; random QnA session

38 3 20
                                    

•••

ayoo lama dah aku tak type benda random kat sini. since this random book sudah capai 900+ reads, saya pun nak la celebrate sikit.

biasanya bila reads genap angka baru aku publish oneshot kan, tapi maaf. oneshot ada, tak siap lagi. saya busy awaknya. jadi student foundation sumpah meninggoy.

(mana yang saya baca book dia tu, nanti saya sambung baca. busy ye busy.)

tapi takpe, esok saya balik rumah. kita sambung mengstress kat rumah sambil layan anak anak tiri saya uwieew.

okay done merapu, back to plan asal aku nak buat QnA dengan diri sendiri. Biasalah aku sendu, takde sape nak layan.

bismillah, saya start.

--❦︎--

1. how long have you been writing or when did you start?

oyemgi, i love to answer this question sm. tapi takde orang nak tanya jadi biarlah saya beria sorang.

aku start terjebak dengan penulisan kreatif ni since 2018, aku form 2. (mak aihh 6 tahun sudahhh-). waktu itu, adik sepupu saya (baby lagi waktu tu) baru sahaja pulang ke pangkuan keluarga dia. sebab dia balik aku jadi sunyi, bila saya sunyi saya cari bahan hiburan. and bermulalah dari situ. i create my own fantasy.

by the way, my first story aku tulis tangan tauu. haaa memang not beshe beshe.

2. How many books have you written and which is your favorite?

uuuu- interesting. okay bila dicampur sekali dengan book yang aku tak habis karang, yang sudah complete, also book yang masih on-going. rasanya 26. haha bye.

the most favorite, takde. semua aku suka. tampo kang. aku tak suka aku tak type tau. (ekceli bride ' jacob)

3. What part of the book that you have hardest time writing?

ini aku jawab secara general. terpaling susah dan malas nak buat adalah scene gaduh. tak suka betul weyy. point kedua aku, terpaling susah nak tulis bila mood takde plus kena writer block.

sakit yang never ending.

4. What inspired the idea for your books?

mine is music, imagination, kdrama, novels, experience, also tiktok edit.

5. when did you first call yourself a writer?

um, lepas aku settle publish fanfic ' hyunjae? first time kot aku berjaya habis tulis :)

6. what's your favorite and least favorite part of publishing?

nak nangeh. aku jawab jujur jela ea. tak suka lantakkk.

paling syok publish satu chapter bila mood melangit. Imagination masih terbayang bayang fictional character aku dapat sambutan. ceyyyy

end up takde yang baca. haha itulah part least favorite. nak buat cemana, semua benda ada risiko. haa, inilah risiko aku hadap sebab tak promote pun book-book aku tuh.

7. How do you develop your plots and characters?

aha! bila bila saya rasa saya nak berangan hshs-

contohnya waktu tengah mandi ke, waktu nak tido ke, waktu khayal dalam kelas ke. ikutlah mana mana dia nak datang. tapi mostly idea ni datang dari TikTok punya edit. hiokk

8. What part of the book was the most fun to write.

scene yang aku ada idea gila gila nak buat! memang lurve sangat sebab bila type je lancor sampai endinggg

pastu scene plot twist, dengan harapan memberi mind blowing kepada readersku. ;)

9. Does anyone in your family know and read your books?

NO AND NEVER.

10. If you are planning to sequel, can you share a tiny bit about your plans for it?

a villain is just a victim whose story hasn't been told. - healer ' changmin.

11. What is your schedule like when you are writing a book?

depends, kalau ada idea bila bila je aku type. kalau aku busy memanjang tengah malam adalah the best time evehhhh.

then jangan tanya kenapa aku suka publish tengah malam buta.

12. if you could spend your day with popular author, whom would you choose?

OKAY MINE IT SHOULD BE KAK SURI RYANA AND ALSO ANJELL. AJJSJSJDJSJDJ.

13. What do you need in your writing space to help you stay focused?

Konsentrasi. Quiet space should be better.

14. How do you celebrate when you finished your book?

self reward je u, lebih lebih takde sape nak layan. maklumlah sendu. paling meriah spam story ig dengan edit fictional characters saya tuh. (ig tu private ye, cuma untuk saya heyy)

15. Would you share something about yourself that your readers don't know?

Aku sebenarnya girlfriend eric. masa dia hiatus haritu, dia spend time dengan aku sebenarnya. (done delulu, jangan gitau kyu pulak. nanti aku kena cepuk.)

--❦︎--

okay itu sahaja yang saya larat nak kongsi. rn jam 10.58 malam, saya kena sidai dengan kawan kawan kat tepi masjid. jadi saya decided untuk type benda alah ni.

nak nangehhh, masuk uni pun still ada issue bila masuk bab berkawan ni :(

'cepat cepat la habis asasi, tak sabar nak blah dari sini.' - lyaaa 2023.

anyway, selamat hari raya in advance. <3

•••

escapism.Where stories live. Discover now