البارت الخامس والعشرون

10.6K 237 10
                                    

البارت الخامس والعشرون
#غمزة_الفهد #حب_بالمصادفه
#ياسمين_الهجرسى
--------------
رواية(غمزة الفهد حب بالمصادفه)  مسجله حصرى بأسمى ياسمين الهجرسى  ممنوع منعا باتا النقل أو الاقتباس أو النشر فى اى موقع أو مدونه أو جروب او صفحه حتى ولو شخصيه من دون اذنى ومن يفعل ذلك يعرض نفسه للمسأله القانونيه
--------------------
سبحان الله وبحمده✨️ سبحان الله العظيم
----------------

من اعتاد أن يوزع الورد سيبقى شيئاً من العطر عالقاً على يده، فما أجمل أن ينثر الإنسان الحياة في كل مكان دون انتظار مقابل....

أتى المساء وأتى معه دفئ أحضان العائله، مساءً وبالتحديد فى دوار الراوى يجلس "سعد وريان" يتجاذبوا أطراف الحديث فى محاوله من سعد للتقرب من ولده حتى يهون عليه صعاب ما يعيشه فى مجابهة سحب المخدر اللعين من جسده..

صدح فى السماء صوت أذان المغرب يحث المؤمنين على الصلاه، قطع الحديث الدائر بينهم صوت سعد وهو يقول:
-- يالا قوم نتوضى ونصلى جماعه ياريان..

طأطأ ريان رأسه بانكسار وعينيه غامت بالخزى من نفسه..

لاحظ سعد شحوب وجه ولده وعلامات الاحراج طبعت تصبغ  وجهه بالسواد..

مسد على كتفه قائلا بعطف:
-- مدام حسيت بالندم وعرفت غلطتك يبقى اتعلمت..

اجابه ريان بندم:
-- عرفت بس بعد أيه يابابا بعد ما خسرت كل حاجه..

بسط سعد يده يرفع رأسه كى ينظر له قائلا:
-- متقولش كده يابنى.. أنت لسه شباب والدنيا قدامك.. اوعى تبص وراك واستفيد من أخطائك.. ومهما حصل خاللى عندك عزيمه انك تتغير وتبنى مستقبلك من جديد.. جايز الهدر اللى أنت خدتوا ده كان تقيل وكسرك وهز ثقتك فى نفسك..
بس مش مهم الضربه اللى متموتش تقوى.. أهم حاجه متستسلمش وتقوم تعافر وتثبت للدنيا أنك عصب الراوى اللى مفيش حاجه تخليه ينحني....

جذب سعد كفه يقبض عليه يحثه على الوقوف قائلا:
-- من هنا ورايح هنرجع أب وابنه خطوتك سابقه خطوتى.. هيبتك من هيبتى.. عايزك متتكسفش منى أنا سترك وغطاك.. قوم اتوضى وهكون أنا الأمام بتاعك زى زمان هنرجع نقف كتف فى كتف.. ماهو لازم حد فينا يمد أيده للتانى عشان الضعيف يقوى ويشد عوده من جديد ودى البدايه ياعزوة ابوك وصلبه..

أومأ له ريان بإحراج ولم يستطع التفوه بكلمه اعتدل ناهضا ودلف لغرفة الحمام يتوضأ، قليلا وخرج وتبعه سعد توضأ ووقفوا اثنتيهم فى اتجاه القبله خاشعين للمولى عزوجل داعين أن يوفقهم لما يحبه ويرضاه وأن يزيح الغمه ويفك الكرب ويرفع عنهم البلاء والابتلاء، تضرعوا لله سبحانه وتعالى ساجدين يبوح كلا منهم بما يعتمل صدره من حزن وأسى، أنهوا صلاتهم وجلسوا قبالة بعضهم، تبادل سعد مع ريان نظرات سعيده فرحه لرجوعه لأحضان عائلته..

سأله سعد يطمئن على صحته:
-- عامل أيه يابنى فى علاجك مرتاح عليه ولا نغيره..

أجابه ريان براحه:
-- الحمد لله مرتاح يابابا متقلقش الدكتور حسن مظبط الادويه والمواعيد..
تابع بحب
-- انا مش عارف اشكركم ازاى على وقفتكم جانبى انا لولا مسامحتكم وفتحة دراعتكم ليا اللى احتوتنى  كان زمانى ضايع فى الشوارع.. أنا بحمد ربنا على وجودك أنت  فهد أخويا وماما هنيه.. من غيركم مش عارف كنت هعمل ايه..

رواية غمزه الفهد رومانسيه اجتماعيه عشق آثاره حيث تعيش القصص. اكتشف الآن