- 11 -

24 6 79
                                    

Kini sudah seminggu semenjak insiden dia menolak cinta Yeonjun. Sudah seminggu juga Yeonjun mengelak dengannya.

Aria mulai segan untuk bekerja di cafe itu. Dia tahu, selama ini dia diterima disebabkan Yeonjun ingin dekat-dekat dengan dirinya.

Dia menghentikan kerjanya apabila mendengar Seungkwan memanggilnya. Dia berpaling ke arah Seungkwan sebelum menuju ke rakan kerjanya itu.

"Aria, aku nak tanya sikit." Seungkwan meneruskan bicaranya apabila mendapat anggukkan dari Aria.

"Lelaki yang selalu kau jumpa tu.. Kau ada apa-apa hubungan ke dengan dia?"

Aria mengerutkan dahinya apabila melihat ekspresi wajah Seungkwan yang kelihatan begitu serius.

'Kenapa?'

"Ish jawablah soalan aku."

'Dia boyfriend aku.'

Seungkwan membulatkan matanya apabila mengetahui hubungan antara Aria dan Sunghoon.

"Kau seriuslah? Habistu Yeonjun?"

'Aku anggap dia kawan je. Hati aku tak boleh dipaksa.'

Seungkwan menghembus nafasnya perlahan.

"Patutlah si Yeonjun tu jarang ada kat cafe lately. Jadi, Yeonjun tahulah?" Aria menganggukkan kepalanya.

"Tapi Aria-" belum sempat Seungkwan bertanya. Seseorang muncul dan menyapa mereka.

"Hi, saya menganggu ke?" Aria berpaling ke arah figura tersebut. Dia mengebilkan matanya apabila ternyata figura tersebut adalah Asha.

"Selamat datang. Eh tak ganggu pun. Nak cakap dengan Aria ke?"

"Haah. Boleh ke?"

"Pergilah. Alang-alang tak banyak kerja ni." Seungkwan segera masuk ke dapur untuk memberi ruang kepada Aria dan Asha.

'Kenapa Asha? Bukan ke kau kerja ke?'

"Harini aku ambil EL. Aku baru jumpa mama tadi."

(note : EL - Emergency Leave)

Asha mulai cuak. Kenapa tiba-tiba Asha mengambil emergency leave? Sesuatu terjadi pada mama ke?

'Mama ok ke?' Aria menayangkan riak wajah yang risau.

Asha tertawa kecil sebelum menggelengkan kepalanya.

"Aku saja je. Kalau minta cuti payah betul orang tua tu nak bagi. Memang dia nak suruh aku menghadap dia hari-hari ke apa?" bebel Asha.

'Orang tua mana?'

"Alaa manager aku lah. Orang lain senang je cuti, tang aku. Kalau boleh tiap hari dia nak aku kerja tu. Pilih kasih betul orang tua tu."

"Oh ya, tadi aku jumpa mama. Mama tanya kau betul-betul serius ke dengan Sunghoon?"

Aria menghela nafasnya.

"Ha kenapa buat muka lak ni. Jantan tu dah start buat hal ke?" Asha mengangkat keningnya.

Aria segera menggelengkan kepalanya.

'Tak. Dia ok cuma aku rasa dia terlampau serius dalam hubungan. Dia nak sangat terus ke next step.'

'Tapi aku rasa macam masih terlalu awal untuk ke frasa seterusnya. Bila tengok dia bersungguh nak jaga aku, hati aku berbolak-balik pula.'

Asha memeluk tubuhnya. Dia mengembungkan pipinya sambil memikir penyelesaian buat Aria.

"Aku pun perasan tu. Dia sampai berani speak up dengan mama. Aku rasa kau kena kenal keluarga dia dulu. Kalau keluarga dia ok, kau kahwin jela. Mungkin jodoh kau sampai awal." Asha memuncungkan bibirnya.

MELANCHOLY [PSH]Where stories live. Discover now