Selesai sarapan pagi, Kak Ira dan suaminya tiba. Sejuruh kemudian beberapa jiran tetangga juga datang untuk membantu persiapan majlis kenduri kesyukuran dirancang diadakan selepas zohor. Yang lelaki sibuk menanak nasi, menggoreng ayam dan mereneh sup tulang diluar rumah. Manakala kaum hawa pula sibuk didapur menyediakan aca buah, air minuman dan juga ulam-ulaman di dapur.
Ternyata budaya gotong royong masih hidup di kejiranan ini. Semua sepakat bekerjasama dalam menjayakan majlis ini. Sedang semua sibuk membantu, kepala Ustazah terasa berdenyut-denyut kuat. Berkerut-kerut dahinya menahan sakit. Namun dia tetap cuba membantu di dapur.
"Ana .. Ana tak sihat ke? Dari tadi berkerut-kerut dahi tu .. " tegur Kak Ira.
"Hrmmmm .. ntah la kak .. tiba-tiba berdenyut-denyut kepala saya .. " Terang Ustazah.
"Awak penat sangat ni.. semalam jalan jauh .. dah gi masuk bilik .. rehatkan kepala Ana .. badan Ana terkejut tu .. tak biasa jalan jauh .. " balas Kak Ira.
"Eh takpe lah .. Saya Ok lagi kut.. lagipun saya datang ni pun sebab dah janji nak tolong kerja dapur ni la .. " ucap Ana sambil mengerutkan lagi dahinya kerana terasa terlalu kuat denyutan di kepalanya.
"Haaa .. tengok tu!!! Mesti sakit sangat tu .. dah-dah masuk bilik .. nanti lagi melarat lagi susah .. Jap gi akak mintak Mas bagi minyak angin dengan ubat tahan sakit.." Arah Kak Ira.
Ustazah Roshana kesal kerana tidak dapat membantu lebih, namun sakit kepalanya semakin menjadi-jadi. Ustazah akhirnya terpaksa beralah. Dia masuk ke bilik dan menanggalkan penutup kepalanya serta menukar pakaian yang lebih santai sebelum berbaring diatas katil. Dipejamkan mata rapat dengan harapan sakit kepalanya segera reda.
"Knock knock knock .. "setelah lebih 10 minit Ustazah terbaring diam cuba meredakan perit di kepalanya, pintu bilik diketuk.
"Masuk ... pintu tak kunci" ucap Ustazah tanpa ragu kerana yakin Kak Mas atau Kak Ira yang sedang mengetuk pintunya.
Ustazah tetap memejamkan matanya walaupun telinganya mendengar pintu bilik sudah terbuka sebelum ditutup balik. Kemudian langkah seseorang mula menghampirnya juga kedengaran sebelum katilnya bergoyang sedikit menandakan orang itu sedang duduk disisi katilnya.
"Ustazah .. Sakit kuat sangat ke? Ni Kak Mas suh Ustazah makan ubat ni tuk redakan sakit kepala tu .. tapi kalau tak tahan sangat, jam gi jumpa doktor, Ray boleh drive kan .. " Suara Ray kedengaran.
Terkejut batin Ustazah apabila auratnya sekali lagi dilihat Ray, namun dia tidak menzahirkan reaksinya itu didepan Ray. Dia tidak mahu menghina niat baik Ray. Dia yakin anak muda itu hanya risaukan kesihatannya. Bukan mengambil kesempatan.
"Hmmm .. tak pa lah Ray .. tak teruk sangat kut.. makan ubat ni ok la kut.." Ucap Ustazah lemah.
Ustazah kemudian disuapkan 2 biji panadol active fast kemulutnya dengan sudu, sebelum dihulurkan pula air oleh Ray untuk diteguknya. Dilihat muka Ray kelihatan agak mengambil berat tentang kesihatannya. Ustazah seakan lupa yang ketika itu rambutnya yang sentiasa ditutup dari mata-mata lelaki yang bukan mahram itu kini sedang terdedah.
"Ray jangan la risau ya .. ni dah makan ubat ni.. kejap lagi elok la .. " Ucap Ustazah sambil mengukirkan senyuman supaya dapat melegakan hati Ray.
