Flashback
Ayra membawa motor Yamaha MT-15 meluncur ke lebuh raya. Sudah la menenangkan baju suite mewah untuk temujanji bersama bakal bekas kekasih abangnya. Kenapa bakal bekas? Mari kita tengok kisah ini.
Setibanya di restoran itu, dia melihat kelibat seorang perempuan berambut perang sedang duduk menyilangkan kakinya di sebuah meja. Dia datang menghampiri.
"lambat nya you?" ujar perempuan berambut perang itu. Camilia namanya. Cerminmata hitam yang dipakainya dibuka.
Ayra berdehem "sorry" katanya. Berlakon jadi lelaki tau takk??
" I ada benda nak cakap dengan you ni" Ayra dia melabuhkan punggung.
"apa dia?" Camilia
" I nak putus" Ayra
"WHAT? But Why?" tanya Camilia
" sebab.. sebab.. I dah jumpa perempuan yang lebih baik dari you" kata Ayra wajah dimaniskan
"hah? Perempuan yang lebih baik dari I? Apa kurangnya i Khalef? I tak cantik ke? Ke sebab I tak bertudung? Okay i sorry about that but i..." berjela-jela Camilia membelel.
'banyak pulak dia listkan salah dia. Aduh Khalef.. kau ni buat hal la' katanya dalam hati.
"nama dia Ayra, cantik orangnya. Sopan santun. Penyang dan yang paling penting pandai masak" sedikit menyindir.
"itu ke sebab dia, you nak putus dengan I? apa lebihnya dia? apa kurangnya I? I ada segala galanya. termasuk you. Khalef. Please don't leave me?" rayu Camilia.
"Camilia please, cari lelaki lain okay? Yang boleh jaga You? I.. I dah tak sayangkan you lagi. Sorry?" ujar Ayra. Dia terus keluar dari restoran itu meninggalkan Camilia keseorangan.
Camilia menggengam erat penumbuknya " how dare you! Khalef Haiden. Tapi kenapa Khalef kecik? bukan dia tinggi ke?" Camilia hanya melihat permergian lelaki itu.
"eh macam macam la si Khalef ni, aku jugak yang kena setel hal kau. Dah la kena pakai macam lelaki. Hampeh betul" Ayra mengomel sendiri
Main motor Yamaha MT-15 dengan berpakaian begini. Gila. Malaysia ni panas kot. Lalu laju Ayra meluncur Motor tersebut di sebuah restoran mamak di kawasan rumahnya.
Dia masih lagi memakai helmet nya. Lalu dia menarik kerusi duduk bersama dua orang lelaki. Khalef dan Dani.
Ayra membuka Helmet itu. Dia menyelak rambut ala-alalelaki itu kebelakangan.
"hensum jugak kau eh dik?" ujar Khalef.
"eh aku buat rambut macam ni sebab nak tolong kau tau?" ujar Ayra.
"okok relex la" Khalef. Sampul berwarna coklat dihulurkan. Ayra menyambut sampul itu. Dia senyum senget.
"kau tahu tak bang. Eh dekat 10 awek mintak nombor aku tahu tak?" Ayra geram.
"memang patut pon. Tengok la Ayra sebijik muka Khalef kot. Dengan gaya rambut macam tu. Tak tumpah muka Khalef. By the way body nice" puji Dani.
"eh apa kau ni? Memang la macam ni. Dah pakai bengkung bagai" dua butang baju atas dibukanya. Laju Khalef menghalang.
"kau tahu? Yang tak berhalkum macam ni pun dia boleh cair" ujar Ayra.
"Camilia kata apa je dik?" sapuk Khalef.
"banyak borak la minah tu. Penat aku nak jawab. Last last aku tinggal je dia" adu Ayra.
"bagus la tu. Buang duit aku je. Kuat kikis budak tu" kata Khalef.
"elok pun kau tinggal kan dia. Pakaian dia pergh. Kalah awek club woo" kata Dani sedari tadi diam
"dah la aku cau lu lef, Dani bye" Ayra.. lalu dia mengambil helmet dan beredar dari situ.
"woo awek bawak motor besar tuu!!" kuat Dani menjerit.
