Terasa masa berlalu pantas disini. Walaupun tanpa kemudahan internet yang stabil, tidak sedikit pun Ray merasa bosan hidup di kampung. Kini baru dia sedar, kehidupan di bandarnya terasa begitu kosong. Sekadar berhibur. Kalau hendak berpeluh, pergi Gym atau Futsal. Tiada aktiviti yang bermakna yang Ray lakukan di KL dahulu.
Kalau nak perempuan pula, lepak kat club je pasti Ray dapat habuan jika dia mahu. Tapi ntah kenapa, Ray merasakan dengan hanya sekadar menjeling wanita-wanita di sekitar madrasah yang sentiasa cermat dalam menutup aurat mereka turut memberikan sesuatu sensasi yang unik buatnya disini. Terasa seakan ada thrill baru buat Ray apabila merenung wanita-wanita alim ini dari jauh.
Cikgu Alisha adalah seorang yang pandai bergaya berbanding dengan kaum hawa warga madrasah yang lain. Walaupun begitu, auratnya tetap ditutup dengan sempurna sesuai dengan statusnya selaku seorang isteri kepada Ustaz Lokman. Namun begitu hal ini tidak menghalang Ray untuk memberi perhatiannya pada hijabista muslimah ini. Setiap kali mereka berselisih, pasti Ray ditegur ramah oleh guru paling muda di madrasah itu. Waluapun umur Cikgu Alisha berjarak hampir 8 tahun diatas Ray, namun mereka kelihatan sebaya ketika bersembang. Ray dapat merasakan seperti ada 1 chemistry wujud diantara dirinya dengan cikgu bertubuh cilik itu.
Berbeza dengan Cikgu Alisha, Cikgu Anisah yang sarat mengandung 6 bulan itu tidak pernah sekalipun bertegur sapa dengan Ray. Mereka hanya sekadar berbalas senyuman ketika saling berselisihan di Madrasah. Sifat pendiam Cukgu Anisah membuatkan Ray sukar untuk menafsir maksud senyuman manis yang sering dilberikannya itu. Selaku isteri kepada pegAawai polis yang berhikmat di pekan, menjadi lumrah untuknya sering ditingalkan sendirian di rumah. Mujur jiran tetangganya sangat perihatin padanya.
Antara jiran yang paling perihatin pada Cikgu Anisah adalah Kak Zainab, isteri Cikgu Zaim. Ramah orangnya. Ray juga senang untuk bersembang dengannya. Pantang dilihat Ray menyapu dilaman, pasti Kak Zainab akan menegurnya. Kak Zainab bukan la seperti kebanyakan perempuan lain di sekitar madrasah ini yang sentiasa menjaga tata tertib dalam pergaulan terutama dengan yang bukan muhrim. Kak Zainab is kinda easy going woman. Dia tak kesah untuk ketawa besar ketika Ray berjenaka didepannya.
Namun begitu, dalam banyak-banyak wanita disekitarnya sekarang, Ustazah Roshana la paling menarik perhatian Ray. Bukan sahaja kerana tinggal sebumbung. Pengalamannya bersentuhan tubuh dengan Ustazah itu tidak pernah luput difikirannya. Masih terbayangbayang akan keempukan bukit bekembarnya itu. Kini dia hanya mampu menjeling wanita itu dalam diam. Nalurinya menyuruhnya mengoda Ustazah itu. Namun pada masa yang sama, dia tidak mahu merosakan kedamaian kampung itu. Ray tak pasti berapa lama dia mampu bertahan. Biarlah masa yang menentukannya.