episod 10

418 29 0
                                    

"kau dah sedar? Ayra kau okay? Kenapa? Kenapa detak jantung kau laju?" soal Fitri kepada doktor. Tiba-tiba saja alat yang mengesan jantung itu berbunyi beb beb beb laju pula tu.

Doktor keluar dari wad yang menempatkan Ayra.

"Ayra hanya terkejut je tadi. Tak ada masalah dengan kesihatannya. Saya minta diri dulu ye" ujar Doktor. Doktor itu pun terus beredar dari situ.

"baik doktor. Terima kasih" Fitri melangkah masuk semula ke dalam wad Ayra. Secara automatik soalan pertama yang ditanya oleh Ayra

"sejak bila?' soal Ayra. Wajah polos Fitri dipandang tanpa sebarang riaksi.

"apa?" berkerut kening Fitri.

"kau.. suka aku?" soal Ayra tak mahu kalah. Wajahnya serius saja.

"Ayra kau nak makan?" Fitri cuba mengubah topik. Bubur yang berada di ats meja.

Tok tok tok... Kedengaran bunyi pintu kayu itu diketuk dari luar. Pintu dikuak dari luar, Tasnim masuk ke dalam wad Ayra.

"ouh Ayra.. Ayra doktor kata, Ayra dah boleh balik" ujar Tasmin. Dia langsung tak terkejut tengok Ayra yang sudah sedarkan diri. Yelah doktor yang cakap dengan dia. Buat apa dia nak terkejut?

"oh. really?" ujar Ayra.

"iya. Doktor tak bagi Ayra lama lama kat sini. Banyak penyakit" ujar Tasnim lagi. Buah yang dipegang tadi diletakkan diatas meja.

>>>

"Ayraaaaa...."

Ayra menoleh memandangnya ke arah gerangan yang memanggilnya. Dia sangat mengenali suara ini. Hayyan. Hayyan mode manjahh on!

"ya. Kenapa?" 

"Ayra dah ok? Sorry tau. Kalau Hayyan tak pujuk Ayra suruh ikut hari tu mesti tak jadi macam ni" Hayyan menayangkan wajah sedihnya. Fitri sebagai orang tengah hanya menayangkan wajah bekunya. Sakit hati pun ada dengan si Hayyan ni. Manja-manja dengan Ayra. Suka hati dia saja. Ayra senyum kecil.

"ala Ayra ok je. Ni kenapa ni macam mustahak je?" soal Ayra.

"Ayra tahu tak... isnin minggu depan ada apa?" Hayyan cuba berteka-teki. hayyan turut berbisik di telinga Ayra. Tidak mahu Fitri mendengar perbualan mereka.

"ermm kak Tasnim dengan abang Ryan buat persembahan?" jawab Ayra polos. 

"eh bukan la Ayra. Isnin minggu depan.. birthday Fitri" Hayyan teruja. Bukannya birthday dia pun.

"laa yeke!" Ayra

"iyaaa. Okok Ayra, Hayyan ada cadangan. Kita bagi Fitri ni" Hayyan sambil menghulurkan iphone miliknya kepada Ayra. Mereka tersenyum penuh misteri. Hehe. Mode jahat on! 

Fitri hanya memandang wajah dua ketul mahkluk masuk air itu berbincang masalah mereka. Nak masuk campurpun nanti Ayra akan menangkan Hayyan. Jadi tak ada maknanya.

>>>

Pagi pagi lagi Hayyan dah keluar dari bilik. Hairan dia apabila melihat helmetnya yang sepatutnya berada di atas almari pendek itu telahpun hilang. Nate mana pulok rembat ni?

"aik? mano pulok helmet den ni?" Fitri. Lalu dia melangkah keluar dari bilik dan menuju ke motosikal nya.

Dia melihat dua ketul manusia sedang berdiri menghadapnya. Dua ketul manusia itu berada di sebelah motorsikal. Tersengih-sengih macam kerang busuk dua ketul tu. Apa bendalah gamaknya yang mereka rancangkan?

"dah kenapa dua ketul ni?" Fitri gumam sendiri.

Lalu dia melangkah mendekati mereka. Hayyan mengeluarkan surprise boom. Dan 'BOOM'

Kaget Fitri dibuatnya.

Lalu mereka menyanyikan lagu ulang tahun untuk Fitri.

Happy birthday to you
happy birthday to Fitriiii
Happy birthday to youuuuu
yeahhhh

"wahh korang terima kasih. ingat korang tak ingat tadi" Fitri tersenyum nipis. Seronok dia melihat rakan-rakannya menyansikan lagu tersebut.

Setelah  habis menyanyi lagu tersebut Ayra mengeluarkan Hadiahnya kepada Fitri.

Jeng jeng jeng...

"Apakah?" Terkejut beruk Fitri dibuatnya

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Apakah?" Terkejut beruk Fitri dibuatnya. Ya Allah dugaan apakah ini?

Lama Fitri melihat helmet itu. Lalu Ayra menghulurkan helmet itu kepada Fitri. Terkebil-kebil Fitri. Ayra nak buat apa dengan rabbit ni?

"pakai laa!" ujar Ayra teruja.

Lalu dengan teragak-agak Fitri memakai Helmet itu. Rabbit.

"Ayra? apa ni?" Fitri. Sebenarnya dia malu pakai benda benda comel seperti itu. Dia lelaki kut. Jatuhlah sahamnya sebagai seorang lelaki. Waduh!

"pakai je la. dah bagi an! lempang karang" ujar Ayra. Fitri hanya menuruti permintaan Ayra. Dia menyarungkan helmet itu dikepalanya yang rela hati. Untuk Ayra kan? 

"HAHAHAH wehhh comel laaa" puji Ayra. Suka dia melihat Fitri begitu.

Fitri yang di dalam helmet itu sudah kemerahan. Ayra puji dia. Ayra kata dia comel. Aghhh rasa macam nak jerit je. Sabar Fit. Control macho. Depan perempuan ni. Tanpa mereka sedari Hayyan telah merakam detik-detik comel itu.

"wehh jangan la buka lagi. Nak ambik gambar. Wehh comel la wehh?!!" Ayra teruja. Fitri hanya kaku disitu dan mengayakan apa yang disuruh Ayra. Pelbagai gaya sudah Fitri buat. Untuk Ayra semua boleh.

"Fit.. fit..." panggil Ayra.

"ye. Kenapa?" ujar Fitri lemah lembut.

"boleh tak. Pergi kelas pakai tu?" Ayra. Tangan menunjukkan helmet yang dipakainya. Lama Fitri berdiam. Kemudian dia membuat eyes puppy kepada Fitri.

Ya Allah dugaan apakah ini? Tapi tak pe. Kalau Ayra suruh, Fitri sanggup pakai. Walaupun memalukan dirinya sendiri. Kalau Ayra tak pe. Kalau Hayyan tak boleh. Ayra tak pe Ayra comel gumamnya dalam hati.

TBC

MR'S DAIYAN FITRI (C)Where stories live. Discover now