Kapitel fyra- Svartsjuka

114 6 6
                                    

Josef

Va i hela helvete, vadå ska Alex på en dejt nu helt plötsligt. Jag förstår absolut ingenting men å andra sidan ser jag hur glad hon ser ut att vara. Jag kanske måste nöja mig med att det aldrig kommer finnas ett oss på det sättet som jag vill. Det gjorde hon klart för mig när hon drog bort från vår kyss och när jag valde Cissi.

Josef hängde lite med huvudet och all glädje som hade rusat genom kroppen var borta. "Är allt bra?" frågade Oscar och Josef nickade försiktigt och tog en sipp av sitt vin. Alex lade på och gick bort mot Jenny och Inger. "Asså jag träffade en kille på stan häromdagen och nu vill han äta middag med mig imorgon" sade Alex och Inger och Jenny gratulerade henne. Josef kände hur det blev tungt på bröstet efter vad Alex sagt till Jenny och Inger, men samma stund kom Steinar och Aida vilket gjorde det mycket enklare. Josef drog på ett leende och hälsade på både Aida och Steinar. Hela beckgruppen såg hur stelt det blev när Inger skulle hälsa på Steinar och Alex fick hålla handen för munnen för att inte skratta. Josef kunde inte släppa Alex med blicken, men han kunde inte heller släppa henne ur sina tankar. Josef och Steinar slängde på köttet på grillen medan resten satt ned och pratade. När maten var klar satte de sig ned och åt. Alla diskuterade olika saker, det var mycket skratt och mycket ståhej. Efter maten blivit avdukad så satte alla sig med filtar i sofforna som fanns på gräset. "Vem spelar?" frågade Jenny och tog upp gitarren. "Det är Josef, han är jätteduktig" sa Inger och tittade på Josef och log. "Kan du inte spela något?" frågade Oskar och Josef såg väldigt skeptisk ut. "Kom igen Josef, lira nu!" sa Steinar och slog till honom på armen. Josef tog gitarren från Jenny och satte den rätt. "Vad ska jag spela då?" frågade Josef. "

Har du inget eget?" frågade Alex. "Jo, men det börjar jag inte med" sa Josef med en väldigt seriös blick. "Jag har en" sa Josef och började spela på sjumilakliv av Martin Stenmarck . Resten av Beck- gruppen sjöng med i låten när de hade lärt sig den. Alex kunde inte släppa blicken från Josef som vanligt. "Fan Josef, du är ju grym," sa Steinar och skrattade lite i chock. Josef drack lite av sitt vin. "Sååå, Inger och Steinar" sa Alex och skrattade. Man såg hur Steinar blev rödare och rödare i huvudet och Martin placerade handen i pannan. "Ni råkade supermatchen på Tinder" fortsatte Aida. "Var det Oscars fel eller Martins fel, det vet ingen" sa Jenny. "Ni kan ju ge det en chans" sa Josef och började skratta åt dem. "Josef, du sa att du skulle spela en av dina egna låtar" sa Inger som gjorde ett försök till att byta samtalsämne. "Nice try" sa Josef och skrattade. "Nån som vill hämta mer dricka?" frågade Martin och Vilhelm ställde sig upp direkt, vilket kollegorna bara tyckte gjorde det ännu roligare. "Vi kan väl prata om Alex dejt imorgon istället" sa Inger och tittade på Alex. "Ja, Alex berättar mer" sa Steinar och log mot Alex. "Nej men jag träffade nån kille på stan som ville bjuda mig på middag" sa Alex och log lite, hon sneglade bort på Josef som hade fastnat med blicken på absolut inget. "Namn?Ålder?" sade Oskar och log mot Alex. Josef drack upp det sista av sitt vin och ställde sig upp, resten av gruppen kollade på honom. "Inger, Martin, Villhelm det har varit supertrevligt, men jag tror jag ska börja ta mig hemåt" sa Josef och log. "Va nej redan?" frågade Alex. "Jo men det är dags" sade Josef och nickade. Han kramade de flesta hejdå innan han gick in där inne. "Men här har vi ju han trubaduren!" sa Valdemar och Josef skrattade till. "Jag ska faktiskt dra mig" sade Josef. "Varför då? Kvällen har bara börjat!" sa Martin och log. "Nej men det går inte" sa Josef och skakade på huvudet. "Josef, du stannar", sa Vilhelm. Josef nickade och satte sig där inne med Martin och de andra. "Så Martin, du har strulat till dem lite för din dotter?" sa Josef och skrattade åt Martin. Resten började också skratta och de satt och pratade i någon timme innan Alex kom in med ett tomt glas vin. "Skulle inte du gå?" frågade Alex och gav Josef en fundersam blick. "Jo men Martin sa till mig att stanna" sa Josef. Alex höjde bara på ögonbrynen innan hon fortsatte in i köket. Josef ignorerade henne och fortsatte prata med Martin och de andra. Tillslut var klockan runt ett och alla hade samlats där ute under filtar igen. 

"Nej men seriöst, nu hörni, jag ska dra mig" sa Josef. "Inte förrän vi har fått höra din låt!" sa Jenny och tittade på Josef. "Ni glömmer fan ta mig aldrig" sa Josef och satte sig ned igen. Han hade Steinar bredvid sig och Alex mitt emot honom. Han spelade en låt som kallas Because of you, hans ögon låstes samman med Alex och de släppte inte henne förens låten var slut. Hans blick försvann snabbt ned i marken, han vågade inte möta Alex blick igen. Hennes ögon var fyllda med tårar och ett par åkte långsamt nedför hennes kind, hon torkade snabbt iväg dem. "Jag måste gå nu, min taxi är här" sa Josef och vinkade hejdå till gruppen innan han gick upp mot uppfarten. Resten hade också gått hem ett tag senare och varken Alex eller Josef kunde tänka klart längre. De somnade var för sig, men båda hade allting snurrade i huvudet. Alex hade varit på väg att ringa honom ett par gånger men ångrade sig lika fort igen. Hon hade hela dagen funderat över om det ens betydde något, fram tills att hon skulle på den där dejten. Josef hade bestämt sig för att gå ut med några gamla kompisar på kvällen för att försöka tänka på något annat. När de kom in på klubben var den första personen han såg Alex där med den där killen.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Because of you är en av låtarna som Martin gör i ego. Vill ni höra den så sök på "Martin Wallström på spotfiy. Den nya delen på min stryrka och min svaghet kan ta ett tag! Tack till alla som läser! NI ÄR BARA BÄST


Kram Flisan

Finns det ett oss?Where stories live. Discover now