Tidak ada perbezaa org arab dan bukan arab melainkan *Taqwa*apa maksud taqwa yg d inginkan Allah ?
Menurut saidina Ali : ialah seseorang yang berusaha menambahkan amal kebaikan dan sentiasa Qonaah (merasa cukup ) dan bersikap sederhana atas pemberian Allah swt.
Maksud Taqwa ke 2 ialah beramal dgn Al-Quran serta bersifat dengan akhlak Al-Quran . apa yang di sebutkan drpd Al-Quran terdapat pada diri Rasullah . Rasulullah juga mendapat tarbiyah langsung drpd Allah Tanpa sebarang perantara.
Rasulullah saw juga di gelar sebagai Al- Quran berjalan sbb apa yg ada dalam quran ada pada diri Rasulullah saw .
Rasul di utus Di atas muka bumi untuk menunjukkan akhlak terpuji kepada kita. Tapi bagaimana dengan akhlak kita ? *(Muhasabah)*
barang siapa yang menginginkan kejayaan ke atas dirinya serta menyucika dirinyaa ? Hendaklah ia mempunyai akhlak & sifat terpuji seperti Rasulullah saw.
Setiap yg menginginkan kejayaan @ keuntungan dunia akhirat hendaklah memiliki akhlak terpuji iaitu memiliki adab dalam agama dan setiap perkara yg datang ke atasnyaa dengan mengamalkan sunah Rasullah . Contohnya membaca doa bercermin dan sebagainya.
Orang yang mengamalkan Sunnah Nabi akan mendapat kecintaan drpd Allah dan dosanya akan di ampunkan.
Amal sedikit Namun memiliki ganjaran yang besar apa dia ? *selawat ke atas Baginda Rasulullah saw.
Terdapat hadis berkaitan dengan selawat *Boleh rujuk*setiap orang yang mengucapkan selawat akan ada 1 malaikat yg mengangkat selawat tersebut dan d bawa kepda arasy Allah . dan ada 1 malaikat lagi datang ke kubur baginda memberitahu ada yang berselawat ke atasmu wahai rasulullah .
setiap org yg berselawat akan mendapatkan darjat qawas :
*Terdapat 3 pringkat*
1. awam
2. khawwas
3. khawwas sul khawwas*peringkat awam* : orang yang buat amal kebaikan di sebabkan mau masuk ke dalam syurga dan tidak mau d masukkan ke dalam neraka.
*peringkat 2 Khawwas* : orang yg takut akan kemarahan Allah . dia buat amal kebaikan bukan sbb nak masuk syurga , tpi dia buat sbb takut murka Allah swt ke atasnya
*peringkat 3 khawass sul khawass* dia melakukan kebaikan kerana beranggapan jika x buat amal takut segala doa tidak di hijab oleh Allah swt. golongan ini tiada sesaat pun masanya di sia siakan melainkan bersama dgn Allah swt.
*kesimpulan peringkat 2 & 3* buat kebaikan bukan di sebabkan mahukan ganjaran syurga tpi nak kan redha Allah dgn akhlak yg terpuji
org yg paling kuat dapat ujian drpd Allah , setiasa di datangkan musibah dan bala , orang2 yg ada di tingkatan ini akan selalu mendapat musibah drpd orang sekelilingnyaa . dan golongan ini juga org yg paling dkt dgn Allah swt . kerana x lepas drpd d uji.perilaku mereka menghantarakan mereka kepada sifat redha . dan selalu beranggapan bahawa setiap musibah yang datang diaa fikir itu datang drpd Allah .
Terdapat 7 sifat terpuji semua dan semua sifat tersebut ada dalam Al- quran melainkan sifat kesempuran . *Terdapat dalam surah al fajr*. Manakala kesempurnaan hanya kepada nabi sahaja .
amalam syeikh qadir al jailani
zikir la ilaha illa Allah 70k kalitidak ada org yg mmpu berbuat kebaikan melainkan dengan kesungguhan @ mujahadah
*ZIKIR PENYUCIAN JIWA*
ADA 71. Zikir La ilaha illah allah muhammadar rasulullah 70k ( di sarankan buat ini setiap hari sebanyak 2k ) kelebihannya :
tidak ada yg mendapat kebaikan melainkan dia bersungguh2 . setiap org yg ikhlaskan niatnya untuk buat kebaikan maka Allah buka pintu taufiq untuknya.2. Zikir Allah 60k ( buat setiap hari 2000x ) orang yang melazimi zikir ini akan di tmbah sifat ihsan . mendapat ketenangan dan lebih lembut terhdap apa yg datang kepadanya .
3. Zikir Hu ( kembali kepada Allah )
( 50k ) baca laa 2k lbih kurang 25 hari . kelebihannya Allah buka jalan spy dia muda smpai kepada Allah . dan d mudahkan urusan masuk syurga tanpa hisab4. zikir hayyun ( sifat Allah ) . 40 k sehari 2k . kelebihannya akan smpai kepada Allah dan mendapat ketenangan hati dan lalu di datangkan keredhaan Allah.
5 . Qayyum 30k (2k)
6. Haq 20k (2k)
7. qahhar 10k (2k)Fatimah zahraa ,mulutnyaa tidak pernah kosong drpd zikir kepada Allah . hatta buat kerja rumah .masyaAllah.
1. beramal dgn apa yg d turunkan drpd Al- Quran
2. beramal sbb takut kpd Allah namun dgn penuh kecintaan .
3. merasa cukup dgn apa sahaja pemberian
( Rasulullah bersederhana dgn apa yg d berikan ).Taqwa : bersedia untuk akhirat
1. AMAL KERANA ALLAH
2. BUAT KEBAIKAN
3. QONAAH*SOALAN*
*Amalan terjaga fitnah*
1.baca Surah kahfi
2.Qunut nazilah setiap rakaat terakhir
3. Lailaha al malikul haqqul mubin 100x*cara dakwah kpd org awam*
ketegasan : Rasul tidak syadid kepada org , cukup smpaikan yg hak cukup smpaikan akibat apaa d peroleh . ancam mereka apa akibat perbuatan tersebut .