Aulia menoleh ke arah wanita berusia yang sedang menghampirinya dengan senyuman sinis. Wanita itu menarik kerusi yang berhadapan Aulia dan pantas melabuhkan bontot. Handbag diletakkan di atas meja kedai itu.
"Aulia?" Soal wanita berusia itu.
"Yes. Ini mesti makcik Rashida? Mak Syafiq kan?" Soal Aulia untuk kepastian.
"Haah. Aku lah tu. Ada apa kau nak jumpa aku? Penting sangat ka?" Soal Rashida dengan kasar dan tegas.
Aulia senyum senget. Sombong orang tua ni.
"I tahu siapa makcik sebenarnya dan i juga tahu apa hubungan you , suami you, kedua-dua anak you dengan Ellysha dan Errysha" kata Aulia.
Rashida memandang Aulia tajam .
"So? Apa guna kau beritahu aku tentang masalah aku sendiri? Kau siapa? Anak orang kaya ? Apa motif kau nak jumpa aku?" Soal Rashida kasar.
"Rilexlah. I tahu you tak suka dengan anak suami you kan?"
"Itu masalah aku . Kau bukan sesiapa untuk masuk campur masalah aku" Balas Rashida sombong.
"I tahu semuanya. I bukan sesiapa. Tapi.. Kalau you tak suka Ellysha, i pun tak suka dia. I nak kita bergabung. Hancurkan hubungan dia dengan Aryan" beritahu Aulia jujur, dia terus memberitahu tujuannya.
Rashida mengerut dahinya.
"Kenapa aku nak kena bergabung dengan kau? Kau nak apa sebenarnya dari aku?" Soal Rashida
"I nak tengok Ellysha tu menderita sebab dah rampas Aryan daripada i. Dia begini, kita ada matlamat kita masing-masing. You nak tengok Ellysha derita , i pula nakkan Aryan" balas Aulia tegas. "Kita sama, apa salahnya kita bergabung?"
Rashida menggeleng..
"Tak .. Mana kau tahu putuskan hubungan diorang boleh buat Ellysha derita? Aku taknak. Apa je kau boleh buat? Aryan dah tahu siapa Ellysha dan.. apa hubungan Ellysha dengan kami.." kata Rashida.
Aulia ketawa sedikit dengan nada yang mengejek.
"Actually.. Ryan tak tahu pun hal sebenar.. you boleh jatuhkan Ellysha dengan memperkenalkan sesiapa you dan family you pada Ellysha .. i means, hubungan kekeluargaan" - Aulia.
Rashida mengangkat wajah.. apa? Tak faham?
"Aryan masih taktahu yang Encik Qamal ayah kandung diorang, dia juga masih tak tahu apa hubungan you dan anak-anak you dengan diorang. Aryan doesn't know anything" ujar Aulia dengan wajah yang tenang.
Riak wajah Rashida sedikit terkejut.
"Anak aku kata dia dah tahu.." - Rashida.
"You pernah nampak ke anak you berpihak pada you selama ni? Diorang halangkan perbuatan you kan? Anak-anak you bukan perangai macam you, Sophia tu kawan Ellysha dan you fikir dia berpihak pada you? Of course not. Syafiq pula, lebih menolong suami you untuk cari siapa sebenarnya anak suami dia yang lama hilang, you fikir anak you nak berpihak pada you juga ke? You sebenarnya boleh tahan bodoh sebab percaya kata-kata anak-anak you" perli Aulia dengan senyuman senget.
Nada Rashida mula berdengup kencang. Dia sangat-sangat marah. Berani korang tipu aku?!
"So, apa kata kita bekerjasama?" Soal Aulia lagi
"Aku taknak! Aku boleh buat semuanya sendirilah" Rashida masih lagi dengan keputusannya. "Lagipun aku tak perlukan bantuan kau sebab dia menderita sekarang pun atas usaha aku sendiri"
"Aku boleh buat semuanya sendiri" - kata Rashida.
"I tahu suami you dah tahu perkara sebenar. You tak sakit hati ke ? Suami you abaikan you, palau you, buat macam you tak wujud, pedih hati ni. Kalau i, i sakit hati sangat. Mesti waktu diorang bercerita dekat suami you tu ada tambah tolak . Yang buruk tentang you ditambah-tambah dalam cerita, yang baik tentang you, dia sengaja taknak cerita" Aulia ketawa sedikit pada hujung kata.
YOU ARE READING
Beautiful Suffering
RomanceBeautiful Suffering ! MANY CHAPTERS BUT PENDEK (DONT SKIP, NANTI TAK FAHAM) Sejak pemergian ibu tersayang, hidup Ellysha berubah 360 darjah apabila ayahnya, Qamal berkahwin dengn Rashida. Perempuan yang berpura-pura baik didepan Qamal tetapi dibela...