ما زاحمت الحوقلة همًا إلا أزاحته..
💙 لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم 💙.
♡♡♡.
إذا اَحبَبْتَّ أَحَداً فأخبِرهُ لَيعْلَم ، وكَرِرهآ لِيَطمَّئِنْ.
- وصِيَّة النَبي محمّد ﷺ "
♡♡♡.
________________________________________.
كان جميع أفراد العائلة يجتمعون بداخل منزل زين، الرجال بمكان والنساء بمكان آخر، بينما الشباب بالخارج
عند النساء، كانت دُرة تجلس وبجوارها سمية والدة فريدة و ناريمان وزينة وهاجر وأسما تجلس كلاً منهم بجانب الأخرى وكانت سُمية قد قصت عليهم كل ما حدث معها..
مالت دُرة على سُمية بينما تربت على كتفها متحدثة برفق
دُرة /
" متخافيش يا سُمية كله هيبقى كويس، ليه مش حكتيلي من الأول كل دا كنت هساعدك وزين مكانش قصر، إنتِ استحملتي فوق طاقتك. "
أخذت نَفسها لتخرجه بتعب متحدثة بنبرة منكسرة قليلاً
سُمية /
" مكانش ينفع كنت بخاف منه يإذي بنتي وخوفت تضيع مني زي أخوها."
هاجر بتأثر /
" متقوليش كدة، مافيش حاجة بعيدة عن ربنا وجايز تتجمعوا تاني سوا، تفائلي يا حبيبتي. "
زينة بتأييد /
" ايوة هاجر عندها حق، أنا هقول لـ جاسم وزين وأكيد هما هيدورا عليه بطريقتهم وإن شاء الله تلاقيه. "
سُمية بـ شُكر /
" مش عارفة أقولكم إيه ربنا يبارك فيكم. "
زينة بـ محبة /
" متقوليش حاجة إنتِ صاحبة دُرة و دُرة أختنا يعني بقيتي واحدة مننا، متشليش هم حاجة كُله هيبقي زي الفل إن شاء الله. "
هاجر بغيظ /
" بس تعرفوا كان نفسي انزل بـِ شبشبي على دماغ شبيه الرجال دا آه ياناري منه اللي مترباش دا. "
زينة /
" وأنا والله يا أوختشي بس اللي مزجني قلم زين رن في ودني كّيفني أخويا الحِمش. "
ضحكوا جميعهم بينما تحدثت أسما موضحة لـ سُمية
أسما /
" دا العادي بينهم، أصل دول هنا بمثابة ريا وسكينة يعجبوكي في أي خناقة تعوزيهم عرفيهم بس. "
زينة بفخر/
" حبيبتي يا سمسم متقوليش كدة الواحد بيتحرج والله! "
ضحكوا جميعهم بينما تقدمت منهم ناريمان التى أتت من المطبخ حاملة معها بعض المشروبات"
ناريمان بـ لُطف لـ سُمية /
أنت تقرأ
دُرة الزين ( يتم تعديلها كتابياً )
Romanceحاضر مش هسألك عن حاجه بس بشرط. ="شرط إيه؟ " _ "تشرب معايا شاي! " = "إممم إستغلال واضح ، بس بشرط برضو." _ "إيه هو؟ " =" يبقى شاي بنعناع، بيقولك لا خير في شاي بلا نعناع."