Masa berjalan dengan sangat pantas. Tanpa sedar, sudah tiga bulan aku menjadi isteri Ziyad. Aku dan Ziyad ditinggalkan berdua di rumah ni. Semua dah balik ke rumah masing-masing. Katanya untuk memberi privasi kepada kami. Hubungan aku dan Ziyad masih kekal macam dulu.
Mungkin semakin baik?
Aku mencuba untuk melepaskan segalanya. Lepaskan kesakitan yang menghantui hidup aku. Aku cuba mengikut nasihat Erin untuk menerima Ziyad. Aku tak lagi memberikan respon dingin kepada Ziyad. Kesian pulak kalau aku teruskan.
Mungkin belum sepenuhnya, tapi aku rasa ada perubahan. Aku tak lagi menjauh bila berada dekat dengan Ziyad.
Cuma, untuk rapat macam dulu tu... susah sikit. Nama pun tengah mencuba kan? Nasib baiklah Ziyad seakan-akan memahami dan langsung tak memaksa aku.
Tapi kan, aku tiba-tiba nak tau apa jadi pada Aulia. Memang aku tak pernah dengar langsung Ziyad bercakap pasal Aulia sepanjang aku jumpa balik dengan Ziyad.
Patut tak aku tanya? Rasa nak siasat pulak. Mari kita jadi Sherlock Holmes hari ni!
Nasib baiklah hari ni hari Ahad. Tidaklah aku ditinggalkan keseorangan bila Ziyad pergi kerja.
Melihatkan Ziyad yang sedang menonton televisyen, aku melangkah ke arahnya dan mengambil tempat di sebelahnya.
"Eh, Riya! Jomlah tengok tv dengan abang sekali." Ziyad pun mula berani berbual dengan aku disebabkan tiada penolakan daripada aku.
Aku berdehem membasahkan tekak.
Apasal nervous pulak aku nak tanya ni?
"Erm..." Terus Ziyad memandang aku.
"Kenapa sayang?" Panas muka aku mendengar panggilan ' sayang ' tu.
Bukan kali pertama, cuma aih. Rasa macam butterfly tengah fly ii gitu dalam perut.
"Saya... nak tanya something boleh?" Soalku.
Ziyad memusingkan badannya menghadap aku. Ziyad mencapai tangan aku.
"Riya nak tanya apa?" Ziyad menenung aku.
Isk, susahlah nak fokus bila kena tenung macam ni.
"Boleh tak saya nak tanya pasal Aulia?" Muka Ziyad berubah.
"Kenapa Riya nak tau pasal Aulia?"
"Saya nak tau... macam mana awak boleh putus dengan dia." Jelasku.
"Penting ke?" Senada Ziyad bertanya.
"Saya nak tau je. Kalau awak tak nak jawab, takpe, saya tak paksa." Bukan merajuk eh, aku malas nak paksa-paksa.
Aku cuba menarik tangan aku daripada genggaman Ziyad tetapi Ziyad mengeratkan genggamannya.
"Okay, okay, abang jawab." Gelabah Ziyad bila tengok aku nak bangun.
"Untuk soalan Riya tu... anggap je lah yang abang dengan Aulia tu takde jodoh." Senang Ziyad memberi jawapan.
Tapi, aku tak puas hati!
"Ye la takde jodoh tu saya faham. Yang saya nak tau tu, macam mana boleh putus?" Soalku lagi.
"Sebab abang mintak putus kot?"
"Kot?"
"Abang pun tak ingat sangatlah. Benda dah lebih 4 tahun lepas." Ziyad cuba menamatkan topik.
"Dah 4 tahun putus?" Fuh, lama jugak tu.
"Haah." Ziyad mengangguk.
Macam mana aku nak buat Ziyad bagitau sebab sebenar eh? Bebola mata bergerak ke kiri kanan untuk memikir cara.
YOU ARE READING
WHEN HE FELL HARDER
RomanceBertunang secara paksa oleh ibu bapa dengan budak 18 tahun? Sangat mengarut. Habis tu kekasih hati dia ni nak campak mana? "Kenapa kau tak bantah je?" ~ Ziyad Hadeef "Sebab... sebab Riya memang nak kahwin dengan abang Yad!" ~ Nur Dariya Sungguh Ziya...