Fajar dan rakan-rakannya yang baru keluar dari dapur dilihat. Mereka berjalan menghampiri sambil membawa dulang berisi beberapa cawan teh.
“Hai cikgu.” Azam lambaikan tangan.
“Em hai.”
“Minum teh. Hujan-hujan ni sedap pekena sesuatu hangat,” kata Khairul.
“Terima kasih.”
“Sama-sama. Ni untuk Cik Melati kita.”
“Terima kasih abang.”
“Sama-sama.” Khairul tarik kerusi kemudian duduk. Dulang dibiar di tepi. Mata memerhati Fajar yang menongkat sebelah tangan di atas meja sambil melihat buku latihan milik Melati.
“Kau jawab semua tu, kau faham tak?”
Soalan Fajar, Melati balas dengan anggukan. “Faham.”
“Ingat jalan kira?”
“Ingat.”
Fajar gosok perlahan kepala Melati. “Sambunglah buat.” Habis berkata, Fajar melangkah ke meja sebelah. Dia duduk di atas kerusi. Lebih baik jauh sedikit agar tidak mengganggu mereka.
“Kau tak balik rumah lagi?” Tanya Azam.
“Tak. Aku dah penat. Berat langkah aku nak masuk dalam rumah tu. Balik rumah, cerita dia gaduh ajelah. Sudahnya aku duduk berdiam dekat sini. Tapi esok nak tak nak aku kena balik memandangkan Fahim dah nak kahwin lusa. Ayah aku pun balik.”
“Fahim suruh dia balik ke?”
Fajar angguk mengiakan pertanyaan Asfan. Deringan telefon milik Arisha kedengaran membuatkan fokus mereka teralih. Tanpa lengah gadis itu menjawab.
Dahi Arisha berkerut sesaat. Ingatkan abang sulung dia buang tabiat tiba-tiba buat panggilan video. Rupanya anak saudara dia, Riza. Tersebik-sebik kanak-kanak lelaki itu di skrin telefon.
“Hai Riza. Kenapa ni?”
“Mak andak…. Mak andak pergi mana? Riza cari mak andak, mak andak tak ada.” Air mata dilap.
“Mak andak ada dekat rumah nyang.”
“Kenapa mak andak tak balik?”
“Mak andak kerja sayang. Nanti cuti mak andak balik.”
“Tapi cuti lama lagi. Riza rindu mak andak.”
“Dah tak lama. Nanti mak andak beli snek untuk Riza. Okey?”
Riza angguk. Sekali lagi air mata dilap.
“Kau jampi apa dekat anak along? Sampai mengigau dia tak boleh jumpa kau. Itu yang menangis macam ni.”
Arisha tertawa mendengar kata-kata Qashaf. “Tu tandanya anak along sayang Arisha lebih daripada papa dia sendiri.”
“Iya-iya je. Tak apa, mama dia milik along seorang.”
“Mana boleh macam tu. Mama!” Riza berdiri dan berlari pergi. Cari mama dia barangkali.
“Kak….” Suara Qhair kedengaran. Wajahnya muncul bersebelahan wajah Qashaf.
“Apa dia?”
“Macam kenal tempat tu. Kak… kau keluar lagi eh?” Qhair lorek senyuman penuh makna. “Tuan kedai ada eh?”
“Ada. Arisha tutup dulu along. Malam nanti Arisha telefon semula.”
“Nak mengelaklah tu,” kata Qhair.
Arisha buat muka. Panggilan ditamatkan lalu dia pandang Melati semula.
“Lemah lembut dianya,” tutur Azam separa berbisik.
YOU ARE READING
UNTUK MENERIMA SEADANYA
Romance[UPDATE] [FAMILY/ROMANCE] Hilangnya cahaya saat kasih sayang memudar. Kenapa perbezaan itu menyakitinya? Goresan luka menjadi semakin dalam mendengar bait-bait kata daripada ibu kandung. Bukan sekali, malah telah menikam pendengarannya berkali-kali...