Pada pertengahan bulan lalu,aku bersama tigalagi members aku telah ke Johor untukmenghadiri suatu jemputan Pertunangan salahseorang member kat kerja aku.Majlis itudiadakan dirumah orang tuanya yang tinggal diPlentong,Johor.Jemputan itu diadakan padahari sabtu dan kami pun berempat menaikisebuah kereta members aku untuk kesana.Olehkerana kami tidak bercadang untuk bermalamdisana,jadi kami pun tidak membawa apa-apakesana hanya sehelai sepinggang aje. Jadi,kamipun telah bertolak pada jam 9.00 pagimenerusi Jalan Highway terus keJohor.Cuacapada pagi tu agak baik,panas dan berangin.Akududuk depan sebelah Salim,pemandu dan yang lagi members aku Jefri dan Salleh.
Sebelum pergi,salim dan pun pergi overhaulkeretanya dan gerenti semua akan OK katanya.Tiba di Macap,Jam 11.00 pagi,kami berhentiMinum dan berehat sekejap lebih kurangsetengah Jam sebelum meneruskan perjalanankami langsung terus ke Johor. Setelah 2 jamperjalanan melalui Highway,akhirnya kami punsampai ketempat yg dituju.Kami sampai tempatJam 1.00 petang dan disambut oleh memberaku Maksum serta ahli keluarganya.Ramaijugak sanak saudaranya datang pada haritu.Cuaca hari tu agak panas,jadi kami pun dudukbersembang diluar rumahnya.Majlispertunangannya akan berlangsung dirumahsebelah perempuan Jam 4.00 petang di TamanPerling,JB.Setelah duduk berehat,kami dijemputkedalam untuk makan.
Oleh kerana kami semua belummakan,apalagi,kami pun masuk kerumahnyadan terus makan yang dihidangkan.MasakanKampung,sambal tempoyak ikan masin,kari ikanmasin serta lauk pauk kampung yang dihidangkan kepada kami.Sungguh selera lagikami makan dengan masakan kampung yangdah lama kami semua tak makan. Selesai ajekami makan,kami pun keluar kerana parajemputan sudah ramai yang dah datang.Rumahmakin penuh sesak dengan sahabat handaiserta kaum kerabatnya.Kami berempat diajaknanti kerumah sebelah perempuan dimanamajlis tersebut akan diadakan.Pada mulanyakami agak keberatan untuk mengikutrombongan kesana.
Tapi oleh kerana atas desakan tuan rumah danjugak member aku sendiri,akhirnya kami setujumengikut rombongan sebelah lelaki kerumahpihak perempuan dengan menaiki bas khasyang disewa untuk kesana. Setelah balik darirumah perempuan,kami pun minta diri untukpulang kerana Jam dah pukul 7.00 malam danperjalanan agak jauh takut lambat nanti sampaiKL.Setelah bersalaman dengan Tuan rumah danahli keluarganya,kami pun beredar dari rumahnya.Rumahnya agak jauh kedalam dan berlampu pada waktu malam.Jadi kamiterpaksa cepat-cepat keluar dari laluankampong tu sebelum hari gelap.Akhirnya kamipun dapat keluar dari lorong-lorong kampungdan terus ikut jalan Highway balik ke KL.
Setelah 1 Jam perjalanan,cuaca yang agakpanas pada waktu siang,tiba-tiba bertukarmenjadi mendong dengan bunyi guruhberdentum dan kilat sambungmenyambung.Keadaan malam tu agak sejukdengan hujan turun dengan lebatnya.Ketika tukami baru masih lagi berada di Johor lagi.Salimmemandu dengan penuh hati-hati kerana cuacaagak buruk ketika tu dengan hujan turundengan lebat sekali.Oleh yang demikian,Salimbercadang berhenti berehat kerana perjalananmasih agak jauh lagi dan hujan pun agaklebat.Jadi salim pun terus keluar dari Highwaydan keluar mengikut Jalan ke Air Hitam.Selepasmelepasi Tol kami terus keluar nak cari tempatberehat apabila dengan tiba-tiba Kereta kamitermasuk kedalam lopak yang penuh denganair.Kereta jadi tersendat dan susah nakbergerak.Keadaan menjadi panik sekejap lebihlebih lagi dalam keadaan hujan yang lebat dankeadaan yang agak gelap waktu tu.
Salim dengan sedaya upayanya menekannekan keretanya supaya bergerak tapi takjugak keluar dari keadaan yang berlopakitu.Jadi,kami bertiga bercadang untuk keluardan menolak kereta supaya dapat keluar darilobang tersebut.Apalagi,kami pun bertigadengan sepenuh tenaga menolak kereta yangsebelah kanan tayarnya tersendat kedalamlobang yang agak dalam.Tolak punya tolakdengan sepenuh tenaga pun tak berhasil.
Hujan semakin lebat.Baju seluar kami habissemuanya basah kuyup dan kami mengigilkesejukan.Tempat berehat yang kami nak tujupun nasib baik tak begitu jauh dan didepannampak beberapa deretan rumah-rumahkedai.Oleh yang demekian,kami pun bercadanguntuk berlari keluar dari kereta dan terusketempat itu.Setelah kunci semua tingkap,kami ⇦ pun keluar dan terus lari mencari perlindungan jauh dari kereta kami yang rosak tu.
YOU ARE READING
CERITA-CERITA GAY DI INTERNET
Short StoryBaca lah, kalau ade cerita nak share boleh share dengan saya.