"Hrmmmm .. Kak Mas ada bagi minyak angin jugak .. Meh saya urut kepala Ustazah .. " saran Ray kemudiannya.
"Eh takpe-takpe .. biar saya buat sendiri .. " segera Ustazah membantah.
"Biar saya buatkan.. Ray biasa urut kepala Mama Ray bila dia sakit kepala.. Meh saya urutkan .. bagi lega sikit.. dulu pun Ustazah ada mandikan Ray kan?" Ray tetap bertegas mahu mengurut kepala Ustazahnya itu.
Mengenangkan dirinya dulu pernah mengelap tubuh Ray ketika dia demam tempoh hari serta ketegasan Ray untuk mengurutnya, akhirnya Ustazah mengalah. Ustazah terlalu pening untuk berlawan cakap dengan Ray. Mungkin dengan urutan Ray juga mampu membuatkan denyutan di kepalanya mereda dan membolehkan dirinya membantu majlis Kak Mas semula. Dia mengangukan kepala dan berbaring semula diatas bantal yang ditinggikan oleh Ray.
Setelah dia berbaring, terasa tangan Ray mengemaskan sedikit rambutnya sebelum dimulakan urutan. Hati Ustazah berdebar-debar kerana bukan sahaja auratnya terdedah, malah kulit Ray sudah juga bakal bersentuhan dengannya. Sedaya upaya cuba meyakinkan dirinya bahawa tiada apa salahnya membiarkan dirinya diurut Ray.
"Darurat.." bisik hati kecil Ustazah.
Ustazah memejamkan mata saat Ray meratakan minyak angin di dahinya. Dia tidak mahu nampak terlalu cemas didepan Ray kerana bimbang anak muda itu bertikir bukan-bukan terhadap dirinya. Dia berserah pada Ray.
Terasa kedua ibu Jari Ray menekan seditit kuat di titik tengah antara dua kening Ustazah sebelum kedua jari itu bergerak kearah berlawanan menekan setiap inci keningnya hingga kehujung sebelum diulang semula ke titik asal tadi. Ternyata Ray tidak berbohong bila mengatakan dia pandai mengurut kepala Mama nya tadi. Tidak pernah Ustazah diurut sedemikian rupa, apa yang pasti urutan Ray sangat melegakan.
Setelah beberapa kali menekan point-point disekitar keningnya, terasa kedua ibu jari Ray diletakan pada bagian atas kedua belah telingga Ustazah. Jari-Jari Ray kemudian menekan kedua point itu serentak dengan gerakam memusing ikut arah lawan jam secara serentak. Ketika itu terasa beban di kepala Ustazah hilang mendadak. Terasa dirinya melayang dengan putaran jari Ray.
"Hmmmmm .. pandai Ray urut.." tanpa disengajakan Ustazah mendesah kesedapan sebelum memuji anak muda itu.
"Kan da cakap .. Ray biasa urut Mama Ray .. " Respon Ray pula.
"Terima kasih Ray .. urut Ustazah .. hilang rasa berdenyut-denyut ni .. " ucap Ustazah.
"Sama-sama .. biasanya, pening macam ni, sebab tak cukup tidur malam .. Ustazah tak lena tidur semalam?" Sengaja Ray menyoal.
"Hrmmm .. semalam tidur lewat kut.. biasa kat rumah tidur awal kan? Tu yang kepala pening kut.." Ustazah tidak menjawab soalan anak muda itu secara terus.
"Ke Ustazah ada nampak benda pelik-pelik semalam? Tu takleh tidur?" Ray terus menguji.
"Eh tak da la .. Ok je tidur semalam" Ustazah mula cemas kerana bimbang rahsia dia mengintip sepupunya semalam terbongkar.
"hehe .. Takpelah Ustazah .. yang penting Ustazah relax .. bagi kepala tu tak pening lagi .. " Ucap Ray lembut.
Sejurus itu urutan Ray bertukar lembut. Terasa kesemua jari Ray menyentuh lembut dari kelopak matanya hinggalah ke anak rambutnya. Ditarik lembut dari bawah keatas berulang kali. Ustazah semakin Rileks. Akhirnya dia terlena.