Kapitel 3-Gitarren

112 6 2
                                    


 Ingen vågade säga något till den andre utan nu var de bara vänner. Så fortsatte det i flera veckor. De hade träffats mer och mer utanför jobbet och de trivdes i varandras sällskap. Under dessa veckorna hade Beck gruppen löst ännu ett mord och det var nu mitt i juli. Det var en sen fredag eftermiddag och de satt på sina kontor som vanligt. Det knackade på Alex dörr och Martin öppnade den. "Inger ringde precis, vad sägs som att vi samlas i min stuga ikväll?" frågade Martin. "Martin, det låter som en underbar idé" sade Alex och log. De gick ut till resten av gruppen och Alex såg att Josef redan hade gått vilket hon tyckte var lite märkligt. "Okej hörni! Vi ska ALLA till Martin ikväll på AW" sade Alex och resten av gruppen nickade. "Inger, Vilhelm och Valdemar kommer också ikväll" sade Martin och log innan han gick tillbaka in på sitt kontor. "Detta är helt perfekt efter mitt swipande" sade Steinar och lade händerna i ansiktet. "Swipande?" frågade Alex och log lite. "Oskar, kan du förklara?" frågade Steinar. Oskar började skratta och tittade sedan på Steinar som gav honom en allvarlig blick."Jo, jag introducerade Tinder till Steinar och han fick upp Inger som förslag. Steinar swipar då av misstag höger istället för vänster" sade Oskar och började Alex skratta åt Steinar. "Det är inte ens det värsta" sade Steinar och tittade på Alex. 

"Martin hade varit ute och ätit med Inger och hon hade visat att jag kommit upp på hennes Tinder och Martin råkar då swipa höger åt Inger. Hon ringer till mig och förklarar att de var Martin", förklarade Steinar och Alex vek sig i skratt. Efter deras skrattutbrott gick Alex tillbaka till sitt kontor. Josef som hade varit och hälsat på hos sin bror hoppade in i bilen och såg att Alex hade ringt honom och lämnat ett meddelande. "Hej Josef! Martin ville att alla skulle komma till hans stuga ikväll . Det inkluderar dig vet jag!. Jag kör hemmifrån runt sex om du vill ha sjukts. Hör av dig! Hejdå. Josef tog upp telefonen och tryckte på Alex istället. "Hej Josef!" sa Alex. "Tja Alex, jo men såklart jag kommer. Jag är på väg hem nu och ska bara duscha och lite sånt. Men är det inte tråkigt om en av oss behöver köra. " sade Josef. "Jo men vi kan ta en taxi, ska jag gå till dig?" frågade Alex. "Ja, det blir super och om du vill kan du komma tidigare och ta en fördrink" sa Josef. "De låter trevligt, vi ses om en timme då" sade Alex innan hon lade på. Josef körde direkt hem och hoppade in i duschen och precis när han hade stängt av vattnet hörde han att det knackade på dörren. "VÄNTA LITE BARA!" skrek Josef och torkade sig snabbt innan han slängde handduken runt höften.

Han tog fram två vinglas och en flaska vin innan han öppnade dörren. "En timme går fortare än vad man tror" sade Josef. "Ja jo" sa Alex medan hennes ögon vandrade upp och ned. Josef märkte hur Alex ögon förflyttade sig men sa inget. "Kom in" sade han. Josef sprang in och slängde på sig en pikétröja och ett par jeans. "Funkar detta?" sade Josef på skämt och Alex nickade. Han öppnade vinflaskan och hällde upp varsitt glas med vin till dem. De satt och pratade fram tills att taxin kom. De var först på plats och Josef och Alex gick varvet och hälsade på alla. Inger stod inne i köket och Josef och Alex stannade där ett tag, han fick syn på gitarren och gick fram till den. "Vem spelar?" frågade Josef. "Vilhelm spelar" sade Martin och gav honom ett glas vin. Josef tog tag i gitarren och gick ut till Vilhelm som satt på en av sofforna. "Spelar du?" frågade Josef med gitarren i högsta hugg. "Inte längre" sa Vilhelm och skrattade. "Är den stämd?" frågade Josef och satte sig bredvid Vilhelm. Josef började spela lite. "Jo men det verkar som de" sa Vilhelm. Josef började spela ett par ackord lite försiktigt, innan han började dra igång ordentligt. Josef började sjunga och spela på låten "Känn ingen sorg för mig i Göteborg" och Vilhelm blev chockad. "Är det Vilhelm som sjunger?" frågade Alex och tittade på Inger som skakade på huvudet. Både Alex och Inger gick ut och såg att det var Josef som satt och spelade. Alexs ansikte sprack upp i ett leende och hennes blick fastnade på Josef. Hennes ögon blev fyllda av tårar. "Visste du att han kunde sjunga?" frågade Inger. Alex svalde hårt. "Nej, jag hade ingen aning" sa Alex. "Gillar du honom?" frågade Inger och Alex blick gick från Josef till Inger. "Nejdå, jag och Josef, vi är bara vänner" sa Alex och försökte få fram ett leende innan hon tittade på Josef igen. När han hade sjungit klart började Alex, Inger, Martin och Vilhelm applådera. Alex gick bort och lade sina händer på hans axlar. "Josef, du var grym" sade hon och gav honom en kram. "Äsch då!" sa Josef innan han vände sig om och tittade på Alex. "Titta, jag blev tårögd!" sade Alex samtidigt som hon pekade på hennes ögon. "Vad gullig du är" sa Josef och log åt Alex. Han ställde sig upp och gav Alex en kram. "Får man ge ett förslag" sa Alex och satte sig mittemot Josef och Vilhelm. "Shoot" sa Josef och log åt Alex. 

"Kan du den...fan vad heter den?" sa Alex som tänkte högt. "Jag tror jag fattar vad du menar" sa Josef och skrattade åt Alex. "Käften" sa Alex och skrattade. Vilhelm reste sig och tog med sitt glas, han gick bort till sin morfar som satt en bit bort med Valdemar. "Morfar" sade Vilhelm. "Ja Vilhelm" sa Martin tillbaka och tittade upp på sitt barnbarn. "Är Alex och Josef ett par?" frågade Vilhelm och kisade för solen som var på väg ned. "Jag tror inte det, men när jag ser dem nu så blir jag skeptisk" sa Martin och kollade bort på paret. "Herregud, jag trodde de var ett par" sade Valdemar och tittade på Martin. Både Martin och Valdemar började skratta. Josef satt och spelade och nynnade på någon låt när de hörde en bil köra in på uppfarten. Han lade undan gitarren och de gick upp till resten. Samtidigt som Jenny och Oskar kom ringde någon på Alex telefon. "Ja hej! De va Alex" svarade Alex. "Tja hej, det var jag. Är du fortfarande på imorgon?" frågade främlingen i telefonen. "Absolut middag imorgon hemma hos dig, det ska bli supertrevligt" svarade Alex och Josef tittade på henne med en undrande blick. 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Efter att ha sett filmen Ego med Martin var jag tvungen att ha med att han spelade gitarr! Jag starkt rekommenderar er som inte har sätt filmen att se den!

Kramar Flisan

Finns det ett oss?Wo Geschichten leben. Entdecke jetzt