episod 31

344 19 1
                                    

Semasa dalam perjalanan ke Terengganu mereka berhenti di RnR untuk solat Zohor. Masuk sahaja ke dalam kereta Ayra terus terlena. Penat dek kejadian semalam.

Flashback

"abang?" panggil Ayra.

"hmm kenapa?" di lanjutkan lagi adegan tadi.

"esok puasa la abang? Esok kan abang nak drive. Nanti abang penat?" Pujuk Ayra

Fitri terus memandang muka polos Ayra. Matanya nampak bersinar.

"abang jeles la. Nampak Flower borak dengan Fareq tadi. Tak ingat abang langsung kan?" Fitri sudah mencebik.

"kami kan lama tak jumpa?" Ayra.

"hmm ok sebagai denda? Can i?" Fitri.

"err sayang cuti la abang.. tadi lepas buka baru perasan" merah muka Ayra. Meminta pulak tuu.

Terus berubah muka Fitri. 'ceh'

"tak pe la. Nak gigit leher sayang pun jadi la" Fitri

"baju?" Ayra

"esok esok la baju tu" Fitri menyambung mewarnakan leher jinjang Ayra. Eceh...

End flashback

"bang kau bawak la. Aku nak tidur dengan isteri aku kat belakang" sambil membuka pintu penumpang belakang. Sengaja perkataan isteri itu ditekankan.

"ceh. mentang-mentang aku single. Tunggu aku balik ni. Aku ngorat janda hot hujung kampung tu" ujar Fareq.

>>>

Setibanya di rumah puan Zaiton, wanita itu menyambut mereka dengan mesra sekali. Terutamanya cucu sulungnya. Fareq

" assalamualaikum tok maa" panggil Fareq.

" waalaikumussalam. Ya Allah cucu tok maaa" puan Zaiton menyambut tangan Fareq justeru memeluk tubuh itu.

"cucu tok maa. Windunyaa" Puan Zaiton.

" Fareq pun rindu tok maa jugak" Fareq membalas pelukan tok ma nya.

"tok ma. Janda jiran tok ma hujung kampung tu dah kahwin belum?" Tanya Fareq. Itu soalan pertamanya? Bertuah punya cucu?

"eh dahh. Dia kahwin dengan duda hot kampung sebelah" jawab puan Zaiton.

"ceh melepas"

Fareq, Fitri dan Farhan mengangkat barang masuk ke dalam rumah kayu milik puan Zaiton.

"tok maa, Epul mana Epul?" tanya Farhan.

"Epul balik rumah mak dia la. Tahun lepas dia balik sini" Puan Zaiton

"ouhh"

"ha sudah sudah. Nak maghrib ni. Masuk. Kejap lagi nak berbuka. Lepastu kan nak maghrib sama sama?" Puan Zaiton

>>>

Keesokan harinya...

Ayra berjalan ke belakang rumah tok ma sambil menghirup udara segar. Dia duduk di pangkin di bawah pokok rambutan. Memandangkan padi sedang menghijau. Dia tidak melepaskan peluang untuk mengambil gambar.

Farhan pun membawa pelepah pokok kelapa lalu di letakkan disebelah Ayra.

"oh mak kau terkejut!" terkejut Ayra. Nasib tak dibuatnya gaya ultraman. 

"hahaha akak melatah?" Farhan ketawa.

"eh kamu ni. Terkejut akak" Ayra emngusap dadanya perlahan dek terkejut tadi.

"hehe sori" 

"eh mana dapat ni?" soal Ayra.

"tadi. Ambik kat belakang dengan tok ma. Nak buat ketupat katanya" uajr Farhan.

"oh ketupat. Senang je" 

"akak reti?" tanya Farhan ingin tahu. Lalu dia melabuhkan punggung bertentangan dengan Ayra. Farah yang melihat mereka berdua duduk diatas pangkin. Dia terus menuju ke arah Ayra.

"akak buat apa tu?" soal Farah.

"nak buat ketupat. Farah? Boleh tolong ambilkan pisau tak?" tanya Ayra.

"boleh" Farah pun masuk semula ke dalam rumah melalui pintu dapur. Dia mengambil pisau dan memberikan kepada Ayra.

"ok senang ni nak buat ni. Mula-mula, potong bahagian bawah ni. Elok-elok eh pisau ni tajam. Lepas tu gulung dekat tangan tiga kali secara bertentangan. Lepastu itu ikut step akak" Ayra
Punyalah handal sekali Ayra mengayam ketupat. Tiba-tiba Fitri dan Fareq datang ke arah mereka bertiga.

"wahh sayang... pandainya buat ketupat.." teruja Fitri.

"hehe. Abang duduk la ni saya tengah ajar diorang buat ni" jemput Ayra.

"hahh jadi tak kak?" tanya Farhan polos.

"wahh jadiii. Tapi kena ketatkan sikit ni nanti longgar" Ayra.

"alaa tak jadi pun kak? Penat dah ulang step sama" Farah.

"bolehh. Tangan tu kenalah lembut sikit buat pelan-pelan nanti jadi la" pujuk Ayra.

"kau ni tak pandai la dik. Biar abang buat" tawar Fareq. Dia dan Fitri terus duduk di atas pangkin yang boleh memuatkan 5 orang.

" macam mana ni Ayra?" tanya Fareq.

"borak macam reti abang ni?" Ayra

"hehe" Fareq

Setelah beberapa minit belajar mengayam ketupat. Akhirnya lembut juga tangan Fareq dan Farah. Punya la teruja si Fareq dia pergi tunjuk kat tok ma yang dia dah pandai anyam ketupat.

"ceh sebiji je pun" sindir Farhan.

"biar la kau jeles ke?" Fareq.

"takde makna la eh" Farhan.

Tiba-tiba dengar la suara Mummy dan papa mereka.
"sini rupanya anak anak mummy ni. Patut la tengah belajar buat ketupat rupanya" Puan Tania

"hehe. Mummy tengok ni.. Farah buat cantik kan? Akak yang ajar" ujar Farah.

"wahh cantik-cantik" Puan Tania.

" mummy mummyyy niii Fareq yang buat tengok comel kan macam Fareq" Fareq menunjukkan ketupatnya yang kecil daripada yang lain.

"hahahaha ni nak letak beras pon pikir dua tiga kali HAHAHAHA" tergelak dia melihathasil anyaan abangnya yang lain dari yang lain.

"eleh. Sekurang kurangnya aku buat. Kau? Tengok je. Ceh" Fareq.

"eh sudah la. Mummy pun pandai tau. Meh tengok ni" Puan Tania pun menunjukkan skill menanyamnya.

TBC

MR'S DAIYAN FITRI (C)Where stories live. Discover now