episod 18

345 26 0
                                    

Semasa Ayra bercuti akibat kononya demam. Dia menerima satu panggilan suara. Tanpa basa-basi dia menekan icon hijau.

'hello?' Ayra

'hello Ayraaa' mesra Kahar menyapa

'siapa ni?' Ayra

'hi darling? Tak kenal ke? I la kahar. U ni kelakar la' Kahar gelak kecil di hujung talian.

'apa kau nak?' Ayra

'tak de apa pun, cumaaa, aku nak bagi tahu kau ni pasal Fitri' Kahar

'kalau kau nak tahu boyfriend kesayangan kau tu sebenarnya psychopath, dia menang lumba haritu pun sebab dia nak kan seorang perempuan. Kau tahu tak sapa?'  ujar Kahar

Ayra terus menanti jawapan

'kaulah orang tu Ayra. Kau tu cuma barang taruhan dia saja Ayra. Dia tak cintakan kaupun. Dia pandang kau serupa macam dia pandang perempuan lain Ayra. Cuma barang. Perlu ke aku tekankan? Barang taruhan'

'now aku nak selamatkan kau Ayra, aku nak kau tinggalkan dia. Pergi jauh-jauh dari sini Ayra. Tinggalkan dia Ayra. Dia jahat'

'what?' Ayra

'bukti apa lagi aku nak bagi kat kau eh? Supaya kau percaya. Okok macam nilah ye Ayra. Macam yang aku cakap dekat kau tadi. Kau ni baramg taruhan diakan? Masa kami nak berlumba dulu tu. Aku tanya dia. Apa yang kau nak taruhkan. Dia jawab motor dia. Aku okay je. Motor diapun smart juga' cerita Kahar

'tak apa kau merepek ni Kahar?' 

'lepastu kawan dia. Siapa tu. Si..'

'Hayyan?'

'ha mamat tu. Dia kata. Kami taruhkan Ayra. Dia sebut nama kau tahu. Aku macam serius? Lepastu dorang angguk. And up si Fitri tu betul-betul menang. TAk sangka pulak kaupun boleh sangkut dengan dia'terdengar sisa tawanya di hujung talian.

Satu Video dihantar kepadanya melalui aplikasi whatsapps. Dia membuka satu chat. Video itu memaparkan perjanjian mereka sebelum dia memenangi perlumbaan itu. Ayra menekup mulutnya. Benar. Ni memang benar apa yang dikatakan Kahar.

'apa patut aku buat sekarang?'

'jauhi Fitri, Ayra'

'how?' 

'aku akan tolong kau dapatkan Oxford' ujar Kahar.

>>>

Pemandangan pertamanya adalah siling putih. Dia memandang kesekeliling. Bilik mewah. Tempat apa ni? Kaki dan tangannya diikat serta pemandangan di dalam bilik itu hanya diterangi dengan satu cahaya dari mentol.

"ya allah aku kat mana ni?" Ayra mula cemas.

Pintu kayu itu di kuak dari luar, kelibat seorang lelaki sedang menghampiri Ayra. Kahar.

"Ayraa sayanggg dah bangun?" mesra Kahar menyapa Ayra.

"Kahar!! Kau buat apa ni?" Ayra cuba meronta.

"shhh ehh, Ayraa sayang. Apa ni jerit-jerit ni. Tak elok tau. Tak mau macam tu?" ujar Kahar. Senyuman dimaniskan.

"kau nak apa dari aku Kahar!?" 

"All of yours. Can you give me?" Kahar. Sexy smirk. Telan liur Ayra dibuatnya.

"kau dah gilalah, kahar. LEPASKAN AKU!" tengking Ayra

"jeritla. Kuat lagi! Tak ada siapa pun boleh dengar Ayra. Ni rumah peribadi aku. Tak ada siapa pun tahu" Kahar tersenyum sinis lagi.

Lalu air mata Ayra mula mengalir.

