“Nak cari apa dulu?” Soal Fajar.
“Kita beli yang penting dulu. Cari katil. Kemudian perkakas dapur. Apa lagi?”
“Langsir, perabot.”
“Saya rasa… perabot dekat ruang tamu tu kita biar dulu. Ikut bajet yang ada sekarang.”
“Okey. Meja makan diperlukan, kan?”
“Ha'ah. Perlu.” Arisha angguk.
“Kita pergi tengok katil dulu nanti. Sebelum tu nak singgah restoran aku sekejap. Ada makhluk-makhluk suruh pergi.”
“Kawan-kawan awak ke?”
“Hm.” Anggukan diberi.
Kereta diparkir. Mereka melangkah masuk ke halaman sisi restoran. Qhair dan Nora Maisara turut mengikut setelah diajak Fajar. Mungkin lama sikit memandangkan Asfan cakap mereka bawa makanan. Tahu-tahu ajelah Nora Maisara seorang yang kuat makan.
“Lama tak jumpa. Jumpa-jumpa dah tunang dengan Fajar.” Iza memeluk Arisha sekejap.
“Mungkin sebab kitorang yang cepat sebenarnya.” Arisha tertawa kecil.
“Sorry tau aku tak dapat datang.” Giliran Lia pula memeluk Arisha.
“Tak apa.”
“Akad nikah nanti aku mesti datang. Janji.” Lia menyengih.
“Korang, mari makan sekali.” Ajak Fakira.
“Banyak makanan. Korang berkelah dekat sini ke apa?” Soal Arisha seraya duduk.
“Rutin biasa bila berkumpul hari cuti. Lepak-lepaklah dekat sini. Restoran pun tak buka waktu pagi,” ujar Azam.
“Korang nak pergi mana datang sama-sama ni?” soal Asfan.
“Nak pergi cari barang kelengkapan rumah. Sebulan lagikan,” balas Fajar.
“Tong gas tu bahagian aku eh. Jangan pergi beli pula. Tu hadiah kahwin korang daripada aku,” kata Khairul.
“Tong gas je? Pakejlah sekali dapur gas. Berpasangan gitu!” Hakimie bersuara.
“Aku sendiri pun bujang lagi. Padanlah beri tong gas je.”
“Biasanya yang bujang ni kaya sikit. Apa kata kau tambah sikit hadiah tu.” Azam angkat kening di akhir ayat.
“Bujang ni menabung untuk masa depan. Manalah tahu calon isteri tiba-tiba melintas macam Arisha.” Khairul sengih sambil mengetap gigi.
“Aku nak bagi peti sejuk. Aku cop awal-awal eh.”
“Murah hati bos. Terima kasih.” Sebelah tangan dipaut pada bahu Asfan. Fajar lorek senyuman kecil.
“Iwan nak bagi sudip je dekat korang,” kata Hakimie.
“Memandai kau! Bos bengkel besar gedabak kau ingat tak mampu nak bagi mesin basuh sebuah?” Iwan mencekak pinggang setelah melutut sisi paha Hakimie.
“Sudahlah korang. Mahal betul hadiah. Kirim doa pun dah cukup. Tak perlulah hadiah-hadiah tu. Semua yang korang nak bagi tu aku mampu beli sendiri. Duit korang, korang simpan untuk masa depan atau apa-apa jelah.” Tutur Fajar.
“Anggap ajelah aku raikan kau berjaya bina rumah atas tanah kau sendiri lepas berpenat lelah. Dapat kahwin dengan seseorang sebaik Arisha pula. Hadiah tu mesti ada. Jangan tolak aku Fajar. Aku merajuk nanti,” kata Asfan.
“Betul tu. Jangan tolak kami. Tanda betul-betul hadiah yang kami nak beli. Tak adalah kau terbeli nanti,” kata Khairul pula.
“Jangan fikir banyak sahabat. Kau nikmati je. Depan kau ni… duit dia tak habis-habis pun. Dompet sentiasa penuh.” Kata Hakimie seraya memandang ke arah Asfan. Untunglah lahir-lahir dah kaya. Nasib baik kaya-kaya merendah diri. Baik pula tu. Tak pernah lagi Asfan menyombong.
YOU ARE READING
UNTUK MENERIMA SEADANYA
Romansa[UPDATE] [FAMILY/ROMANCE] Hilangnya cahaya saat kasih sayang memudar. Kenapa perbezaan itu menyakitinya? Goresan luka menjadi semakin dalam mendengar bait-bait kata daripada ibu kandung. Bukan sekali, malah telah menikam pendengarannya berkali-kali...