Busana

5.8K 43 0
                                    

Malam itu juga Ray add profile yang ditunjukkan Zek itu. Namanya Amylia, single mom kepada seorang anak yang baru bersekolah tadika. Umurnya mungkin sekitar hujung 30 an. Dari status-status FBnya Ray pasti Amylia adalah peniaga pakaian wanita secara online. Hampir hari-hari dia mempromosikan busana yang dijualnya di FB dengan menggayakannya sendiri.


Paginya Ray memeriksa aplikasi FBnya. Amylia masih belum aprove requestnya walaupun di statusnya sudahpun diupdate picture baru mempromosikan design terbaru busananya awal pagi tadi. Ternyata Ray masih belum mengalah, die menghantar private message kepada sasarannya.


"Assalamualaikum .. "

"Mama saya, Datin Rozana suka design baju awak yang terbaru tu .. "
"Tapi dia tak suka beli secara on line, dia nak tengok sendiri.."

"Boleh saya bawak mama saya ke kedai awak esok?" 

10 minit kemudian, umpannya mula diragut oleh sasarannya. 

"Waalaikummussalam .. " 

"Maafkan saya, kedai saya bukan macam butik mewah .. " 

"Kedai kecik je, takut Datin tak selesa .. " 

Ray kemudian sengaja membiarkan 20 minit message dari Amylia tidak berbalas supaya dia tidak kelihatan terlalu mengharap untuk membawa "mamanya" kesana. 

"Takpe, Mama tak kisah .. " 

"Kindly share your shop location .. " 

"Hope you are available for tomorow afternoon, Thanks .. " 

Serta-merta Amylia memberikan lokasi kedainya dan bersetuju untuk berjumpa Ray seperti masa yang dicadangkan.

"Lets the game begin ... " Ray bersorak sendirian.

Esoknya Ray sampai di kedai seperti yang dijanjikan. Dari jauh Ray perhatikan keadaan kedai itu. Ternyata benar seperti yang dikhabarkan oleh Amylia, kedainya terlalu kecil untuk menerima pelanggan seperti mamanya. Penuh dengan pelbagai busana yang berlipat dalam plastik. Mungkin dia hanya mengunakan kedai itu sebagai gudangnya menyimpan barang jualan. Mujurlah disebalik timbunan barang dagangannya itu, masih ada bilik persalinan di situ. Ray tersenyum riang apabila melihat sasarannya keseorangan menjaga kedai tanpa pelanggan lain ketika itu. 


"Assalamualaikum ... Cik Amylia??" sapa Ray ketika memasuki kedai itu. 

"Waalaikumusalam .. En Rayza ke? Datin mana?" jawab Amylia. 

"Hrmmm .. lupa nak bagi tahu .. Last minute, Mama cancel.. tapi dia ada pesan tengok­tengokkan baju yang dia minat tu .. " Ray begitu tenang membohongi mangsanya itu.

"Owhhh ... ye ke? Hrmmm .. nak design yang mana .. ?" sSoal Amylia kemudiannya

"Ok .. Mama nak saya tengok Koleksi Peplum Songket warna oren .. Koleksi Kurung Lace warna biru .. dengan Koleksi Kebaya Nyonya warna cream. Semua saiz M ya .. " jawab Ray santai. Amylia bergegas mencari-cari 3 jenis yang dimahukan oleh pelanggannya itu dibalik timbunan barang daganganya. Dia terbongkok-bongkok menggeledah baju-baju sehingga tidak perasan Ray sedang mengamati punggungnya yang lebar itu. Setelah mendapatkan semua koleksi yang dipinta oleh Datin, dia menyerahkan ketiga-tiga busana itu kepada Ray. Ray membelek baju itu satu persatu dengan teliti kemudiannya.

"Hrmmm .. kualiti baju ni macam bagus .. tapi saya takut la .. takut saiz M baju ni tak muat kat Mama saya .. Sebab pernah jadi.. beli saiz M, tapi saiz baju ni tak standard macam butik biasa .. terlongar la, tak muat la .. " Ray memulakan helahnya.

"Eh takda la .. koleksi baju-baju saya, semua ikut standard saiz macam dekat kedai-kedai luar sana tu .. " balas Amylia

"Hrmmm .. kalau sama bagusla .. tapi kalau tak sama? Saya jugak yang kena marah nanti .. Mama saya ni cerewet sikit..hrmm ... macam ni lah .. saya rasa badan mama saya sama macam badan awak .. ape kata awak try pakai baju-baju yang mama pilih ni.. lepastu saya send picture dekat Mama .. kalau mama suka dia beli semua ni .. Dia boleh promote kat kawan-kawan dia jugak nanti .. " Ray terus memancing.

"Ehhh .. tak la .. saya pakai saiz L.. M ketat untuk saya .. badan Datin mesti lagi kurus dari saya .. " segera Amylia menjawab.

"No no .. saya pasti kamu dengan mama sama potongan badannya .. tinggi kamu 160 cm kan? Berat 55-60kg .. betul tak? Nak saya teka bentuk badan awak pulak ke?" Ray terus menguji Amylia. Ternyata pengalaman dia dengan wanita selama ini memudahkan dia meneka tinggi dan berat sasarannya dengan yakin. 

"Eh tak payah, tak payah .. betul awak teka .. tapi .... " Amylia masih ragu-ragu. 

"So??" Ray terus mendesak, tapi kelihatan tidak begitu bersunguh.

Jujurnya Amylia tahu ukuran badan sebenarnya adalah saiz M tetapi dia tidak selesa mengenakan pakaian yang terlalu mengikut bentuk badannya. Dia merasa tidak yakin untuk memperagakan tubuh badannya pada orang lain, apatah lagi kepada lelaki yang baru dikenalinya semalam melalui FB ini. Dia merasakan permintaan Ray agak melampau, namun peluang untuk melebarkan network perniagaannya kepada golongan elit adalah sesuatu yang sukar untuk dilepaskan.

"Saya tak biasa la pakai baju ikut cutting body .. saya malu .. " Amy cuba beralasan lagi. "Nak malu apenya? Bukan nak post kat FB pun .. Mama saya je yang tengok nanti .. " Ray memujuk.

"Tahu .. tapi.." Amylia kehabisan akal untuk menolak cadangan Ray. 

"Hrmmm .. Kalau awak tak nak takpe la .. sory susahkan awak cari baju-baju ni semua tadi .. " Ray melipat kembali baju ditangannya untuk dimasukkan kedalam plastic semula.

"Eh .. eh ... tungu-tungu .. saya try .. saya try ... !" tiba-tiba Amylia bersetuju dengan permintaan Ray. Nampaknya peluang untuk mendapat recommendation daripada datin pada rakan­rakannya adalah terlalu berharga untuk dilepaskan Amylia.

Ray tersenyum. Perangkapnya telah mengena. Amylia terus mengambil baju kurung berwarna biru yang sedang dilipat Ray kebilik persalinan untuk dicubanya. Nampaknya semua yang dirancangkan berjalan lancar.

AlphaWhere stories live. Discover now