Tarjim : Ustadzah Aiesyah
Waktu : 6 Juli 2023 (setelah Hubabah Aisyun)Hubabah Aisyun
( Hubabah Umm Abdurrahman)
Beliau adalah putri kepada Habib Ali Masyhur (Mufti Tareem, juga abang kepada Habib Umar Bin Hafiz) Beliau juga adalah isteri kepada Habib Ahmad Aideed, (Imam Masjid Maula Aideed, Tarim) Hubabah giat berdakwah dan mengajar di banyak madrasah. dan menagajar pelbagai subjek seperti Fiqh, Hadith dan lain lain. Akan tetapi, kelebihan beliau adalah dalam mengajarkan ilmu Tasawuf. Hubabah punya 8 anak. Beliau sgt giat dlm berdakwah.Pemberian anugerah Allah melihat kpd apa yg kalian pandang, bagaimana pikiran kalian itu terbuka / tertutup pandangan kalian?
Hubahah sllu cakap, "hati itu merupakan cawan." Jadi ada org yg dtg ke majlis membawa cawan dan mengisi cawan itu dgn kebaikan. Kebaikan kebaikan dari majelis itu akan memenuhi cawan cawan mereka. Dan apabila mereka pergi ke tempat yg lain cawan yg dipenuhi akan kebaikan itu akan berlimpah ruah.
Kata Hubabah "mata dan telinga itu adalah pintu bagi hati", maka jika mata dan telinga itu terjeda maka hati juga akan terjeda, begitu juga dgn hati yg kotor spt cawan yg kotor ada ujub, riya' maka cawan nya akan kotor.
Hubabah cakap Apabila mata sering lihat maksiat, telinga sering dgr maksiat begitu juga dgn hati akan terjajah.
Jadi kalau hati yg kotor ini dtg ke majelis majlis walaupn hadir dgn hati yg kotor kdg cawan ini akan dibersihkan sedikit sedikit, namun masih ada sisa yg kotor.
Hubabah cakap jika siraman hujan majlis akan turun ke cawan yg kotor itu, tapi akan masih ada sisa air kotor yg apabila bercampur dgn air lainnya akan ikut kotor.
Jadi golongan yg ketiga, cawan itu terbalik, maka siraman hujan itu tdk akan masuk, seberapa banyak pun majelis yg dihadiri, cawan itu terbalik sehingga siraman hujan tak dpt masuk.
Dan ini semue melihat daripada pandangan kalian. Jadi kita hadir kpd majelis orang baik, kita instrospeksi diri kita, berapa banyak manfaat yg kita mau dari majelis itu? kita harus bersihkan cawan itu! apabila ada kotoran di cawan itu bersihkan dulu. Apabila masih ada ujub riya' penyakit hati yg lain, kita bersihkan dulu supaya nanti kalau cawan kita disiram air hujan yg bersih. Apabila cawan yg kotor disiram air maka kita akan disirami air yg kotor.
Hubabah selalu menekankan akan pentingnya memilih teman yg baik, krn dlm bahasa Arab " sahabat kita yg betul betul dkt dgn kita itu akan menarik." Jadi siapapun yg duduk dgn kita itu akan menarik kita. Jadi dgn siapa kita berteman itu akan menarik kita, entah menarik pada kebaikan atau keburukan. Kita akan terikut, jadi kita harus memilih teman kita.
Seperti yg sudah kita bahas tadi yg apabila kita duduk dgn penjual minyak wangi kita akan dpt kebaikan, kita dpt gratis meski hanya kita dpti wangi harum krn duduk dgn org soleh. begitu juga jika kita duduk dgn org yg tidak baik akhlaknya, kita akan seperti duduk bersama org yg membakar kayu api yg asapnya baunya akan sampai ke kita.
Di tarim ada golongan ahlu bayt, dan ada yg penduduk tarim. Mereka keluarga mereka dimulai dari Ba. Mereka ini org Arab tpi bukan ahlu beyt.
Ada seorang anak dgn ibunya, kata ibunya itu mereka melihat Abdurrahman mereka berkata pergilah ke Abdurrahman almasyhur dan mintalah doa kpdnya, kemudian anak ini lari dan meminta doa. Abdurrahman bertanya siapa namanya nama ayahnya. Kmudian Abdurrahman mengusap kepala anak itu. Anak itu adalah Habib Alwi bin syihab. Hanya dgn satu usapan dari habib Abdurrahman waktu kecil itu, habib Alwi mendapatkan futuh, hanya dgn satu kali usapan dan doa dari Abdurrahman, sbg beliau menjadi wali.
Ada perkumpulan dan qobilah di tarim yg berkhidmat dgn ahlu bayt, kemudian satu hari org yg sering berkhidmat ini wafat, ayah dari ahlu bayt ini bermimpi org yg berkhidmat dalam mimpi -
Kata Hubabah, kita bukan hanya mau kebersamaan dgn org soleh itu ketika mereka hidup, namun kita jg ingin dpat kebersamaan dgn mereka walaupun ada dlm kubur mereka.
Dikatakan, org org soleh ini sering mengatakan jika buat org org soleh kematian itu adalah perpindahan, tidak ada sesuatu yg menakutkan bagi mereka. Perpindahan dari dunia kpd alam barzakh. Teruskan kebersamaan dgn org org soleh ini walaupun mereka berada dalam kubur mereka.
Jikalau kalian awalnya berpandangan "oh tidak mungkin aku mendapatkan daripada org org yg sudah wafat," apabila pandangan kalian spt itu maka kalian tidak akan mendapati apa apa, tapi jika pandangan kalian .
Wallahua'lam bishowab.