BAB 34

56 13 14
                                    

Figura Melati yang sedang berbicara dengan Puan Mawar dilihat. Dalam cuaca panas dan hanya berteduh di bawah pokok yang redup, terbit rasa kasihan. Fajar tahu apa yang difikirkan oleh Puan Mawar. Wanita itu takut kehadiran dirinya di majlis tersebut akan mengacaukan keadaan jika Puan Rosna menunjuk sikap tidak suka.

“Eh abang. Dah habis jumpa Kak Arisha ke?” Tegur Melati.

“Abang nak bawa ibu kau jumpa Kak Arisha. Ingatkan tak datang tadi.”

“Ibu kata ibu penat. Ibu nak rehat. Tak nak keluar dari kereta.”

“Duduk dalam kereta nanti makin penat. Jom masuk mak cik.” Sebelah tangan Fajar naik mencekak pinggang.

“Tak apalah. Mak cik betul-betul tak larat nak bergerak. Sampaikan salam mak cik dekat Arisha je.”

“Tak boleh macam ni. Tuan badan dah ada dekat sini.” Fajar bergerak mendekat seusai berkata. Tangan diselit ke belakang tubuh Puan Mawar membuatkan Puan Mawar tersentak.

“Pegang leher Fajar elok-elok,” suruh Fajar.

“Biar mak cik jalan sendirilah.”

“Mak cik kata tak larat nak bergerak. Tak apa, Fajar kuat. Fajar boleh angkat mak cik.” Fajar senyum. Sebelah lagi tangan diselit di bawah pelipat lutut Puan Mawar lalu Puan Mawar diangkat.

“Mak cik malulah macam ni. Segan pun ya.”

“Kenapa nak malu? Mak cik pun ibu Fajar. Mak cik tak berdaya, takkanlah Fajar nak abaikan?”

Puan Mawar lorek senyuman. Namun senyumannya semerta hilang diganti batuk. Fajar perlahankan langkah. Dada sudah berdetak risau mengingat keadaan Puan Mawar. Entah mengapa rasa takut itu semakin kuat menyerbu diri.

“Turunkan mak cik dekat sini. Mak cik patut jalan sendiri.”

“Berapa langkah je lagi.”

“Tak apa. Fajar papahlah mak cik.”

Fajar akur. Diturunkan Puan Mawar sebelum melangkah naik atas anak tangga. Tangan Puan Mawar dibiar berpaut pada lengannya sambil kaki berjalan masuk ke dalam rumah.

Senyuman Puan Rosna memudar saat melihat Fajar memimpin Puan Mawar. Hati terdetik rasa cemburu. Begitu rapatkah Fajar dengan ibu tirinya? Dia sebagai ibu kandung pun terasa jarak.

Namun, salah siapa keadaan jadi begitu?

Arisha berdiri dan menghampiri Puan Mawar. Lantas tangan Puan Mawar disalam. Seketika tubuh wanita itu dipeluk.

“Cantik,” puji Puan Mawar.

“Terima kasih mak cik.” Arisha senyum.

Puan Mawar angguk. Mata memerhati Arisha yang kembali duduk di sebelah Puan Rosna.

“Air mak cik. Ada apa-apa, bagitahu Melati. Fajar nak pergi dekat ayah.”

“Em.” Puan Mawar beri anggukan kecil.

“Tengok ibu kau betul-betul,” sempat Fajar berpesan kepada Melati sebelum beredar.

“Bila lagi mak cik bertolak nak sampai sini?” Tanya Arisha.

“Pagi kemarin.”

“Oh. Mesti mak cik penat, kan? Mak cik dah makan ke belum?”

“Dah makan dah. Mak cik sarapan dulu sebelum datang sini.”

•••

Fajar sedikit tersentak tatkala disergah Khairul yang merangkul bahunya. Rakan-rakannya dipandang. Semua datang walau sedikit lambat.

UNTUK MENERIMA SEADANYAWhere stories live. Discover now