"hey hey, sayang. Jangan nangis. Please aku tak boleh tengok kau macam ni. Please jangan nangis?" pujuk Kahar. Kahar pun ingin mengesat air mata Ayra tetapi dibatalkan niatnya.

"ok macam nilah Ayra, sepatutnya si sial tu tak kacau aku mesti kau ok je kan. Disebabkan kau terlalu bodoh . Percaya bulat-bulat apa yang aku cakap. Apa kata...aku tamatkan jelah riwayat kau?" ujar Kahar.

"k-kau dah gila ke apa hah!?" tengking Ayra. Tamatkan riwayat? Aku belum kahwin lagi woi!

"HAHAHAHA, GILA? YE! MEMANG AKU GILA!" Kahar. Lalu tersenyum sinis. Ketawa halus dihujung ayat.

"lepaskan aku Kaharr! Tolong la aku merayu?" Ayra merayu. Dia mencantumkan kedua tangannya.

"Kahar.. Tolong lepaskan aku.. Aku merayu pada kau" ajuk Kahar. Ayra hanya melihat wajah yang dari bengsis tiba-tiba berubah merayu padanya. In charater betul.

Lalu dia melihat jam yang dipakainya. Jam menunjukkan pukul 7 malam.

"ok la sayang. Aku nak balik rumah mummy sekejap. Bye, selamat malam sayang" ujar Kahar sambil membuka pintu bilik itu. Ayra hanya melihat pemergian Kahar. Lama dia merenung pintu kayu itu. Setelah beberapa minit.

Ayra memerhatikan setiap sudut bilik itu. Dia cuba untuk meleraikan ikatan tali di kakinya. Akhirnya terlerai juga. Dia kemudiannya berdiri dan berjalan disekeliling bilik. Mencari sesuatu yang tajam. Malangnya tiada sesuatu pun yang tajam. Kemudian dia cuba mencapai buku diatas almari. 

Dalam kiraan, satu, dua, tiga. Dia membaling dengan sekuat tenaga buku tebal itu ke arah tingkap. Perghg. Pecah tingkap itu. Sepihan kaca cuba dicapainya. Dengan berhati-hati dia cuba memotong ikatan tali di lengannya.

"aghh!" luka lengannya akibat tersalah potong. Akhirnya putus juga tali yang diikat oleh Kahar tadi.

Dia melihat pada lengan yang luka tadi. Sakit betul.

Dia melihat ke jendela di luar. Lalu dia melihat ke bawah. Tinggi ni kalau nak lompat. Fikir Ayra. 

"kalau aku lompat ni? Patah kaki, sia-sia hidup" gumannya sendiri. Ting! Seperti keluar satu mentol dikepalanya.

Lalu dia cuba menyambungkan semua kain-kain. Diajuga turut mencuba kekuatkan kain itu. Ialah takut-takut kain itu tidak dapat menampung kekuatannyakan? Dia mengikat kain yang telah diasambungkan tadi di hujung kaki katil lalu di campakkan kain itu kebawah.

Dengan lafaz baslamah.

Dia cuba sedaya-upaya untuk turun dengan selamat. Setibanya di bawah, dia cuba mencari jalan keluar. Apabila sampai ke arah pagar. Dia menolak pagar besar itu. Apa yang dilihatnya adalah hutan tebal. Hutan weh. Hutan!

What? Hutan?

Lalu dia terfikir sejenak. Mamat ni bawak aku pergi hutan mana ni? Royal belum ke weh? Ya Allah. 

"apa jadi kalau aku lari masuk dalam hutan ni?" kepala sudah terbayang binatang buas, sosok-sosok intiti yang seram-seram dan segala kemungkinan akan cedera parah. Macam mana ni?

Dia pun memasuki semula rumah agam itu.  Dan cuba mencari telefon. Tetapi tidak di jumpai. Rumah besar nak mati macam ni langsung tak ada telefon? Telefon baling anjing pun jadilah. Aghh apa aku nak buat ni?

TBC

MR'S DAIYAN FITRI (C)Where stories live. Discover now