Aku nak rasa apa sekarang ni? Teruja? Sedih? Tak sabar? Aku pun tak tau. Dan sekarang aku dalam perjalanan menuju ke rumah bapak kepada 'bakal tunang' aku tu. Terkejut beruk aku bila papa nak bawak aku pergi jumpa dia.
Jujur eh, nak jugak aku tau muka dia macam mana. Elok ke tidak, cukup dua lubang hidung ke tak. Memang cukuplah!
Sedar-sedar aku dah sampai. Uh mak ai, besar betul rumah ni! Kalau main sorok-sorok pun auto ghaib ni!
"Riya... jom." panggilan mama menyedarkan aku daripada lamunan aku.
Aku mengikut langkah papa dan mama menuju ke pintu masuk. Berdebar teruk aku rasa sekarang ni. Buatnya kena campak tepung dengan telur dekat muka aku, macam mana? Boleh goreng buat cekodok lagi!
"Eh, dah sampai dah!" kata seorang wanita yang berumur pertengahan 40an.
Tiba-tiba otak aku jammed kena peluk dengan wanita yang berpangkat seperti mama aku. Aku nak kena peluk balik ke macam mana ni?
Sudahnya aku membalas pelukannya.
"Cantik manis anak korang ni! Comel sangat! Tengok depan-depan lagi cantik!" Segan aku bila dipuji macam tu.
Papa dan mama hanya tersenyum. Seorang lelaki yang agak berumur yang mungkin suami wanita tadi tu pun hanya tersenyum.
"Awaknya pun, bagilah dia bernafas." Tegur si lelaki.
Sejurus itu pelukannya dilepaskan.
"Err hi auntie, uncle?" Lebih kepada bertanya. Aku pun tak tau nak bahasakan diri dorang macam mana.
"Apa uncle auntie ni, Riya? Panggil Abi dengan umi je. Tak lama lagi kan Riya nak jadi menantu kami." tegur wanita yang memeluk aku tadi.
"Betul tu Riya." Sokong suami kepada wanita itu.
"Riya, ini kawan papa, Dato' Zain dan ini isteri Zain, Datin Afidah. Dorang ni lah bakal mertua Riya." Papa memperkenalkan diri mereka kepada aku. Tapi rasanya tak perlu kot tambah ayat belakang tu.
Aku hanya tersenyum seraya menyalam Datin Afidah.
"Ziyad mana?" tanya mama.
"Kat atas tengah mandi, dia baru balik tadi." Mama dan papa hanya mengangguk mendengar jawapan Dato' Zain.
Sedang mama dan papa berborak-borak dengan Dato' Zain dan Datin Afidah, turunlah seorang jejaka yang dinanti-nanti.
Aku yang sedang khusyuk menonton televisyen tersentak apabila Dato' Zain memanggil aku.
"Riya, inilah anak abi, Ziyad Hadeef." Aku memandang gerangan manusia yang diperkenalkan.
Terkesima. Subhanallah! Macam tengah tengok bidadara! Hensem betul! Dengan kening yang tersusun elok, mata yang tajam bewarna coklat, hidung yang terletak elok, bibir yang nipis. Memang kena! Ralit aku memerhatikan Ziyad Hadeef di hadapan aku ni sebelum Ziyad berdehem.
Terus aku tersedar. Kau ni Riya! Pandang anak teruna orang bagai nak tembus! Aku tersenyum malu.
"Ziyad ni tua 5 tahun je dengan Riya. Riya bolehlah panggil Yad, abang Yad." cadang Datin Afidah.
Abang? Abang Yad? Fuh, kali pertama aku kena panggil abang ni. Maklumlah anak tunggalkan.
"Oh, okay..." Aku pun tak tau nak reply apa.
Dan bila orang-orang tua sudah jumpa geng, remaja macam aku ni terpinggir lagi. Sudahnya aku buat keputusan untuk keluar sekejap. Aku berdiri bersebelahan kolam yang besar di rumah tersebut. Nampak air kolam tu tenang je. Kalau aku terjun mesti macam ikan duyung kan?
Aku tergelak perlahan dengan imaginasi aku.
"Apa yang kelakar sangat tu?" Dinginnya suara yang bertanya buatkan aku menoleh dengan pantas.
