"Ayraa... alhamdulillah Ayra selamat... kak Ari risau gila tahu bila dapat tahu apa yang Kahar buat kat Ayra" Ariana memeluk erat tubuh Ayra.
"alhamdulillah.. Ayra ok je" Ayra membalas pelukan itu.
Mereka melangkah menuju ke arah dewan besar untuk menyaksikan persembahan tarian tradisional yang akan berlangsung sebentar lagi.
Ayra mengambil tempat disebelah kiri Ariana, seterusnya Tasnim disebelah kanan Ariana, Ryan pula disebelah kanan Tasnim dan terdapat juga Fitri dan Hayyan disebelah Ayra.
Semasa persembahan itu bermula, Ayra sangat tekun melihat pergerakan mereka. Sungguh cantik. Tetapi berbalik pula pada Fitri. Dia pula sedang tekun melihat gelagat Ayra yang mencuit hatinya.>>>
Selesai sahaja persembahan mereka berenam keluar dari dewan dan terus ke kafeteria untuk menjamu selera.
Sedang mereka menjamu hidangan Ariana menbuka cerita "Ayra, Fitri, Hayyan. Kami ada cadangan untuk kamu. Kami nak minta last untuk persembahan akhir sebelum semester kami habis. Boleh korang tolong kami?" ujar Ariana seikit memujuk.
"wow. Berlakon apa lagi kak?" ujar Hayyan teruja. Buku skrip dicapai dan menyerahkan kepada Ayra
'cinta tradisional parody'
"really kak?" Fitri
"kitaorang tak pandai melawak. Kalau serius tu boleh la?" ujar Ayra. Skrip tadi diserahkan kepada Fitri dan Hayyan.
"ala Ayra.. boleh la ni last... sekali je. Nanti korang dah tak jumpa kitaorang dah. Kan Nim?" Ryan. Tasnim hanya mengangguk beberapa kali.
"ermm ok kitaorang try hafal skrip dulu boleh?" ujar Ayra. Kasihan pulalah tengok mereka ni.
"ok cantik.. lepas kelas terus datang tempat biasa tau. Korang an satu kelas?" pesan Ryan.
"Haah. baik abang" Ayra.>>>
"kau rasa ok ke kalau aku berlakon jadi mak buyung ni? Macam kelakar je" Ayra gelak di hujung ayat. Cuba membayangkan jika dia sedang hamil sekarang.
"lek ah Ayra... aku kan devil dalam cerita tu hehe" Hayyan gelak jahat. Gaya-gaya sudah macam betul-betil penjahat dalam cerita itu.
"ceh. Aku jadi suami Ayra. Memang kelakar" ujar Fitri.
"eleh.. padahal nak jadi betul ii kan?" Hayyan mulakan sesi menganjing. Senyum sumbing terukir indah dibibir Hayyan. Fitri pula sudah terbayang sampai ke pelamin.
"ehh dah la. Jom kita dah lambat" Ayra. Mereka mencepatkan langkah mereka.>>>
"assalamualaikum kak Ari? Abang ryan? Oo kak tasnim? Mana ni semua orang ni? Gelap je?" ujar Ayra. Kawasan teater yang gelap ditu dipandang sayu. Mana pula yang lain ni?
"entah dorang tak de kot?" ujar Hayyan.
"ermm" Ayra
Lampu dibuka dan
Happy birthday to you,
Happy birthday to you,
Happy birthday to Ayra
Happy birthday to youuu... yeahhhh!!!
Terkejut Ayra dibuatnya. Malahan Hayyan dan Fitri turut menyanyikan lagu tersebut. Rupa-rupanya birthday Ayra hari ni?
"terima kasih semuaaa.." terharu Ayra.
"Ayra tak ingat ke? Hari ni kan birthday Ayra?" Kak Ari meletakkan kek yang dibeli tadi di atas meja.
"lupaaa kak.. sebab semalam hafal skrip. Terus tak ingat hari lahir sendiri. Hehe" kepala yang tak gatal itu digarunya.
"dahlah tu jom makan!" ajak Ryan.>>>
Pada hari persembahan mereka Hayyan telah lambat ke dewan hal ini menyebabkan kalut semua orang.
"aduh Hayyan kenapa kau lambat?" ujar Fitri. Melihat kawannya yang termengah-mengah akibat berlari tadi.
"sakit perut gila. Kang terberak kat pentas kang? Siapa nak kutip?" Hayyan melawak."eeee pengotor sial!" marah Fitri. Apa benda cakap benda macam tu?
"eh dahlah" pemerhatiaannya tertumpu pula kepada Ayra. "Ayra... buat betul-betul tau" kak Tasnim memberi sedikit semangat.
Ayra melangkah naik ke pentas sambil memegang penyapu.
"hai ya Allah? Penat betul. Baby? Duduk diam-diam ye dalam ni?" sambil mengusap perutnya yang besar itu.
Lalu Ayra mencapai penyodok. Dia turut mengepitkan penyapu di ketiaknya.
"eh?" Ayra binggung. Terpusing-pusing dia mencari penyapunya. Gelak tawa dari penonton telah memeriahkan lagi persembahan.
Fitri terus naik ke pentas. Dia melihat gelagat Ayra. Acah-acah bersandar dimuka pintu.
"cari apa tu sayang?" soal Fitri. Semua penonton terus uuuuuuuuu.
"saya cari penyapu, hilang pulak. Tadi ada?"ujar Ayra. Fitri terus melangkah mendekati Ayra.
"cuba awak angkat tangan awak?" Terteling Ayra dibuatnya. Tanpa banyak bicara, dia terus mengangkat kedua tangannya. Jatuh penyapu di atas lantai.
"tu penyapu sayang. Abang dah jumpa" sambil tersenyum manis kearah Ayra.
"ehehe" Ayra.
YOU ARE READING
MR'S DAIYAN FITRI (C)
RomanceKarya sulung Pertemuan mereka bagaikan deja vu, apabila seorang perempuan dalam usahanya untuk menurunkan berat badan telah dipertemukan oleh seorang jejaka tampan disebuah padang bola. "aduh! Siapalah makhluk yang sepak bola nii? Ish kuajar betul"...