Selepas Zohor, Ustaz Fauzi bergegas pulang ke rumah untuk membawa Ray diperiksa doctor. Namun, sesampai sahaja di rumah, didapati demam Ray sudah mula surut.
"Wah .. cepat demam ko kebah Ray .. Risau Ustaz tadi.. rasanya pagi tadi badan ko panas sangat kut.. syukur la kalau da beransur sihat.." ucap Ustaz
"Hehe .. tu la .. pagi tadi memang betul-betul tak larat.. Sory Ustaz .. Ray ni susahkan Ustaz dengan Ustazah je .. " ucap Ray kesal.
"Ala .. semua orang akan rasa sakit.. Ray tak susahkan kami pun .. jangan risau la. " balas Ustaz.
"Abang ... saya pergi madrasah dulu ya .. ada kelas sampai asar .. lepas asar baru saya balik .. " Ustazah meminta izin suaminya untuk ke madrasah.
Ustazah kelihatan anggun sekali walaupun hanya berbaju kurung berwarna pink dipadankan pula dengan tudung bawal berwarna cream. Ketika Ustazah tunduk untuk mencium tangan suaminya, sekali lagi anak mata Ray berpeluang merenung kepadatan pungung Ustazahnya itu.
Ray tersenyum sendirian. Setelah suaminya memberi restu, Ustazah terus keluar menuju ke madrasah.
Ustazah Roshana sampai ke ruangan bilik guru sekitar 2.30 petang. Kelasnya bermula pada pukul 3.00 petang hingga lah pukul 4.30 petang. Sememangnyya setiap hari isnin dia hanya mempunyai 1 kelas sahaja untui diajarnya. Sedang dia memeriksa bahan mengajar, Ustazah seakan-akan tidak fokus. Kepalanya masih memikirkan apa yang Ray cakap dimeja makan tadi.
"Asalamualaikum Ustazah .. tengeh belek bahan mengajar atau tengah mengelamun tu? Hihi.." tiba-tiba ada suara lembut menegurnya dari belakang sekali gus menghentikan lamunannya serentak.
"Waalaikumusalam .. laa .. Cikgu Alisya rupanya .. teperanjat saya tau .. ada kelas ke lagi ke petang ni?" balas Ustazah.
"Kelas abis da .. ni tunggu Abang Lokman hantar saya ke kolej sekejap lagi.. nak hantar paperwork dekat supervisor .. " balas Cikgu lsya.
"Owhh .. patut la melawa ya .. nak gi pekan rupanya .. " Puji Ustazah setelah melihat rakan sekerjanya kelihatan begitu eligen dengan blause muslimmah modern dipadankan dengan seluar yang tidak mengikut bentuk kakinya. Sememangnya Cikgu Alisha memang paling pandai bergaya antara tenaga pengajar lain. Kena la dengan faktor umurnya selaku guru paling muda juga di madrasah ini.
"Hehe .. biasa je la kak .. sajeje pakai seluar .. senang nak naik motor .. hehehe .. " Tersipu malu Cikgu lsya dibuatnya tatkala di puji rakan sekerjanya itu.
"Betul tu .. senang nak bergerak pakai seluar .. lsya lagi berapa tahun lagi nak siapkan Master tu? Saal Ustazah Roshana lagi.
"lnsyaallah kalau semua berjalan lancar .. Tahun ni last..penat juga jadi part time student ni.. serabut.." Jawab Cikgu lsha.
"Biasa la tu .. kalau tak dipecahkan ruyung, mana nak dapat sagunya .. menuntut ilmu tu pun dikira 1 ibadah .. moga ilmu lsha diberkati .. Amin .. " balas Ustazah.
"Amin .. hrmmm .. tetamu akak yang datang madrasah semalam tu macam mana? Gi klinik ke?" Soal Alisha.
"Eh, mana lsha tahu dia sakit?" Ustazah Roshana kehairanan.
"dari Abang Lokman laa .. katanya Ustaz Fauzi yang bagi tahu .. risau pasal budak tu demam sebelum subuh tadi.. saya suruh la suami saya bagi tahu Ustaz supaya basahkan badan budak tu .. baru cepat kebah .. " Terang Cikgu lsha.
"Owhh .. Nama dia Ray .. patut la suami saya suruh lap badan Ray tu pagi tadi..hehehe .. " kata Ustazah.
"Wow .. akak lap badan Ray tu? Macam mana badan dia? Saya tengok dari jauh pun dah tahu dia tu SADO .. haha .. " lsha dengan nada sedikit terkejut.
"SADO?? Apetu?" Ustazah keliru
"SADO tu macam berotot la .. hahaha .. Mesti best kan dapat sentuh muscle orang .. hihihi.." Terang lsha sambil ketawa nakal
"Ya Allah .. Cuba bawak istigfar .. dia tu budak lagi la .. bekas student madrasah ni gak .. akak angap dia macam adik akak sendiri tau .. ayah dia anta sini tuk blaja cara hidup kampung .. so mungkin lama dia stay sini..nanti bile dia dah sembuh, selalu la nampak dia kat madrasah lagi..hehehe .. " tegur Ustazah pada lsha sebelum menerangkan status Ray.
"Hehehe .. lsha gurau je la .. hahaha .. ok lah kak .. tu abang lokman dah sampai tu .. pergi dulu. " balasCikgu lsha.
"Ok .. saya pun nak ke kelas ni.." balas Ustazah Roshana pula