MTHR | PROLOG

55.1K 2K 22
                                    

"ADA lelaki nak masuk meminang Adel

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"ADA lelaki nak masuk meminang Adel."

Ringkas tutur kata Puan Zarina membuatkan Adelia terpana seketika. Mata terkebil-kebil sambil merenung wajah si ibu.

"Adel tak salah dengar,kan?" soal Adelia. Berusaha untuk menghadam ayat tersebut. Tak percaya. Mana mungkin ada lelaki yang rela ingin berkahwin dengannya.

"Tak, memang betul. Ada lelaki yang nak jadikan Adel isteri," beritahu Puan Zarina lagi.

"Lagipun, ayah dah terima pinangan tu untuk Adel."

Dup! Sekali lagi Adelia terdiam. Tak semena-mena tubuhnya kaku di atas bangku rodanya. Semudah itu aje ayah terima?

"Ibu tau Adel sekarang ni susah nak terima. Tapi percaya dengan ibu sekarang. Lelaki yang nak kahwin dengan Adel memang lelaki yang baik. Ibu tau orangnya macam mana."

Bersungguh-sungguh Puan Zarina memujuk Adelia. Namun, dalam masa yang sama Adelia dalam keadaan dilema.

Sukar untuk dia menentukan keputusan untuk saat ini. Apatah lagi dengan keadaannya sekarang.

Angkara tragedi lima tahun yang lepas, nyawanya hampir diragut dalam satu kemalangan tragis. Tapi siapa sangka, kuasa Allah SWT itu luar biasa sehingga masih memberi kesempatan untuknya hidup. Sehingga kini, dia masih bernafas walaupun keadaannya tidak seperti dulu.

Lumpuh dan sebahagian ingatannya hilang begitu saja. Lenyap sekelip mata menyebabkannya tidak dapat meneruskan kehidupan seperti dulu.

Kecewa? Ya, tentunya kecewa.

Tetapi Adelia belajar untuk menerima segala hakikat yang tertulis.

"Tapi dia boleh terima keadaan Adel macam ni ke?" Adelia berkira-kira.

"Kalau tak boleh, lebih baik jangan jadikan Adel isteri. Adel tak nak menyusahkan dia," tolak Adelia lembut. Bagaimana suatu saat nanti lelaki itu akan membuangnya hanya disebabkan keadaannya sekarang?

Sungguh itu hanya menyakitkan hatinya.

Serentak itu, Puan Zarina menghembuskan nafas berat.

Perlahan-lahan wanita itu melangkah mendekati Adelia. Tubuh diturunkan sedikit untuk bercangkung di hadapan anak perempuannya sambil mengenggam erat tangan Adelia.

"Percaya dengan ibu. Adel percaya dengan ibu, kan?"

Adelia mengangguk. Sepasang anak matanya yang indah merenung wajah tua Puan Zarina.

"Kalau Adel percaya dengan ibu. Dengar permintaan ibu ni, sekali aje. Boleh kan?" pujuk wanita tua itu dengan lebih lembut lagi.

"Tapi Adel tak kenal dia..."

"Dalam tempoh masa bertunang ni, Adel cuba kenali dia. Insya Allah, suatu hari nanti ibu yakin Adel boleh terima dia macam mana dia boleh terima Adel,"

Tak semena-mena Adelia mengetap bibir merahnya dengan rapat. Satu persoalan mulai bermain-main dalam benaknya.

Andai kata lelaki itu tidak menerima kesempurnaannya. Tentu dia tidak ubah seperti sampah, diambil kemudian dicampakkan semula ke tempat yang tidak diingini oleh orang ramai.

Ya, itulah dia.

BERSAMBUNG

𝐓𝐞𝐧𝐠𝐤𝐮 𝐇𝐚𝐳𝐢𝐪 𝐑𝐚𝐟𝐚𝐞𝐥 Where stories live. Discover now