الفصل 3.

2.6K 91 14
                                    


كانت تقف أمام المرأة تعدل من حجابها وهي تبتسم بخفه كلما جاء ببالها أنها ستذهب معه للتو لشراء الذهب.. استمعت لطرق باب غرفتها لتسمح للطارق بالدخول..

جاسم وهو يطلق صفير : اش اش اش الواحد عنده اخت قمر يجدعااااان..

دُرة: حلو بجد؟

جاسم: حلو إيه دا يخبل دا الولا زين اللي معروف بجبروته هيقلب بطة بلدي قدام حلاوتك دي..

خجلت دُرة وتوردت وجينتها بخجل ليطلق جاسم ضحكه جميلة قبل ان يتحدث بمشاكسة : بقينا بنتكسففف اهوو والله زين مخدوع فيكي عمال يقولي اختك خجولة وبتاع وميعرفش ان جواكي إبراهيم الأبيض اساساً اختي بقا..

دُرة بغيظ: على فكرة أنا بتكسف عادي مش بنت ولا إيه الله!! وبعدين إيه مخدوع دا ما هو مينفعش اتعامل معاه غير لما يبقي جوزي لوقتها بقا من بعيد لبعيد كدا..

جاسم: تربيتي يجماعه تربيتي.. علميه الأدب برضو هيبقى جِميل هشلهولك طول العمر..

دُرة وهي تقترب من جاسم وتتحدث بصوت منخفض: هو قليل الأدب ؟

كتم جاسم ضحكه كادت تفلت منه ليتحدث مرة أخرى: مش بالظبط كدا بس الناس اللي بتبان هادية كدا بتبقى خبيثه فخدي بالك بقى.

دُرة وهي لا تزال تتحدث بنبرته تلك: يعني إيه المفروض أنه صحبك يعني تعرفه كويس!!

جاسم وهو يسايرها في الحديث: ايوه عشان كدا بقولك خدي بالك منه لأنه غامض كدا بس تعرفي؟

دُرة بإنتباه : إيه؟
جاسم: حنين الواد دا.. كان يبقي بياكل حاجه واقوله هات حته كان يديهالي كلها مش عشان بصتله فيها لا عشان حنين..

ضحكت دُرة لتتحدث من بين ضحكاتها: طفس حتى مع صحابك مش معايا بسسس..

جاسم وهو يضربها على راسها بخفه: يلا يابت قدامي خلينا نجيب الدهب عشان تلبسيه واخلص منك ومنه..

دُرة: على فكرة هلبس الدهب بس النهاردة وهفضل معاكم في البيت هتخلص مني ازاي بقاا؟

جاسم: لا ما هتقعدي يومين وهتكتبوا الكتاب أنتي نسيتي ياعروسه؟

دُرة بتوتر: هو ليه عايزين تجوزوني بسرعه كدا أنا خايفه ،انتو زهقتوا مني؟

كاد جاسم يجيبها ولكن قاطعه والدهم محمد الذي توجه لها وتحدث وهو يمسك يدها..

الأب : دُرة حبيبتي أنتي بتثقي فيا صح؟

دُرة بدون تردد: أكتر من نفسي يابابا.

الأب ببسمه: طالما واثقه فيا متقلقيش صدقيني أنا مش هخليكي تتجوزي كدا ولا بالطريقة دي ل أي حد أنا مطمن عليكي مع زين.. بس لازم تعرفي الحقيقه..

ارتبك جاسم من حديث والده هل سيعترف ل أبنته سبب زواج زين منها أم ماذا..!!

دُرة بخوف: حقيقه إيه!

دُرة الزين ( يتم تعديلها كتابياً ) حيث تعيش القصص. اكتشف الآن