Dia berjalan laju menyelusuri ruangan lobby syarikat itu. Bilik menepati Ammar dimasukinya.
"Ammar, tolong Aku jap"
Ammar yang disergah tanpa mukadimah itu memandang Fayaz dengan pandangan tajam. Nasib dirinya tiada penyakit jantung. Minta tolong seperti ajak gaduh gamaknya.
"Hah tolong apa? Berapa kau nak bayar Aku?"
" Kau nih! Dengan aku pun nak berkira!"
"No money, no talk bro" bibirnya tersenyum sinis memandang lelaki itu.
"Ok fine. RM100 000, ok?" Tanya Fayaz. Ammar mengangguk.
"Aku nak kau cari siapa yang bakar apartment awek Aku"
"Bukan patutnya Kau dah tahu siapa yang buat kerja tuh?" tanya Ammar. Dia sendiri sudah mendengar cerita awek Fayaz yang mencari gaduh dengan Syalida dari Fawwaz. Berani sangat itulah padahnya.
"Aku tahu ada kemungkinan Nik yang buat benda tuh tapi Aku nak tau yang dia sendiri turun padang ke or just balaci dia yang buat"
"Kau rasa Nik bodoh ker nak tinggalkan jejak dia dekat situ?"
"Aku tahu Nik tuh licik orangnya but sekurangnya kita boleh tahu kan yang dia dah balik sini or belum"
Telefon yang bergetar di poket seluarnya diseluknya. Satu mesej di buka olehnya.
- Ini baru peringatan. Jangan cabar kesabaran Aku Fayaz.
Mesej itu dibaca beberapa kali. Lihat ayat itu sudah membuat dia tahu gerangan yang menghantar mesej itu kepadanya. Peluh keringat sudah membasahi pipinya walhal dia berada dalam bilik berair cond. Air liur terasa kesat. Terasa dia sudah mencabar kesabaran lelaki itu beberapa kali.
"Mampus aku" bisiknya perlahan. Tidak terbayang apa akan jadi pada dirinya jika lelaki itu benar-benar berdendam dengannya.
"Kau pehal?" tanya Ammar sedari tadi melihat perlakuan Fayaz yang tidak senang duduk itu.
"Kau tak yah carilah siapa yang bakar apartment awek Aku"
"Huh? Tapi duit seratus ribu tuh..."
"No work, no money bro" dia memulang paku buah keras kepada lelaki itu. Dasar jantan mata duitan.
Dia terus berjalan keluar dari bilik kerja Ammar. Dia berjalan menuju ke bilik Fawwaz. Pintu di ketuk beberapa kali. Mendengar laungan membenarkan dirinya masuk, dia terus membuka pintu bilik itu.
Bagaikan mahu luruh jantungnya melihat gerangan lelaki di hadapannya itu. Lelaki yang berambut panjang serta berkaca mata itu tidak dapat menutup wajah yang digeruninya buat masa ini. Melihat senyuman mekar di bibir lelaki itu membuat dia lagi sukar untuk mentaksir apa yang difikirkan oleh lelaki itu.
"Fayaz come in. Let me introduce you guys "
Dia berkerut mendengar kata-kata Fawwaz. Introduce? Kenapa?
"Nicole, this is my brother Fayaz. And Fayaz this is Nicole, our duta from Germany "
"Oh! I see... Nice to meet you Fayaz" sambil tersenyum lebar dia berjabat tangan dengan Fayaz. Sikap mesra yang terlampau mesra itu buat dia senyap tak terkutik.
Fayaz sudah berkerut tidak memahami situasi yang dihadapinya sekarang.
"Fawwaz if there is nothing more to discuss, i need to get back first. I have something to do. If it's okey?" Ucap si lelaki dengan nada ceria.
"Yeah² sure. If anything changes, I would contact your assistance "
Melihat lelaki bernama Nicole itu keluar dari pejabat abangnya terus si Fayaz menerpa Abangnya itu.
