SENYAP. Suasana kini terasa agak janggal, masing-masing lebih selesa mendiamkan diri. Haziq pula sedari tadi hanya mampu menolak kerusi rodanya dengan senyap mengelilingi kawasan kampung itu. Kalau dia tak cakap apa-apa, Haziq pun takkan cakap apa-apa. Tapi kalau dia cakap, Haziq bukan main cakap melebih.
"Awak suka lah tu dengan Haza," tiba-tiba Adelia bersuara. Nada suaranya berubah kasar. Marah? Buat apa dia marah dengan lelaki yang dia tak pernah suka pun.
"Bila masa?" balas Haziq sambil mengerutkan dahi itu.
"Kalau saya tak ajak awak keluar, mesti awak dah terbuai-buai dengan rayuan Haza, kan?"
"Adel merajuk ke?" Haziq tersengih. Melihat tingkah isterinya memeluk tubuh seperti orang sedang merajuk mengusik hatinya. Comel.
"Tak adalah. Saya sedih." Adelia gelengkan kepalanya dengan pantas. Dah terang-terang nampak, takkan tak peka lagi?
"Oh faham... faham..."
"Apa yang faham?"
"Abang tahu Adel cemburu. It's okay, that means you're already in love with me." putus Haziq begitu selamba. Tak semena-mena Adelia membeliakkan matanya tika mendengar. Kepala langsung ditoleh ke belakang. Sepasang anak mata berwarna hitam pekat itu tajam merenung wajah suaminya.
"Hell no. Saya tak suka awak." Gadis itu cuba menafikan.
"Siapa kata Adel tak suka abang?"
"Myself." Laju Adelia membalas. Bibir merahnya dikatup dengan rapat sebelum ekor mata beralih ke tempat lain. Tak kuasa dia nak melihat mata lelaki itu.
"Tak mustahil abang boleh buat Adel jatuh hati dengan abang. Tak apa, abang tak paksa tapi abang try untuk buka kunci hati yang ada di dalam hati isteri abang. Abang buat Adel jatuh hati dengan abang, boleh kan sayang?" ayat terakhirnya dibisikkan pada cuping telinga si isteri. Terasa deruan nafas lelaki itu.
Pada masa yang sama, Adelia tersentak. Lantas, cuping telinganya ditutupi menggunakan tapak tangan.
"Tak payah nak susahkan diri nak ambil hati saya, hati saya ni keras tahu. Macam batu."
"Belum cuba, belum tahu."
"Awak tahu tak, ramai lelaki yang nakkan saya. Tapi disebabkan hati saya macam batu, tak ada sesiapa nakkan saya." Sekali lagi dia taknak mengalah.
"Bagus, abang jadi orang pertama yang cairkan hati Adel," kata Haziq sambil mendabik dada. Yakin dialah yang akan menjadi penghuni hati Adelia.
"Jangan berangan!"
"Boleh berangan sebab one day berangan ni boleh jadi kenyataan."
"Ah tak ada!"
"Ada, macam Adel baca novel. Adel selalu berangan nak dapat lelaki yang baik macam cerita novel tu kan? Okey, boleh. Abang jadi lelaki macam tu, just special for my wife."
"BUAT apa kat sini?" soal Adelia sebaik saja tiba di sebuah sungai yang berdekatan dengan rumahnya. Tempat di mana ayahnya selalu memancing.
"Kata nak jalan-jalan, kan?" balas Haziq seraya melabuhkan punggungnya di atas batu bersebelahan dengan isterinya.
"Tapi saya tak minta nak pergi sini. Saya cuma kata saya nak jalan-jalan aje," Adelia tetap tak nak mengalah, ada saja yang ingin dijawab.
"Suka sangat menjawab, nak abang cium ke?" Haziq pancarkan tatapan mata yang begitu tajam sehingga Adelia sendiri terdiam.
"Gatal!" nada suaranya naik seoktaf. Naik meremang bulu romanya tika mendengar ayat lelaki itu.
"Tahu takut, mana tahu Adel teringin nak menodai bibir abang yang seksi dan manis macam buah strawberi ni," Haziq pamer senyuman nakal kepada isterinya. Misi memikat hati isteri kini bermula.
"Macam mana awak tahu bibir awak tu rasa strawberi? Ada perempuan lain dah menodai bibir awak yang seksi dan manis tu?" Adelia rancak membalas ayat suaminya. Tajam sungguh pandangan gadis itu.
Sehingga giliran Haziq terdiam dibuatnya. Mata si lelaki terkebil-kebil memandang ke arah isterinya.
"Kenapa diam, cakaplah." kata gadis itu. Cuba mencabar Haziq.
"Oh, main kasar nampak. Tak apa... tak apa..." tiba-tiba lelaki bangkit daripada tempat duduknya. Dia kini berdiri di depan Adelia sambil memegang kerusi roda itu. Wajahnya kini dirapatkan dengan wajah isterinya sehingga Adelia bersandar pada kerusi itu.
"Adel main kasar. Tak apa, sekarang awak nak tahu rasanya apa?"
"Rasa buah durian." Pintas Adelia laju sambil menolak dada bidang Haziq semakin menjauh. Muka seriusnya ditunjukkan ke arah Haziq.
"A-Apa?" Haziq terkedu. Du-Durian? Durian isterinya cakap?
"Rasa buah durian. Bukan rasa strawberi." Serius Adelia mengujarkan kata-kata itu sehingga mengundang tawa Haziq.
"Mungkin sebab saya makan buah durian, bibir saya bau durian?"
"Baguslah kalau awak sedar. Strawberry is not my favourite. Macam tu juga durian, saya tak suka durian. Bau busuk..." Adelia jegilkan matanya ke atas. Meskipun kata-kata itu boleh mengguriskan hati orang, tapi Haziq langsung tidak berkecil hati.
Malah dia ketawa.
"Nice, I'll find the flavour that can be your favourite."
BERSAMBUNG
YOU ARE READING
𝐓𝐞𝐧𝐠𝐤𝐮 𝐇𝐚𝐳𝐢𝐪 𝐑𝐚𝐟𝐚𝐞𝐥
Romance𝐔𝐧𝐝𝐞𝐫 𝐓𝐞𝐧𝐠𝐤𝐮 𝐒𝐞𝐫𝐢𝐞𝐬 𝐕𝐨𝐥 𝟏 Known as His Perfect Wife Tengku Haziq Rafael | Adelia Amanda "Dia gadis sempurna untuk Tengku Haziq Rafael." Start : 2022 End : 2022 ➾ Cringe storyline ➾ Mental Health ➾ Mature ⚠️ No Plagiarism Allowed