Ayra menunjukkan jari tengahnya. Seraya menyarungkan helmet dikepalanya. Dia menghidupkan enjin dan bergerak pulang kerumah.
End flashback
"power jugak sayang dulu. Nice nice" kata Fitri. Teruja.
"kannn" Ayra
"tapi, Ayra tak bertudung ke dulu?" Fitri bertanya. Tolong jangan marah
" haah. Zaman tu zaman Ayra jahil" katanya. Sambil bermain dengan jari-jemarinya.
"ouh. So sekarang dah dapat hidayah la?"
"tak. Dapat Fitri" Ayra berkata polos. Fitri ketawa mendengar lawak Ayra. Comel betul isteri. Alhamdulillah Ayra berubah.
"Ayra rindu kenangan dengan arwah abang Khalef. Kalau dia ada mesti dia pergi ride time time ceni. Dah la tak boleh hari cuti. Mesti pergi ride" ujar Ayra.
"hmm. Sabar la sayang. Kita semua ni pinjaman tuhan je. Kita semua akan kembali kepada penciptanya juga" nasihat Fitri.
"betul... dah la sayang nak tidur. Dah sampai kejut. Bukan ambik gambar" sedikit menyindir perbuatan Fitri sebelumcmereka bernikah dulu.
Fitri ketawa perlahan. " baik Flower"
>>>
Apabila Ayra sedar dari lena, dia melihat siling putih, lalu dia duduk di atas katil. Ini bilik Fitri. Dia pun melangkah keluar dari bilik itu. Dapur menjadi destinasi utamanya.
"Flower? Dah bangun?" sapa Fitri. Melihat Fitri sedang duduk di sofa berdekatan kolam renang lalu dia datang menghampiri. Dia melabuhkan punggung disebelah Fitri. Kepala turut dilentokkan di atas bahu Fitri.
"hmm" katuknya masih belum hilang.
"ngantuk lagi? Meh abang tangok tangan?" Fitri. Lalu Ayra menghulurkan tangannya kepada Fitri. Kesan melecur itu sudah mula pulih.
"esok kita ada class kan?" Fitri turut membelek tangan Ayra.
Ayra menegakkan tubuhnya lalu berkata " ada. Esok kelas 4 jam kot. Mula pukul 8 pulak tu"
"hmm ala kita kan tinggal lagi 2 bulan macam tu. Lepas raya nanti tinggal 1 bulan je. Lek la sayang" Fitri
"mm abang?"
"iya kenapa Flower?" Fitri. Lama mata mereka berpaut.
"jangan tengok abang macam tu sayang. Kita puasa ni. Nanti abang terkam kang. Dah la bibir sayang mer..." Ayra menutup mulut Fitri.
"awak ni gatal la. Macam caterpillar. Tahu tak?"
"hehe. Caterpillar je makan Flower"
"tak dia makan leaves. Bukan Flower" Ayra menyilangkan tangannya.
"yeke"
"iya"
"tipu"
"betul"
"ehh. Panas la aku duduk sini" kata Farhan setelah lama memerhati dua ketul ni bersweet sweet. Bulan Ramadan kot. Dia ni single.
Tergelak kecil Ayra dan Fitri. Lalu si Farhan pun beredar masuk ke bilik.
"by the way abang? Siapa yang angkat Ayra? Tahu-tahu sayang ada dalam bilik?" ujar Ayra.
"ni si caterpillar yang sayang cakap gatal nilah yang angkat. Kejut tak mau bangun. Ingat mati katak tadi" ujar Fitri. Dia memusingkan badannya. Kononnya merajuk.
"hehe. oh caterpillar merajuk ye? buruklah caterpillar merajuk. Macam dugong." sambung Ayra.
"what? Dugong? Nak kena sayang ni"
"hehe"
TBC
YOU ARE READING
MR'S DAIYAN FITRI (C)
RomanceKarya sulung Pertemuan mereka bagaikan deja vu, apabila seorang perempuan dalam usahanya untuk menurunkan berat badan telah dipertemukan oleh seorang jejaka tampan disebuah padang bola. "aduh! Siapalah makhluk yang sepak bola nii? Ish kuajar betul"...