"abang?? Bangun... kata nak pergi sembahyang raya? Bangun bangun" kejut Ayra. Fitri yang sedang lena itu terganggu dengan suara halus Ayra.
"awal lagi sayang" ujar Fitri malas-malas.
"nanti Fareq masuk tandas. Kan lama? Bangun bangun.. si Farhan dah bangun dah?" ujar Ayra.
"yeee. Sayang bangun dulu?" Fitri. Ayra pun berdiri menjauhi katil lalu Fitri pun bangun dan berjalan keluar dari bilik.
"wehh raya rayaa!!" jerit Fareq yang sudah bangun dan santai di meja makan.
"abang.. siap le. Orang semua dah siap dah nak sembahyang raya. Aku dengar dorang nak sembelih pagi ni?" ujar Farhan teruja sambil menyarungkan samping di pinggangnya.
"nak mandi le ni. Tunggu aku" sambung Fitri.
>>>
Selesai sembahyang raya, tiga beradik itu terus mendekati lembu yang berada dihadapan masjid. Mereka kata ingin disembelih pagi ni.
"pergh besar mat" kata Farhan. Sibuk dia mendekati lembu besar itu.
"besar besar" Fitri hanya memerhati dari jauh. Iyalah dia dah siap pakai baju raya kot. Tak kan nak dekat dekat pulak dengan lembu. Busuklah nanti.
"weh jangan dekat la" Fitri memberi amaran.
"lek ah Fitri. Tengok ni. Tak ada apa pun" Fareq berkata sambil menepuk punggung lembu itu.
Dan tiba-tiba moooooo!!!!
Tali yang mengikat Lembu itu tiba-tiba terlepas. Lembu itu tiba-tiba menjadi ganas dan terus mengejar Fareq dan Farhan. Haih semalam main meriam sampai 3 pagi, ni pagi pagi dah kena kejar lembu pulak?
Tak pasal-pasal satu kampung perlu menangkap lembu yang sedang mengejar Fareq dan Farhan.
"tu la aku kata jangan dekat, degil" Fitri menyindiri adik serta abangnya. Dia cuma melihat dari jauh adik-beradiknya yang dikejar lembu itu. Nak tolong buat apa. Dah saja cari penyakitkan? Padanlah muka.
"mana la aku tahu tali dia terlepas!" jerit Fareq kuat. Laju kaki dia melangkah meninggalkan perkarangan masjid itu.
"bodohlah kau ni bang!" jerit Farhan.
Dalam mereka dikejar lembu itu, Fareq dan Farhan berlari dihadapan rumah tok ma nya.
"eh kenapa abang Fareq dan Farhan berlari tu?" tanya Ayra. Sudah macam masuk pertandingan berlari saja gayanya.
"makkkkkk!!!" Fareq
Tiba-tiba muncullah lembu di belakang mereka, diikuti dengan orang kampung yang mengejar lembu yang terlepas itu.
"tengoklah cucu Zaiton tu. Semalam pi bantai meriam. Ni kena kejar lembu pulak" ujar makcik Zainab yang tiba-tiba lalu di kawasan rumah kampung Puan Zaiton.
"kalau mereka balik kan, memang kecohlah kampung ni. Biasa la. Semalam si Zaiton kejar cucu-cucunya pakai penyapu. Mandi sungai katanya" ujar makcik Timah.
"ish ish ish"
Akhirnya perlarian mereka terhenti apabila lembu tersebut berjaya di tangkap dan selamat disembelih. Berpeluh-peluh sudah dipagi raya.
"selamat mat" Fareq megeluh perlahan. Dia duduk terkulai diatas tangga batu dihadapan masjid.
"kau ni bodohlah. Nasib aku sempat panjat pokok tadi" ujar Farhan.
"tulah korang.. aku dah kata jangan dekat. Yang kau pergi tampar punggung dia dah kenapa bengap?" sindir Fitri.
"bapak kau. Saje je tadi. Tak tahu lak dia kejar" Fareq
YOU ARE READING
MR'S DAIYAN FITRI (C)
RomanceKarya sulung Pertemuan mereka bagaikan deja vu, apabila seorang perempuan dalam usahanya untuk menurunkan berat badan telah dipertemukan oleh seorang jejaka tampan disebuah padang bola. "aduh! Siapalah makhluk yang sepak bola nii? Ish kuajar betul"...