BAB 4

1.8K 51 0
                                    

Lena aku terganggu apabila lagu know me berdering menandakan ada panggilan masuk. Dengan malas, aku menyeluk tangan aku ke bawah bantal dan mengambil telefon aku.

"Beruk Tersayang" is calling...

"Aduh Erin ni, pukul 7 pagi call ni apahal do. Ganggu nikmat tidur aku je lah. Dah lah aku tak boleh solat ni." bebel ku sebelum aku mengangkat panggilan daripada Erin.

"Riya!!!" Aku menjauhkan telefon daripada telinga. Nak pecah gegendang telinga aku dengar Erin ni menjerit.

"Kau ni apahal menjerit pagi-pagi buta ni?" bentakku.

"Amacam weh semalam? Hensem tak mamat tu? Cukup tak kriteria dia?" Bertubi-tubi soalan Erin tanya.

Aku terus terbayangkan muka Ziyad. Hensem? tak payah cakaplah, aku pun tau. Cukup kriteria? Hmm, ni aku tak pasti. Bagi aku semuanya cukup, cuma satu. Mulut dia tu! Berbisa betul! Cakap tak pakai filter langsung. Tak fikir apa aku rasa. Walaupun telinga aku yang dengar, tapi hati aku yang sakit tau!

Sempat lagi waktu aku nak balik semalam, dia boleh cakap tanpa suara; "tunggulah nanti" sambil senyum sinis. Aih, geram aku rasa!

"Woi Riya! Kau sambung tidur ke?" Jeritan Erin mengembalikan diri aku yang hilang sekejap tadi.

"Ha... taklah! Ada je ni." Aku tersengih.

"Kau tak jawab lagi soalan aku tu." Tak sabar betul Erin ni nak tau.

"Emm, macam mana eh? Hensem memang hensem, cukup kriteria aku... la kot?" 'sebab mulut dia tak bagi kerjasama nak lengkapkan kriteria aku tu.' Aku sambung dalam hati.

"Apasal ada kot pulak?" Tak puas hati betul suara Erin ni.

"Kau ni! Aku baru jumpa dia sekali, takkan terus cop dia dah cukup kriteria kot?" Saja aku mengelak dari menjawab yang sebenarnya.

"Oh, ye lah, he he..." Erin tergelak perlahan.

"So, kau suka dia tak?" Erin sambung tanya.

Apa pasal lah minah ni aktif sangat pagi-pagi ni? Tanya aku sihat ke tak pun tak dari tadi. Sibuk sangat nak tau pasal Ziyad tu.

"Suka eh? Emm, jap aku fikir ..." Aku terdiam seketika.

Aku suka Ziyad tak? Jawapannya, ya. Aku pun tak tau kenapa aku boleh suka dia walaupun mulut dia tu dah sakitkan hati aku semalam.

Tapi... Ziyad tu taklah teruk sangat bagi aku. Sekurang-kurangnya dia tak tunjuk perangai macam bagus tu depan papa dengan mama semalam. Bercakap pun lembut gigi daripada lidah. Cuma dengan aku je, lidah dia terlampau keras macam batu.

Girlfriend Ziyad. Apa pasal aku boleh lupa pasal girlfriend dia ni. Tapi... girlfriend je kan? Bukan bini dia pun. Jadi, aku akan pastikan Ziyad putus dengan girlfriend dia dan kahwin dengan aku. Yes, aku ada plan!

"Yow, Riya! Kau nak fikir sampai bila ni! Berjanggut aku tunggu!" Allah, pekak telinga aku dengar Erin menjerit.

"Sabarlah! Aku nak jawablah ni..." Aku berhenti seketika.

"Suka? Memang waktu aku jumpa dia tu, ada jugaklah tercrush kat dia ni. Aura dia lain macam weh! Nasib baik aku tak mintak tok kadi datang rumah dia semalam." Aku tergelak dengan ayat aku sendiri.

Tapi memang betul pun. Benda tu memang berpusing-pusing dalam kepala aku semalam.

"Cewah... ada orang sedang dilamun cintalah... ha tu lah kau, sebelum ni bukan main lagi. Tak naklah, apalah. Ni sekarang? Baru jumpa dah berangan nak bawak tok kadi bagai." Sempat lagi Erin sindir aku.

"Iyalah, mana aku tau. Hati dan perasaan tak boleh dipaksa." Ayat cliche aku belanja Erin.

"Fuh, bestie aku dah pandai berjiwang karat! Siapa nama mamat yang dah buat bestie aku berubah ni? Nama dia siapa weh?" tanya Erin.

"Ziyad. Ziyad Hadeef." Tanpa nada, aku menjawab.

"Wah, nama pun dah sedap! Kira on lah kan korang ni?" Tak habis-habis lagi ke Erin ni nak interview aku? Lebih 15 minit dah ni.

"On lah kot. Mana aku tau. Aku ikut je." Malas-malas aku menjawab.

"Kalau on, roger aku tau Riya. Jangan bila dah anak lima baru nak roger aku. Memang aku isytihar putus kawan!" Ugut Erin.

Aku tergelak mendengar ugutan Erin.

"Ya lah, takkanlah aku tak roger kau kot." Layan je lah si Erin ni.

"Aku ni bakal pengapit kau okay? Jadi kau kena jaga aku." Ewah, bongkak suara minah ni!

"Ye la Erin..." Malas aku nak layan karut dia ni.

Dan panggilan kami pun berakhir sebab Erin ada urusan yang perlu diselesaikan.

Dan aku... masih termenung memandang siling memikirkannya sesuatu. Tada! Ada idea yang tiba-tiba muncul dalam fikiran aku. Aku tersenyum lebar sebelum bangun untuk mandi.

WHEN HE FELL HARDERWhere stories live. Discover now