Ziyad. Beku betul muka dia. Tak macam kat dalam tadi. Senyum je manjang. Sah, talam dua muka!
"Eh, abang Yad!" sapaku.
"Tak payahlah kau nak berabang-abang sangat dengan aku. Geli tau tak?" balas Ziyad. Dingin.
Astaghfirullah. Betullah orang kata. Don't judge a book by its cover. Kalau muka elok, perangai belum tentu elok. Baru aku percaya kesahihan peribahasa tu.
Aku tegur punya elok, dia boleh balas selamba dog dia je? Sabar Riya, sabar. Kalau kau balas, maknanya kau dengan dia tak ada beza. Aku memujuk diri untuk bersabar.
"Ye lah, abang Yad kan lagi tua daripada Riya. Jadi, Riya kenalah panggil abang Yad, abang Yad." Ya, versi muka tak malu aku tunjuk depan Ziyad.
"Apa-apa je lah. Ni aku nak tanya." Ziyad berhenti seketika dan memandang sekeliling. Takut lah tu orang-orang kat dalam tu dengar. Bila Ziyad tengok line clear, dia menyambung,
"Kenapa kau tak bantah je?"
Mata aku memandang kiri kanan memikirkan ayat yang sesuai untuk menjawab pertanyaannya.
"Sebab... sebab Riya memang nak kahwin dengan abang Yad!" Dan... jawapan tak bertapis tu lah yang keluar daripada mulut aku.
Aku baru tersedar dengan keterlanjuran kata-kata aku tu.Betullah, peribahasa ada mengatakan, terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata? Aku pun tak tau. Terima kasih lah yer Ziyad. Banyak peribahasa aku ingat malam ni.
"Eh, kau tu baru 18 tahun. Yang gatal sangat nak kahwin ni kenapa?" keras suara Ziyad.
"Apa salahnya? Dah jodoh Riya sampai awal, Riya kenalah terima."
Ziyad, Ziyad. Kau tengah cakap dengan perempuan kot. Kau pikir kau boleh menang. Perempuan semua betul okay!
"Kau tau tak yang aku dah ada girlfriend?" Ziyad tanya aku.
Aku terdiam. Perlahan aku menggeleng.
"Kalau aku bertunang dengan kau, habis tu girlfriend aku nak campak mana?" Ziyad sambung lagi.
Lah, girlfriend kau, tanya aku. Manalah aku tau!
Tapi... untungnya girlfriend Ziyad tu. Jujur cakap, waktu aku nampak Ziyad tadi, ada jugaklah terselit satu perasaan tu. Walaupun sikit, ada jugak. Dia macam love in a first sight gitu. Sedih jugak bila tau Ziyad ni dah berpunya.
"Riya tak tau. Riya cuma ikut plan papa dengan mama je. Riya sebagai anak, kenalah ikut cakap papa dengan mama." Balasku.
Tiba-tiba eh kau jadi anak mithali ni Riya? Sebelum ni bukan main kau bantah.
"Oh, so kau nak cakap yang kau ni anak yang paling baik lah dalam dunia ni? Yang ikut je cakap parents kau?" suara Ziyad macam tengah menyindir aku.
Tapi tak apa. Dengan yakinnya, aku mengangguk.
"Kalau itu yang kau nak sangat, okay fine. Aku ikut je plan parents aku yang nak sangat aku bertunang dengan budak mentah macam kau ni..."
Fulamak, ni dah lebih bro! Budak mentah kau panggil aku. Kau nak ajak aku bukak gelanggang MMA ke kat sini? Baru kau tau langit tu tinggi ke rendah!
"Tapi..." Ziyad tersenyum sinis.
Sambungan Ziyad buatkan aku tersinggung. Sikit. Tak, bukan sikit. Banyak.
"Aku akan pastikan yang kau akan menyesal sebab setuju bertunang dengan aku. Aku akan pastikan tak ada istilah perkahwinan antara kau dengan aku."
YOU ARE READING
WHEN HE FELL HARDER
RomanceBertunang secara paksa oleh ibu bapa dengan budak 18 tahun? Sangat mengarut. Habis tu kekasih hati dia ni nak campak mana? "Kenapa kau tak bantah je?" ~ Ziyad Hadeef "Sebab... sebab Riya memang nak kahwin dengan abang Yad!" ~ Nur Dariya Sungguh Ziya...