tau sebab dia curang sekarang–"

"Yang kau sokong dia curang ni apa pasal?!" Erin menyampuk. Zifad berdecit apabila kata-katanya dipotong.

"Isk, bagilah aku habiskan ayat aku dulu."

"Kau jangan terlalu tengok daripada sisi negatif tu. Kalau kau asyik tengok yang negatif, kau akan nampak buruk je. Cuba kau tengok daripada sisi positif pula. Mungkin Allah nak tunjuk yang dia bukan lelaki terbaik untuk kau. Dia bukan jodoh kau. Allah patahkan hati kau sekarang sebab Allah sayang kau. Allah tak nak kau patah hati lagi teruk nanti kalau kau jadi kahwin dengan dia." Erin terdiam.

"Cuba kau bayangkan, kalau Allah tak gerakkan hati kau nak pergi kat kafe tu, kau tak akan nampak dia curang. Kau tak akan tahu dia ada orang lain belakang kau. Ada tak kau fikir macam mana kau jadi kahwin dengan dia? Kau nak dia curang belakang kau waktu kau dah sah jadi isteri dia? Macam tu?" Terkelu lidah Erin untuk membidas.

"Sebab tu aku kata, buat apa kau nak bazirkan air mata kau untuk dia? Kalau dia boleh bahagia tanpa kau, kenapa kau tak boleh bahagia tanpa dia? He's just your boyfriend, not a husband. Jangan menangis untuk sesuatu yang bukan milik kau. Yang ditakdirkan untuk jadi milik kau, akan tetap jadi milik kau. Begitu juga sebaliknya. Bersangka baik dengan Allah. Sebab tu Allah tunjuk sekarang..." Panjang lebar Zifad menasihati Erin.

"Ak-aku sayang dia, Fad... Apa kurangnya aku... aku tak cantik ke? Aku– aku tak menarik ke kat mata dia?" Erin memandang Zifad, mengharapkan sebuah jawapan.

"Bukan soal cantik atau tak Erin. Cantik tu subjektif. Kau akan nampak cantik dekat mata orang yang betul-betul nampak keistimewaan kau. Sayang tu lama-lama akan terpadam jugak nanti. Percayalah cakap aku. Dia rugi sebab tinggalkan kau. Sebab kau cantik, cuma dia yang buta." Sempat lagi Zifad mengutuk kekasihnya Erin itu.

Ops, pembetulan. Bekas kekasih.

Erin nak move on!

"Kalau kau?" Erin menyoal.

"Apa?" Zifad tidak faham.

"Kau rasa aku cantik tak?" Mata Erin jelas mengharapkan jawapan positif daripada Zifad. Entah kenapa Erin berharap dia akan mendengar jawapan yang diinginkan.

"Kau rasa?"

"Aku tau lah aku tak cantik, janganlah nak buat aku rasa terhina sampai macam ni." Sentap betul Erin sekarang ni dengan perangai Zifad.

"Siapa kata kau tak cantik?" Zifad masih lagi tidak memberikan jawapan.

"Kau lah!" Geram pula Erin dengan Zifad ni. Saja je nak bagi dia sakit hati.

"Aik, bila masa aku kata kau tak cantik? Aku tak cakap pun. Aku tanya ' kau rasa? ' . Jadi itu soalan yang aku nak kau jawab. Bukannya aku nak menghina kau." Haih, kalau diikutkan hati, memang dah lama kepala Erin ni kena luku dengan aku!

"Manalah aku tau! Mata kau, pandangan kau! Manalah aku tau aku cantik ke tak kat mata kau!" Erin membidas kembali.

"Kau nak tau tak kenapa aku tak nak cakap kau cantik?" Erin mendengus.

"Sebab aku memang tak cantik." Perlahan saja Erin menuturkannya. Tiba-tiba terasa rendah pula diri ini.

"Tak, bukan." Jawapan yang diberikan oleh Zifad menimbulkan kerutan di dahi Erin. Zifad pula kekal tenang memandang Erin.

"Habis tu?"

"Sebab bagi aku, perkataan cantik tu tak sesuai dengan kau." Selamba Zifad berkata.

"Kau–"

"Because you are gorgeous. You are more than pretty. There's no word that can describe how beauty are you." Pantas saja Zifad mengalihkan pandangannya. Lurus saja matanya memandang ke depan. Erin pula tergamam mendengar kata-kata Zifad itu.

"That's why aku kata the word ' cantik ' tu tak sesuai untuk kau..."

Entah kenapa, jantung Erin berdegup dengan pantas. Matanya memandang wajah sisi Zifad.

Kenapa ya...

Dia...

Rasa tenang tengok wajah itu?

Wajah yang selalu menyakitkan hati dia, kini sedang duduk dan memberi nasihat serta memujinya cantik lagi? Susah nak percaya, namun itulah yang terjadi.

Erin menarik nafasnya seketika untuk menghilangkan debaran di hati. Kemudian dia mula berbicara.

"Kan bagus kalau semua orang nampak aku macam tu." Zifad tersenyum nipis.

"Like I said, hanya orang tertentu je boleh nampak keistimewaan kau tu, kecantikan kau tu. Tak perlu pun satu dunia nampak. Cukup sorang je." Terlintas satu soalan di benak fikiran Erin.

"Kau ke orang tertentu tu?" Entah kenapa, Erin mengharapkan jawapan ' ya ' daripada Zifad.

"Kau ada jawapan tu sendiri. So, let's end the topic here. Aku tak nak kau menangis meratap laki tu lagi. Faham?" Suara tegas Zifad membuatkan Erin automatik mengangguk.

Zifad terkedu apabila matanya bertembung dengan mata Erin. Mata bersabung lama. Erin tersenyum lebar.

"Terima kasih Fad." Zifad juga ikut tersenyum.

Sekarang tinggal lagi satu je masalah yang harus diselesaikan!

WHEN HE FELL HARDERWhere stories live. Discover now