" Itu Nik kan? "
Fawwaz memandang adiknya itu sepi. Hela nafas terbit di bibir lelaki itu. Pen di tangan di mainnya.
"I don't know. Apa yang aku tahu that's men is Nicole. He's from a very prestigious company in Germany and he would be ambassador for our collaboration with the German company"
"Kau percaya dia betul-betul Nicole? Dia ada iras Nik kut. Mungkin dia sebenarnya Nik?"
" Sebab tuh Aku nak Kau ikut dia and jangan sampai orang lain tahu. Lebih-lebih lagi Syalida. Go now, sebelum kau hilang jejak dia"
Dia terus menghalau Fayaz. Dia sendiri terkejut semasa mengambil lelaki itu di airport tadi. Walaupun wajah itu dihiasi dengan rambut yang panjang serta berkaca mata itu tidak membuat wajah lelaki itu nampak lain dimatanya. Tapi melihat perangai yang 360° berbeza daripada Nik buat dia jadi tidak yakin dengan telahannya sendiri.
Fayaz mengekori Nicole seperti yang diarah oleh abangnya. Dia tak nampak apa-apa yang pelik dengan lelaki itu. He's always smiling, tak penat ker? And betul ke dia Nik? Kenapa lain dari Nik yang dia kenal?
Nik not someone that always smile like that. Ramah dengan orang. Dia lelaki sejuk beku kut. Pentingkan diri. Dia sendiri hilang kata melihat perangai lelaki itu. Jauh sangat perangai mereka berdua.
Nicole asyik berbicara dengan bahasa German. Buat dia sendiri tidak faham perbualan Nicole dan assistantnya.
...
Nik tersenyum sinis apabila menyadari Fayaz sedang mengekori dirinya. This character hanya untuk mengelabui mata mereka. Untuk diorang percaya bahawa dirinya adalah Nicole dan bukan Nik.
"Hast du getan, was ich dir gesagt habe? (Kau dah buat apa yang aku suruh?) " tanyanya sambil menghirup hot americano di sebuah cafe.
"Schon sir (Sudah tuan)"
Dia menghulurkan sampul surat bewarna coklat itu kepada Nik. Nik membuka dan meneliti beberapa keping kertas ditangannya itu.
"Derzeit können wir 65 % der Unternehmensanteile kaufen. ( Untuk masa sekarang, kita dapat beli 65% share syarikat.) "
Nik mengangguk mendengar kata-kata assistantnya itu.
" Ich will mehr als das. Wie viel müssen Sie noch vorbereiten? (Aku nak lebih lagi dari nih. Berapa lagi dalam proses untuk kau siapkan?) "
*Their conversation in German ok. Aku malas nak google translate dah 😌
" Buat masa nih kita masih tunggu 20 percent share syarikat lagi. And bukti untuk sabitkan kesalahan dah mengcukupi kalau tuan nak laporkan diorang."
" Pay as much as you can to get that share. Aku nak dia jatuh sejatuhnya. At the end, they are just a corrupt company. He can never reach what mine" dia berbicara dengan senyum di bibir memandangkan Fayaz masih melihatnya.
Dia bangun dari kerusi cafe itu dan kembali ke hotelnya. Kalau dirinya tidak diekori oleh Fayaz mungkin dia sudah singgah untuk melihat gadisnya itu. And anaknya Aufa. Bibirnya tersenyum tipis.
"(In malay) Sabar ya Sayang, sikit jer lagi" bisiknya di dalam kereta
YOU ARE READING
Psycho Lover
Romance*Siapa nak baca cerita nih jangan berharap ada adegan terlampau ghairah ya. Setakat pemakaian terlampau seksi dan sedikit adegan ringan² sahaja* Alid or Syalida Umaira. Seorang gadis berkaca mata dan cantik actually just dia tak pandai nak hias diri...