episod 24

360 26 0
                                    

Setelah siap sarapan, mereka berdua putuskan untuk pulang semula ke asrama mereka. Baru lepas nikah terus balik asrama ye? Nasib baiklah mereka hanya tinggal LI.

"abang?" panggil Ayra.

"yes? Mr's Daiyan Fitri?" 

Ayra tersenyum malu. Lalu dia mula memandang sisi wajah Fitri yang sedang memandu.

"Yes. Flower?" 

"erm esok dah mula puasa kan?" soal Ayra.

Mata sempat memandang Ayra sekilas "ya. Kenapa?" 

"ermm. Sayang rasa an. Tapi sayang tak sure la" Ayra. Haish nak bagitahu ke tak nak eh? tapi kena bagitahu jugak!

"apa dia tu?" Fitri. Lembut dia bertanya.

"ermm. Sayang ada khusus... dekat Terengganu.. rumah tok ma kat Terengganu kan?" 

"oeh really Flower? Flower ada Khusus? So maknanya Flower kena pergi sana la ye?" tanya Fitri. Matanya silih berganti memandang jalan dan sisi wajah Ayra.

"haah. Tapi rumah tok ma kat Terengganu kan?" Ayra bertanya lagi.

"iya. Ha. Sayang mesti habis khusus hari jumaat kan? Ha nanti abang datang la ambik sayang. Lepastu terus balik rumah tok ma?" Fitri, matanya kini fokus pada jalan semula.

"ha itu la yang Sayang fikir" Ayra mengetuk-ngetuk dagunya.

Setibanya di universiti mereka, Ayra menyalam tangan Fitri lalu turun dari kereta Audi milik suaminya. Dia terus melangkah masuk ke dalam asramanya. Melihat Ariana yang sedang mengemas barang-barangnya, Ayra datang mendekat.

"kak banyak nye barang untuk esok?" 

"hmm memang banyak. Ni Ayra dah siap pack ke? Nak akak tolong?" Ariana menawarkan pertolongannya.

"erm dah. Barang Ayra tak banyak pun" Ayra menolak secara bak.

"ouh bagus la" Ariana

>>>

Ayra menyalami kedua tangan suaminya. Fitri turut menitipkan pesan kepada Ayra.

"flower, jaga diri tau. Dah sampai nanti bagitahu tau? Nii ada duit sikit. Buat belanja nanti. Kalau tak cukup ni kad kredit abang. Pakai tau?" ujar Fitri panjang lebar. Sayang bini kot!

"banyak nya?" Ayra tergamam melihat wang ringgit yang diserahkan kepadanya. Tahu la kaya!

"pakai tau sayang. Jaga diri sayang. Jangan bagi orang mengorat sayang. Kalau ada siap sayang. Abang gigit" Fitri turut menurunkan pesan. Bini saya ni lawa tau!

Eh main ugut ugut pula dia ni

"baik abang" laju Ayra mengucup pipi putih Fitri lalu kaki melangkah menaiki tangga bas
Ayra turut melambaikan tangannya ke arah Fitri.

Terkesima dia apabila menyedari tindakan Ayra itu. Eh nasib baik kau pergi khusus. Kalau tak aku gigit pipi pau kau tuuu.

Setibanya di Terengganu mereka singgah ke sebuah pasar. Ayra tertarik dengan baju yang comel. Lalu dia membelinya. Dia turut membeli beberapa buah anak patung comel.

Pada malam harinya. Ayra video call suaminya. Bosan punya pasal.

Apabila melihat si gerangan pemanggil laju Fitri mencapai telefon pintarnya dan berlari naik ke bilik tidurnya. Icon hijau ditekan

"abangg!!!" sapa Ayra.

"Flowerrr!!!. Miss youu" Fitri dengan nada manja. Turut dikunci pintu bilik itu. Bini call siapa tak happy kan?

"eleh. Belum sampai sehari lagi sayang kat sini..." 

"but I already miss you" jawab Fitri manja.

"abang.. abang.. Cuba teka sayang beli apa?" Ayra teruja.

"ermm beg?" jawab Fitri.

"salahhhh.. tengok ni patung. Ada tiga. Hehe" ujar Ayra.

"wahh" Fitri

"okok. Kalau abang boleh teka ni haiwan apa... Ayra dance depan abang" 

"laa. Serius??" 

" iyaaa" Ayra

"ok senang je" 

Ayra menunjukkan patung pertama yang dibelinya.. dari pandangan Fitri patung itu terlihat seperti ikan.

Dengan yakinnya Fitri menyebut "ikan!"

Lalu Ayra tersenyum

"salah"

"hah?"

Ayra menunjukkan seluruh tubuh ikan itu. Dan jeng jeng jeng. Ikan berkepala katak.

"katak!" jawab Ayra

Monyok muka Fitri.

"patung macam tu pun ada eh?" ujar Fitri sedikit kecewa.

"okok next patung" 

Dia menunjukkan patung seterusnya. Dari pandangan Fitri ia seperti patung Doraemon.

Fitri meneka pula "hah ni mesti ikan kan?"

"abang. Dah terang-terang kot" ujar Ayra sambil membuat memek muka serius.

"doraemon!" ujar Fitri mesra. Ayra geleng kecil. Kemudian Ayra memusingkan badan patung itu. Katak.

"salah! Katakk!!" Ayra

"apa ni Flower!" Fitri

"okok last last. Ni mesti abang boleh teka punya" ujar Ayra. Ayra menunjukkan patung berbentuk Pikachu.

"katak kan?" jawab Fitri.

"abang tak nak Ayra dance ke?" muncung sedepa sudah Ayra.

"nak nak" Ayra sudah senyum sampai ke teinga.

"jadi ni apa?" 

"pikachu?" Fitri

"tahniah... tapi wrong answer! Katakk!!!" Ayra gelak riang.

"okok disebabkan abang teka semua salah.. Tapi Ayra tetap akan dance untuk abang. Tunggu jap" Ayra

Ayra pun menukar baju yang dibelinya tadi dan jeng jeng jeng!

Maskot katak hijauuu!!

Pasrah sahaja muka Fitri. Erh katak lagi. Apa lah masalah bini kau ni Fitri! Suka sangat dengan katak. Jap Jap! Jangan cakap kau boleh cemburu dengan patung katak tu Fitri? ha ni parah ni!

Lagu remix dj cocomelon dipasang. Ayra mengoyangkan pinggangnya kekiri dan kekanan. Lalu dia bercekak pinggang.

"Ayra!" Ayra berkata sambil berjoget dihadapan kamera.

Kemudian dia melebarkan semula kostum itu kembali kepada bentuk asal.

"katakk!" Ayra kelihatan bahagia.

Fitri tersenyum riang melihat gelagat comel Ayra di dalam kostum itu.

TBC

MR'S DAIYAN FITRI (C)Where stories live. Discover now